سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

پایگاه های علمی برای جستجوی مقاله

انتشار 9 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

یکی از مهمترین کارهایی که هر پژوهشگر برای نوشتن یک اثر علمی معتبر و پر ارجاع نیاز دارد، جستجوی مقاله و ارجاع به اسناد معتبر می باشد. پایگاههای مختلفی برای جستجوی مقاله وجود دارد.

پایگاه های علمی برای جستجوی مقاله

استفاده از منابع و آثار علمی مختلف (اعم از مقاله علمی، کتاب، پایان‌نامه و ...) در امر پژوهش و تحقیق، از دیرباز مورد توجه ویژه پژوهشگران و محققان مختلف بوده است. به عبارت دیگر دسترسی به پژوهش های مختلف انجام یافته در قالب های متنوع مقاله علمی، کتاب، پایان نامه، طرح پژوهشی و ...، در تمامی مراحل انجام یک پژوهش، از قبیل گردآوری پیشینه انجام پژوهش، تهیه پیشنهاده پژوهش و در نهایت مقایسه نتایج پژوهش با نتایج آثار قبلی انجام گرفته، از الزامات آن بوده و موجب افزایش اعتبار و وجهه علمی آن پژوهش خواهد شد.

در گذشته، به منظور دسترسی به منابع علمی، آنها در چاپ، نشریات و غیره استفاده می شوند، اما امروزه به لطف دسترسی به فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطات مدرن، از منابع الکترونیکی علمی وب نیز به طور فزاینده آه، این استفاده شده.

مهمترین منابع وب مورد استفاده در این زمینه "پایگاه های داده" یا "پایگاه های اطلاعاتی" هستند. البته بسیار قابل مشاهده است که در متون و سخنرانی مخاطبان عمومی، به جای پایگاه اطلاعات علمی، عبارت "پایگاه مقالات مقالات علمی"، "سایت مقالات علمی" یا "سایت مقالات انگلیسی" استفاده می شود، اگرچه از لحاظ علمی یک مشکل نیست، بلکه به این دلیل که برای بسیاری از علاقه مندان غیر حرفه ای بیشتر و قابل درک تر است، معمولا بیشتر کار می کند. بنابراین، ما نیز از این عبارات در این مقاله استفاده کردیم.

محققان مختلف می توانند از این پایگاه های داده برای اشتراک یا خرید آنها برای دانلود یا دانلود نسخه های الکترونیکی مقالات علمی، کتاب ها یا پایان نامه های مورد نیاز از ناشران مختلف استفاده کنند. البته، با توجه به هزینه بالای به اشتراک گذاری این منابع، به طور معمول، کتابخانه های بزرگ و دانشگاهی به پایگاه های مقالات علمی مشترک می شوند و از منابع خود برای کاربران خود استفاده رایگان می کنند.

متاسفانه در کشور ما چند سالی است که به دلایل متعدد کاربران دانشگاهها به پایگاه های اطلاعاتی علمی دسترسی ندارند و لذا در تهیه منابع علمی مورد نیاز دچار مشکل هستند. با توجه به اهمیت این پایگاه ها، در این بخش از موسسه سینا برآنیم تا به معرفی مختصر و اجمالی مهم‌ترین و معروف‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی علمی دنیا در خصوص منابع علمی انگلیسی یا به اصطلاح سایت مقالات انگلیسی بپردازیم.

پایگاه های اطلاعاتی عمومی

Science Direct

این سایت مقالات علمی، دسترسی به مقالات علمی انگلیسی را با بیش از 2000 نسخه و بیش از 50 عنوان کتابهای لاتین از نشریات مشهور و معتبر Elsevier ارائه می دهد. این نشریات و کتابها موضوعات مختلفی از قبیل شیمی، کامپیوتر، انرژی، علوم زمین، مهندسی مواد، ریاضیات، فیزیک، کشاورزی، بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی، علوم محیطی، پزشکی و دندانپزشکی، هنر و علوم انسانی، بازرگانی، مدیریت و حسابداری و علوم اجتماعی را پوشش می دهد. و روانشناسی.

SpringerLink

این سایت نشریات علمی، دسترسی به نشریه ها و کتابهای تخصصی در حوزه های مختلف علوم پایه و محض، فناوری و مهندسی و علوم پزشکی را از انتشارات معروف اشپرینگر فراهم می­سازد.

Wiley Online Library

لازم به ذکر است که در این پایگاه علمی، دسترسی به نشریه ها و کتابهای تخصصی حوزه های موضوعی مختلف از قبیل کشاورزی، معماری، هنر، تجارت و اقتصاد، شیمی، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، علوم زمین و زیست محیطی، علوم انسانی، حقوق، علوم زیستی، ریاضیات، پزشکی، پرستاری، روانشناسی، علوم اجتماعی و دامپزشکی، از انتشارات معروف وایلی امکان پذیر است.

Taylor & Francis Online

دسترسی به نشریات تخصصی و کتاب های مربوط به موضوعات مختلف مانند مطالعات محیطی، هنر، رفتار علمی، مطالعات ارتباطات، علم، تجارت، اقتصاد، صنعت، آموزش و پرورش، مهندسی و فن آوری، محیط زیست و کشاورزی، علوم و فنون غذا، جغرافیا، علوم انسانی و علوم انسانی علوم، علوم انسانی و زبان شناسی، زبان، حقوق، ریاضی، پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری، تاریخی و مسیحی، فیزیک، سیاست، علوم اجتماعی، ورزش، گردشگری و شهرسازی، از نشریات معروف تیلور و فرانسیس " توسط این پایگاه علمی فراهم شده است.

Sage Journals

این سایت نشریات علمی، دسترسی به نشریه های انتشارات معروف "سِیج" را فراهم می سازد. این نشریه ها در حوزه های موضوعی مختلف از قبیل علوم بهداشتی، علوم زیستی و زیست پزشکی، علوم و مهندسی مواد و علوم انسانی و اجتماعی هستند.

پایگاه های اطلاعاتی تخصصی

Emerald

این پایگاه علمی متعلق به انتشارات معروف امرالد است و به ارائه منابع علمی تخصصی (کتاب و نشریه)در حوزه های موضوعی مدیریت، علم اطلاعات و دانش شناسی، اقتصاد، مدیریت دانش و اطلاعات، حسابداری، تجارت، گردشگری و حمل و نقل می پردازد.

IEEEXplore

این پایگاه یک کتابخانه دیجیتالی تخصصی است که به ارائه کتاب ها، مقاله های ارائه شده در کنفرانس ها، مقاله های منتشر شده در نشریه ها و استانداردهای مورد استفاده در حوزه های مختلف علوم فنی و مهندسی و کامپیوتر می پردازد.

PubMed

این پایگاه اطلاعاتی، معروف ترین پایگاه تخصصی در حوزه علوم پزشکی دنیاست و توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) ارائه می شود. به کمک این پایگاه می توان به اطلاعات مقاله های منتشر شده در نشریه های مختلف پزشکی دنیا دست یافت.

Eric

پایگاه مرکز اطلاعات منابع آموزشی آمریکا که به اختصار اریک نامیده می شود، زیر نظر اداره آموزش و پرورش آمریکا تهیه و ارائه می شود. این سایت مقالات علمی، به ارائه مقاله های تخصصی در حوزه های آموزش و پرورش، علوم تربیتی، روانشناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی می پردازد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام