سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ویژگی های چاپ کتاب کودک

انتشار 29 اردیبهشت 1397
مطالعه 2 دقیقه

خاطرات کودکی همه ما، با کتاب های قصه و شعرمان گره خورده است. کمتر کسی یافت می شود که داستان های دوران کودکیش را فراموش کرده باشد.

ویژگی های چاپ کتاب کودک

کودکان، لطیف و پاکند. اندیشه آن ها مانند لوح سفیدیست که باید توسط نقاش ماهری به بهترین نحو رنگ آمیزی شود. شیوه پرورش و رشد آن ها بسیار پیچیده و مهم است و در آینده آن ها تاثیر به سزایی دارد. یکی از ابزارهای مهم رشد فکری و اجتماعی کودک مطالعه ی کتاب های سازگار با روحیه اوست. نویسنده باید سعی کند مفاهیم و آموزه های صحیح و مناسب را در غالب داستان ها و شعرهای جذاب به کودک انتقال دهد. ناشر نیز وظیفه دارد با رعایت نکات اصولی در زمینه چاپ کتاب کودک، تاثیر و جذابیت کتاب را دوچندان کند و طوری عمل کند که زحمت نویسنده ضایع نشود. زیرا اگر مراحل طراحی و ویراستاری کتاب مناسب سلیقه و روحیه آنان نباشد، تلاش نویسنده بی اثر خواهد بود و کودکان به سمت آن کتاب جذب نخواهند شد.

همانطور که می دانید ویژگی های کتاب کودک با کتاب های علمی و دانشگاهی بسیار متفاوت است. در این مقاله به اصول چاپ کتاب کودک می پردازیم.

ویژگی های چاپ کتاب کودک

  •  یکی از ویژگی های مهم کتاب کودک، نقاشی ها و طراحی ها و صورت گری های آن است. کتابی که طراحی رنگی و جذابی نداشته باشد، نمی تواند در زمینه فروش نتیجه خوبی داشته باشد.
  •  قطع کتاب کودک معمولا قطع خشتی است. ابعاد کتاب در این قطع 20*22 سانتی متر می باشد. در این قطع طول و عرض کتاب تقریبا برابر است و کتاب شکل مربع به خود می گیرد.
  • در کتاب های کودک باید فاصله خطوط زیاد باشد تا چشم کودک اذیت نشود. تعداد خطوط در هر صفحه نباید زیاد باشد و سایز نوشته ها به اندازه ای باشد که برای کودک خسته کننده و آزاردهنده نباشد. همچین باید قسمت های سفید و بدون عکس و نوشته کتاب زیاد باشد. هر چقدر گروه سنی خواننده بیشتر باشد، اندازه قسمت سفید کمتر خواهد شد. رعایت این نکته نیز کمک خواهد کرد که کودک از خواندن کتاب لذت ببرد.
  • کسی که طراحی و صفحه آرایی کتاب کودک را برعهده می گیرد، علاوه بر این که باید به اصول گرافیکی و حرفه ای خود تسلط داشته باشد، باید با سلایق و روحیات روانشناختی کودک نیز آشنا باشد.
  • او باید از تصاویر و رنگ های تاثیر گذار استفاده کند و از ترویج مسائل و مفاهیمی مانند خشونت، مسائل ضداجتماعی و ضدفرهنگی و ضد دینی و … پرهیز کند. در مقابل باید مفاهیمی مانند ارزش ها و کرامات انسانی، ملی گرایی و ارزش های میهن دوستی، دین گرایی، پایبندی به خانواده و … را ترویج دهد.
  • کار طراح و صفحه آرا در زمینه چاپ کتاب کودک پیچیده تر است و باید علاوه بر اصول کاری خود اصول روانشناسی کودک را نیز  آموخته باشند تا بتوانند از عهده این وظیفه مهم برآیند.
  •  انتخاب ویراستار معمولا بر عهده نویسنده نیست و ناشری که نویسنده چاپ کتاب خود را به وی می سپارد این وظیفه را انجام می دهند. بنابراین نویسنده باید دقت خود را در انتخاب ناشر مناسب برای چاپ کتاب خود متمرکز کند.

راه های ارتباطی با موسسه سینا

تلفن ثابت:  ⌕        تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pub.sina@gmail.com

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام