سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نرم افزارھای تشخیص سرقت ادبی

انتشار 28 مهر 1397
مطالعه 4 دقیقه

پیشرفت تکنولوژی در عرصه کامپیوتر و وب، باعث طراحی یکسری نرم افزارهایی شده است که می تواند یک محتوای علمی را از لحاظ سرقت ادبی مورد بررسی قرار دهد.

نرم افزارھای تشخیص سرقت ادبی

سرقت ادبی یا plagiarism بعنوان یک معضل بزرگ امروزه در پژوهش ها و مقالات و کتب نوشته شده، مطرح هست. بسیاری معتقدند که توسعه و پیشرفت علم فناوری اطلاعات نیز در این رویداد بی تاثیر نبوده است. علت این عقیده این است که مطالب و اطلاعات در فضای وب و سایت های مختلف با سرعت بالا منتشر میشوند، دسترسی به این اطلاعات را آسانتر می کند. سرقت ادبی بخصوص در متون علمی توسط محققین جوان و دانشجویان بصورت آگاھانه و ناآگاھانه رخ می دهد که علت آن نیز مطالعات ناکافی این افراد و اعتماد به نفس پایین این افراد به دستنوشته ای خود می باشد.

روشھای سرقت ادبی

  1. کپی برداری از مطالب نویسندگان و سایت های علمی در فرم های مختلف (متن، تصویر و...) بدون آنکه اشاره ای به منبع اصلی آن شود.
  2. تکرار پیش از حد یک جمله یا متن در مقالات علمی مختلف بدون ذکر منبع.

کپی کردن و کنار هم قرار دادن جملات در کنار هم در یک مقاله یا متن علمی، با یک کلیک ساده، باعث افزایش روزافزون فاجعه سرقت علمی در محتواهای علمی  گردیده است. اما همانطور که پیشرفت علم فناوری موچب این اتفاق شده است، راھکارھایی را برای تشخیص و حل این مشکل ارائه کرده است.

تصویر

نرم افزارھای شناسایی سرقت ادبی

پیشرفت تکنولوژی در عرصه کامپیوتر و وب، باعث طراحی یکسری نرم افزارهایی شده است که می تواند یک محتوای علمی را بر اساس عناصر خاصی همچون دامنۀ جستجو، حجم منابع قابل بررسی در زمان مشخص، الگوریتمھای مقایسھ ای، دقت و بازیابی و…مورد بررسی قرار دهد. این نرم افزارھا بدون دریافت هزینه ای، بصورت متون شما را مورد بررسی قرار می دهند. در ادامه به معرفی پرکاربردترین نرم افزارھای تشخیص سرقت ادبی می پردازیم.

نرم افزار anticutandpaste

 نرم افزار آنتی کوتانت پیست توسط موسسه ACNP طراحی شده که می تواند متون و اسناد مختلف ( Doc, docx, pdf, html) را از لحاظ سرقت ادبی بررسی می نماید و جملات مشابهی که در متون دیگر بکار رفته را مشخص می نماید. یکی از ویژگی های این نرم افزار توانایی مقایسه دو متن با یکدیگر و نمایش تشابه بین آنها می باشد. این نرم افزار با دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس کار میکند. استفاده از این نرم افزار منوط به نصب برخی نرم افزارهای کمکی بر روی سیستم کامیوتر می باشد تا اجازه دانلود رایگان این برنامه را به کاربر بدهد. انا برای استفاده از ھمۀ خدمات این نرم افزار، بایستی ان را از طریق وب سایت خریداری کرد.تصویر

نرم افزار doccop

نرم افزار داک کوپ به منظور تشخیص میزان تشابه متون آثار علمی با یکدیگر استفاده می شود. این سایت حق مالکیت نداشته و اطلاعات کاربر را مدت طولانی در خود نگه نمی دارد. این نرم افزار اطلاعات خوب و کافی برای داوری یک مقاله علمی از لحاظ سرقت ادبی با ارائه مدارک فراهم می کند. از خصوصیات دیگر این نرم افزار بررسی انواع مدارک متنی با پسوندھای گوناگون با ارائه جزئیات کامل در خصوص سرقت علمی رخ داده در متن مورد بررسی می باشد. توانایی بالای این سایت در بررسی همزمان 8 فایل متنی با حجم کمتر از 50000 واژه با یکدیگر، از دیگر ویژگی های این نرم افزار می باشد. اطلاعاتی که به این نرم افزار داده می شود، بصورت محرمانه باقی می ماند. اما این سایت توانایی مقایسه فایل ها با منابع متفات را ندارد. برای مثال  مقالات را با یکدیگر، روزنامه و مجلات را نیز با نوع خودشان مقایسه می کند. این نرم افزار بصورت آنلاین و توسط مرورگرهای opera, firefax, mozila, explore, chrom قابل مشاهده است. مزیت استفاده از این سایت این است که فایل ها بصورت رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد.

نرم افزار copyscape

تصویرسایت دیگری که برای بررسی سرقت محتوا استفاده می شود، سایت کپی اسکیپ می باشد. این نرم افزار یا سایت، معروفترین نرم افزار در زمینه سرقت ادبی می باشد که هم بصورت مجانی و هم با دریافت ھزینه، خدمات خود را در اختیار کاربران قرار می دهد. این سایت به 18 زبان مطالب را بررسی می نماید. این سایت برای جستجو از google و yahoo استفاده می کند. روزانه هزاران نفر در سراسر جهان از این سایت برای بررسی محتوای خود به منظور جلوگیری از نوشتن مطالب تکراری، استفاده می کنند. بخصوص افرادی که روزانه مطالب اموزشی و محتوایی در سایت ها قرار می دهند لازم است تا متن محتوای خود را در این سایت بررسی نمایند تا مطمئن شوند که وب یا سایت های دیگر  آن مطالب را منتشر  نکرده باشند. این سایت امکانات خود را بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. از دیگر امکانات این سایت، مقایسۀ محتوای دو سایت یا دو متن، با یکدیگر است. این سایت با دریافت هزینه می تواند به صورت روزانه ( 130دلار) و یا ھفتگی ( 32دلار) سایت شما را بررسی کرده و موارد کپی برداری از سایت را با ذکر آدرس سایت هایی که از مطالب شما کپی برداری کرده اند، نشان دهد. ( البته برای یک ماه اول رایگان است). از دیگر امکانات این سایت، گریدمارک است. یعنی امکان شناسایی خطاهای املایی و نگارشی را در متن دارد. پیِرمارک از دیگر امکانات این سایت است که به دانش آموزان امکان تبادل اطلاعات با یکدیگر را می دهد و دانش آموزان میتوانند به ارزیابی مدارک یکدیگر پرداخته و از سایر ھمکلاسی ھایشان مواردی را بیاموزند.

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام