آموزش رزومه نویسی نکات مهم در نوشتن رزومه تحصیلی

نکات مهم در نوشتن رزومه تحصیلی

چهارشنبه ، 22 فروردین 1397
یکی از گام های مهم اخذ پذیرش دکتری و کسب امتیاز خوب در مصاحبه دکتری، نوشتن رزومه تحصیلی خوب و مؤثر می باشد که نوشتن این چنین رزومه‌ای نیاز به آشنایی با ساختار رزومه و نحوه نوشتن آن دارد.
نکات مهم در نوشتن رزومه تحصیلی

نکات مهم در نوشتن رزومه تحصیلی

افراد بسیاری قصد ادامه تحصیل در مقاطع مختلف و در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند. اما اخذ بورسیه تحصیلی از این دانشگاه‌ها کار آسانی نیست. داشتن یک رزومه تحصیلی قوی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در پذیرش تحصیلی به حساب می‌آید. اما نوشتن یک رزومه خوب و مؤثر یکی از گام‌های مهم در فرآیند اخذ بورسیه می‌باشد. زیرا رزومه یا همان CV که مخفف عبارت Curriculum Vitae است از ضروری‌ترین مدارکی است که باید ضمیمه مدارک دیگر شود و توسط متقاضیان برای دانشگاه مقصد ارسال شود. بنابراین هر چه این رزومه بهتر و مؤثرتر نوشته شود، شانس پذیرش دانشجو نیز بیشتر خواهد شد.

رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی است و مدرکی است که در چند صفحه تنظیم می‌شود و در آن مشخصات فرد، سوابق تحصیلی، توانمندی‌ها و مهارت‌ها و اطلاعاتی از این قبیل ذکر می‌شود. با استفاده از این رزومه می‌توان تشخیص داد که متقاضی در چه زمینه هایی مهارت دارد.

با توجه به اینکه رزومه تحصیلی با رزومه معمول که برای یافتن شغل و یا استخدام به‌کار می‌رود متفاوت است، لذا در ادامه علاوه بر اینکه بخش‌های مختلف یک رزومه تحصیلی را ذکر می‌کنیم، به بیان چند نکته مهم در رزومه نویسی نیز می‌پردازیم.

بخش‌های مختلف یک رزومه تحصیلی

1-     مشخصات فردی متقاضی: در این بخش متقاضی باید مشخصات خود اعم از نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تلفن، آدرس، ایمیل شخصی و اطلاعاتی از این قبیل را بنویسد.

2-     تحصیلات و توانایی‌های علمی: در این بخش مقاطع و سوابق تحصیلی باید نوشته شود. اشاره به مدت زمان تحصیل در هر مقطع، عنوان دقیق رشته تحصیلی، نام دانشگاه‌های محل تحصیل، معدل فارغ‌التحصیلی هر یک از مقاطع تحصیلی و مواردی مشابه در این قسمت ضروری است. در واقع در این قسمت سوابق تحصیلی باید با جزئیات و از آخرین مقطع تحصیلی شروع شود و به عقب برگردد.

3-     توانمندی‌ها و مهارت‌ها: در این قسمت به دوره‌های تخصصی، مدارک تخصصی مرتبط، میزان آشنایی با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط و همچنین میزان تسلط به زبان خارجی اشاره می‌شود.

4-     سوابق شغلی: این قسمت مربوط به کل سوابق شغلی می‌شود که با اشاره به عنوان فعالیت، سمت، نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی ...)، محل کار و دوره زمانی کار تکمیل می‌گردد.

5-     سوابق علمی پژوهشی: در این قسمت متقاضی باید کارهای تحقیقاتی که انجام داده است، کتب و یا مقالاتی که به چاپ رسانده و یا در کنفرانس‌ها ارائه نموده است را ذکر کند.

6-     سایر اطلاعات: نوشتن این قسمت ضروری نیست. این قسمت در صورت وجود توضیحات اضافی تکمیل می‌گردد.

7-     عناوین و افتخارات: در صورتیکه متقاضیان در مقاطع مختلف تحصیلی موفق به کسب افتخارات علمی شده‌اند، در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنند.

8-     علایق: در این بخش در صورت تمایل می‌توان به علایق خود در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

9-     معرف: معمولاً چند نفر را بعنوان معرف با مشخصات کامل در این بخش معرفی می‌کنند.

اما برای نوشتن یک رزومه خوب و تأثیر گذار باید به نکاتی توجه کرد.

  •     اول اینکه رزومه باید بصورت منظم و خالی از هر گونه اشتباه تنظیم شود.
  •      باید بیشتر به نقاط قوت و مهارت‌های خود تأکید کرد و روی نقاط ضعف مانور نداد.
  •     اطلاعات در رزومه باید بطور خلاصه نوشته شوند.
  •     در بیان توانایی‌ها نباید اغراق کرد و یا دروغ گفت.
  •     رزومه نباید بیشتر از 2 صفحه باشد.

با توجه به اینکه ارائه یک رزومه تحصیلی خوب جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی بسیار مؤثر است، لذا در نوشتن رزومه نباید عجله کرد.

919 بازدید | 0 دیدگاه
اشتراک گذاری
« فرم ارسال سفارش »
« فرم ارسال سفارش »
خدمات مورد نیازتان را انتخاب کنید
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.
0914 972 4522
pub.sina@gmail.com
0914 972 4522
pub.sina@gmail.com
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.