سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نکات مهم در طراحی جلد کتاب

انتشار 25 خرداد 1397
مطالعه 4 دقیقه

طراحی یک جلد کتاب را می توان آخرین مرحله قبل از انتشار یک کتاب دانست، زیرا این مرحله نیازمند از قبل مشخص شدن سایز کتاب ، رنگ کاغذ ها ، تعداد صفحات و ادیت نهایی نوشته می باشد .

نکات مهم در طراحی جلد کتاب

زمانی که برای خرید یک کتاب وارد کتابفروشی می شوید و در میان قفسه ها قدم می زنید اولین چیزی که شما را به خود جلب می کند، طرح جلد کتاب است. بدون آنکه بدانید کتاب در خصوص چه چیزی نوشته شده ، ناخودآگاه کتاب را برداشته و آن را ورق می زنید.  این موضوع برای نویسنده یک کتاب حائز اهمیت است که کتاب او برای خوانندگان جذاب باشد و از میان چندین کتاب، کتاب او را برای خواندن انتخاب نمایند.
در طراحی جلد کتاب باید به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه رنج سنی دارند؟ از چه جنسیتی و چه فرهنگی می باشند؟ این نکات باعث می شود که یک دید کلی و بهتری برای انتقال پیام خود از طریق جلد کتاب به آنها داشته باشید. بهترین کار این است که قبل از طراحی جلد کتاب چندین کتاب مختلف را که مشابه با موضوع شماست را بررسی کنید. برای مثال از چه تصاویری استفاده کرده است، سایز  و فونت قلم، طیف رنگ های استفاده شده و… چگونه هستند. نکات مهم هر کتاب را به صورت خلاصه یاداشت برداری کنید .شما حتی می توانید به یک کتابفروشی مراجعه کرده و جلد کتاب های مختلف را در آنها نگاه کنید. 

جلد کتاب شامل چه قسمت های می شود؟

پوشش کتاب معمولا شامل یک تصویر پس زمینه می باشد که عنوان و نام نویسنده بر روی آن نوشته می شود. هنگام طراحی جلد کتاب سعی کنید از طرح هایی استفاده نمایید که هویت کتاب شما را حفظ کند. این تناسب موضوعی طرح جلد کتاب و موضوع کتاب نقش بسیار مهمی در فروش کتاب شما خواهد داشت. مثلا اگر موضوع کتاب شما در خصوص بیماری های ژنتیکی می باشد هرگز از تصاویر بیماران و کودکان ناهنجار برای جلد کتاب استفاده نکنید. اگر موضوع کتاب به گونه ای است که نمی توانید تصویر آن را انتخاب کنید، سعی کنید از طرح های شماتیک استفاده کنید. مثلا در خصوص بیماری های ژنتیکی می توانید تصاویری از ساختار شماتیک DNA یا ژن ها استفاده کنید که هم نمای جذابی به کتاب بدهد و هم متناسب با موضوع کتاب شما باشد.
برای طراحی جلد کتاب، ابتدا آن را به بخش خای مختلف تقسیم می کنند و طرح هر کدام را جداگانه کار می کنند. برای مثال جلد روی کتاب، جلد پشت کتاب، لبه کناری کتاب.
 

تصویر

جلد روی کتاب

اولین تماس فیزیکی مخاطب با کتاب، با جلد رویی آن است. در این قسمت، عنوان کتاب با تیتر درشت در قسمت بالای کتاب نوشته می شود و معمولا در بخش زیرین آن اسامی نویسندگان کتاب نوشته می شود. البته مکان این نوشته ها بر روی جلد کتاب کاملا سلیقه ای می باشد و ممکن است نام نویسندگان در قسمت پایین درج شود. طرح روی جلد کتاب، تعیین کننده محل درج عنوان و اسامی می باشد. اگر کتابی که نوشته اید یک کتاب درسی و دانشگاهی می باشد و تعداد نویسندگان و مترجمین آن زیاد است، سعی کنید از یک طرح ملایم و آرام برای جلد کتاب استفاده کنید تا با نوشته هایی که بعدا بر روی آن اضافه می شود باعث شلوغ شدن طرح جلد کتاب نشود. 

جلد پشت کتاب

در جلد پشت کتاب، بسته به موضوع کتاب، می توانید یه پاراگراف کوچک از کلیات کتاب را بنویسید. این حالت بیشتر در زندگی نامه ها و کتاب های شعر دیده می شود. گاهی طرحی که برای جلد کتاب انتخاب می شود بگونه ای می باشد که تا پشت کتاب ادامه پیدا می کند. بنابراین در چنین حالتی شما می توانید پشت کتاب را بدون نوشته بگذارید و یا لاتین عنوان و اسامی نویسندگان را درج نمایید. در تمامی کتب و منابع درسی دانشگاهی، در جلد پشت کتاب، لاتین نوشته های روی کتاب درج می شود.

لبه کناری کتاب

در این قسمت ممکن است عناون کتاب مجددا نوشته شود و شماره شابک کتاب درج شود. این بخش کتاب، بستگی به حجم و تعداد صفحات کتاب دارد که باعث می شود این بخش نازک تر یا قطور تر شود.

خدمات موسسه سینا در زمینه طراحی جلد کتاب

اگر قصد چاپ کتاب خود را دارید و یا دوست دارید کتابی به نام خودتان به چاپ برسانید ، موسسه سینا در این زمینه می تواند به شما یاری رساند. ما با دریافت فایل کتاب شما و انجام کلیه مراحل چاپ کتاب ( ویراستاری، صفحه آرائی، اخذ مجوز انتشار از اداره فرهنگ و ارشاد، اخذ فیبا، طراحی جلد کتاب و در نهایت چاپ و صحافی) شما فرهیختگان عزیز را یاری می رسانیم. کافیست با مشاورین ما در بخش آنلاین سایت سینا در ارتباط باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را خدمتتان ارائه دهند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام