سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نکات مهم در انتخاب مجله برای اکسپت مقاله

انتشار 13 اسفند 1398
مطالعه 7 دقیقه

مجلات و نشریات علمی زیادی در دنیا منتشر می شوند که ضوابط و چارچوبهای خاص خود را دارند. بنابراین انتخاب مجله قبل از اقدام به نگارش مقاله کمک می کند تا بتوانید برنامه درستی برای نگارش مقاله خود داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب مجله برای اکسپت مقاله

نگارش مقاله علمی همان اندازه می­ تواند دشوار باشد که انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله.

مجلات و نشریات علمی زیادی در دنیا منتشر می شوند که ضوابط و چارچوبهای خاص خود را دارند. بنابراین انتخاب مجله قبل از اقدام به نگارش مقاله کمک می کند تا بتوانید برنامه درستی برای نگارش مقاله خود داشته باشید. معیارهای خاصی در انتخاب مجله به منظور چاپ مقاله بایستی مد نظر قرار گیرد از جمله در دسترس بودن، تیراژ و خواندنی بودن، میزان ضریب تاثیر آن (impact factor) و شمار خوانندگان آن مجله. انتخاب مجله سبک نگارش مقاله شما را تعیین می کند و از دوباره نویسی و ویرایش های مکرر مقاله جلوگیری می کند. زیرا همانطور که گفتیم مجلات مختلف دارای سبک ها و قوانین مختلف برای چاپ مقالات خود هستند.

عموما انتخاب مجله خوب برای چاپ مقاله، دشواری هایی دارد. بسیاری از محققان، مجله مناسب را با بهترین و با کیفیت‌ترین مجله در حوزه تخصصی خود، اشتباه می گیرند. هدف از انتخاب مجله خوب برای چاپ مقاله این است که محقق بتواند مقاله خود را به ژورنالی ارسال کند که در درجه اول منطبق با حوزه تحقیق او  باشد و دوم اینکه روند پذیرش و انتشار به درستی انجام شود. 

یک محقق قبل از انتخاب مجله بایستی ببیند که نتایج تحقیقات او تا چه اندازه مهم و با ارزش است و چه مخاطبانی را به خود جلب می کند. اگر به موضوع و نتایج کار خود واقف باشد به راحتی خواهد توانست یک مجله خوب برای مقاله خود پیدا کند. با یک انتخاب درست می توانید در زمان و هزینه نیز صرفه جویی کنید.

بنابراین باید موارد مختلفی را برای انتخاب یک مجله در نظر بگیرید تا نه تنها مانع رد شدن مقاله علمی خود شوید بلکه مقاله ­تان را در ژورنالی چاپ کنید که اعتبار و ارزش کار تحقیقاتی شما را بالاتر ­ببرد. به این منظور بر آن شدیم تا مجموعه ای از نکات و معیار های لازم برای انتخاب مجله را در اختیار دانشجویان، محققین و پژوهشگران عزیز قرار دهیم. البته لازم به ذکر است که توجه به این نکات و لحاظ کردن آنها در انتخاب مجله، فقط شانس پذیرش مقاله شما را افزایش میدهد و تضمینی برای پذیرش صد در صدی مقاله شما در مجلات سطح یک ایجاد نخواهد کرد مگر در مجلاتی که چاپ و پذیرش مقاله در آنها تضمینی است.

معیارهای انتخاب مجله 

۱- قرار نداشتن در لیست مجلات نامعتبر

قبل از انتخاب مجله، نخست لیستی از ژورنال‌های نامعتبر وزارت علوم و وزارت بهداشت را بخوانید و مطمئن شوید که نام ژورنالی که می‌خواهید برایش مقاله ارسال کنید، در این لیست قرار نگرفته است.

۲- حیطه کاری و پژوهشی مجله 

هر مجله ای در یک زمینه یا حیطه مشخصی اقدام به چاپ مقاله می کند و در صورتی که موضوع مقاله ارسالی متناسب با فعالیت مجله نباشد، آن مقاله از سوی سردبیر رد خواهد شد.

۳- دفعات انتشار مجله در سال 

دفعات انتشار مجله در سال در فرایند چاپ مقاله تاثیر گذار است. مجله ای که 4 بار در سال منتشر می شود با مجله ای که هر ماه انتشار میابد، از لحاظ پروسه چاپ مقاله متفاوت خواهد بود. این امر  می تواند شانس شما را در پذیرش و چاپ مقاله تحت تاثیر قرار دهد. مسلما مجله ای که هر ماه منتشر می شود ، طبیعتا تعداد مقالات بیشتری در سال پذیرش و چاپ می کند و این امر شانس چاپ مقاله شما را بالا خواهد برد. بنابراین اگر دانشجو هستید و میخواهید مقاله شما در بازه زمانی کوتاهی به چاپ برسد، مقاله خود را به مجله ای که فاصله انتشار کمتری دارد، ارسال کنید.

 ۴- بررسی محدودیتهای ژورنال

ارسال مقاله برای مجله­ ای که این نوع مقاله که شما نوشته ­اید را چاپ نمی­ کند فقط زمان شما را می­ گیرد و در نهایت مقاله شما رد خواهد شد. برخی از مجلات هستند که محدودیتهای خاصی در انتخاب و چاپ مقالات دارند، مثلا بعضی از مجله ها فقط کارهای تحقیقی کلینیکی را چاپ می کنند و از چاپ مقاله های علوم پایه (Basic Sciences) خودداری می کنند. یا مثلا ممکن است یک ژورنال مقالاتی که گزارشات موردی هستند را چاپ نکند، در این صورت اگر شما بهترین اطلاعات را نیز در مقاله بررسی موردی یا Case Report انجام داده باشید باز از طرف این ژورنال ریجکت خواهید شد. همچنین این محدودیت می ­تواند مربوط به تعداد لغات نیز باشد. مثلا اگر نوشته ­ی شما ۷۰۰۰ کلمه باشد و مجله­ ای فقط مقالات ۴۰۰۰ کلمه ­ای چاپ کند باز هم کار شما بی نتیجه خواهد ماند.

برای اطلاع از این محدودیتها، بهتر است بخش مربوط به «اطلاعاتی برای نویسندگان» یا «Information for Authors» را چک کنید تا ببینید ژورنال مد نظر شما چه محدودیت­ هایی دارد.

 ۵- ضوابط و چارچوبهای نگارش مقاله در آن مجله

یک مقاله بایستی دارای یک ساختار و چارچوب تعریف شده ای باشد که منطبق بر ضوابط اکثر مجلات باشد. تنها تفاوت های جزئی می تواند در برخی از مجلات در بخش دستورالعمل نگارش مقاله اعمال شود. مثلا بخش چکیده مقاله در برخی مجلات بصورت بخش بندی شده نوشته می شود و در برخی دیگر خیلی ساده و جزئی. حتی تعداد صفحات مقاله و نحوه رفرنس نویسی نیز در مجلات متفاوت هستند.

۶- بررسی ضریب تاثیر (Impact Factor) ژورنال مورد نظر

ضریب تاثیر، اعتبار یک مجله را نشان می ­دهد. مجله این اعتبار را از مقالاتی که به چاپ رسانده کسب می ­کند.هر چه اعتبار مقالات قدیمی­ تر بالاتر باشد و هنوز اطلاعات مقالات قدیمی در پژوهش ­های جدید مورد استفاده قرار بگیرد، ضریب تاثیر این ژورنال بالاتر است و اعتبار بیشتری دارد. بنابراین با دانستن ضریب تاثیر یک مجله، می­ توانید مجلاتی که اعتبار بیشتری دارند را انتخاب کنید و با این کار به مقاله و رزومه خودتان ارزش و اعتبار بیشتری ببخشید. البته لازم است بدانید که پروسه پذیرش در این مجلات نیز نسبت به ژورنالهای دیگر به مراتب سخت تر است.

۷- بررسی زمان داوری، پذیرش و چاپ مقالات در مجله مورد نظر

زمان داوری، پذیرش و چاپ نیز از جمله پارامترهایی است که با توجه به هدف شما از چاپ مقاله تعیین می گردد. اگر مجله انتخابی شما سالنامه است و در هرسال یک شماره چاپ می کند و از طرفی شما حتما به چاپ مقاله خود نیاز دارید و فقط چندین ماه فرصت دارید این مجله قطعا برای شما مناسب نیست.  در برخی مجلات با دانلود مقاله نمونه از سایت می توانید تاریخ دریافت مقاله، تاریخ پذیرش و تاریخ چاپ مقاله را مشاهده کنید.

۸- هزینه پذیرش مقاله در مجله مورد نظر

هزینه پذیرش و چاپ نیز یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب مجله می باشد چرا که ممکن است بسیاری از افراد دارای محدودیت برای پرداخت هزینه به مجله باشند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب مجله بررسی کنید که ژورنال مورد نظر Free  (بدون هزینه چاپ ) است یاPublication Fee  (دارای هزینه چاپ). در صورت دریافت هزینه، مقدار آن با بودجه شما تناسب دارد؟ و اینکه مشکلی بابت پرداخت نخواهید داشت؟

البته این نکته را باید در نظر گرفت که مجلات رایگان به طور معمول دارای صف تقاضا بوده و زمان داوری طولانی تر دارند و همچنین نرخ پذیرش آن ها پایین تر می باشد.

علیرغم اینکه محتوای غنی و پربار یک مقاله هنوزهم بحث اصلی برای پذیرش مقاله به نظر می رسد ولی انتخاب هوشمندانه مجله تاثیر بسیار زیادی در پذیرش مقاله و جلوگیری از هدررفت زمان شما خواهد داشت چه بسا یک مقاله از نظر علمی بسیار غنی باشد ولی انتخاب یک مجله سطح پایین صرفا باعث هدررفتن زحمت چندین ساله یک محقق شود.

برای بررسی مجلات و انتخاب مجله مناسب با سطح مقاله خود می توانید با تیم کارشناسان موسسه سینا در ارتباط باشید. در این موسسه سعی ما براینست که با توجه به محدودیت های شما و با بررسی لیست مجلات معتبر مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت و نیز دانشگاه آزاد، مناسب ترین گزینه ها را به شما پیشنهاد دهیم.

بیشتر بخوانید:

لیست مجلات معتبر و نامعتبر دانشگاه آزاد

فرق مجلات ایمپکت دار و بدون ایمپکت در چیست؟

مناسب ترین مجله برای چاپ مقالات

چاپ تضمینی مقاله ISI معتبر

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام