سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

پایاننامه و مقاله چه تفاوتی با هم دارند؟

انتشار 29 خرداد 1398
مطالعه 3 دقیقه

پایاننامه و مقاله هر دو از جمله پژوهش های دانشجویان در طول سالهای تحصیلی میباشد که اصولا دانشجو بعد از نوشتن پایاننامه به این فکر می افتد که از پایاننامه خود مقاله استخراج کند.استخراج مقاله از پایاننامه یکی از اقدامات بسیار مثبتی میباشد که دانشجو میتواند در طول سالهای تحصیلی انجام دهد و امتیاز آنرا کسب نماید.

پایاننامه و مقاله چه تفاوتی با هم دارند؟

پایاننامه چیست؟

پایاننامه اولین و مهم ترین اثر تحقیقی هر دانشجو میباشد که برای اتمام تحصیلات دوره کارشناسی ارشد و دکتری باید انجام دهد و در واقع از این طریق میتواند نمره ای اخذ کند و در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل شود.پایاننامه ها اصولا در حوزه رشته های دانشگاهی میباشند که هدف از انجام آنها جلب توجه داوران و اخذ نمره میباشد و هدف دیگری ندارد.دانشجو ها باید در هر زمینه و رشته ای که تحصیل میکنند درآن حوزه پایاننامه بنویسند.در دوره دکتری به جای کلمه پایاننامه از اصطلاح تز یا رساله نیز استفاده میشود.پایان نامه ها منبع اطلاعاتی با ارزشی هستند که در اختیار علاقه مندان آن رشته قرار می گیرند .همچنین پایان نامه ها منبعی برای نوشتن مقاله هستند و می توانند تبدیل به کتاب گردند. پایان نامه حاوی استدلال موضوع ،ارائه ی روش تحقیق و حاصل تحقیق و پژوهش و واحدهای گذرانده شده در دانشگاه می باشد.برای دانشجویان کارشناسی ارشد کار پایان نامه تمرینی می باشد. برای اینکه دانشجویان کار پژوهشی را یاد بگیرند و بتوانند در مراحل بعدی تحصیلی خود کارهای تحقیقاتی بهتری ارائه دهند.

مقاله چیست؟

مقاله یک نوشته علمی و معتبری میباشد که دانشجو آنرا مینویسد تا از امتیازات آن استفاده کنند مقاله نویسی و چاپ آن در مجلات معتبر به تقویت رزومه دانشجویان و محققین عزیز در طول سالهای تحصیلی کمک میکند مخصوصا چاپ مقاله در مجلات بسیار معتبر خارجی که امتیاز و جایگاه به خصوصی دارد مجلات بسیار معتبر و امتیاز آوری را میشناسید که میتوانید با چاپ مقاله در آن مجلات امتیازات لازم را به دست آورید.مقاله علمی به نوشته ای آکادمیک گفته می شود که در نتیجه ی پژوهش منطقی و عمیق نظری یا عملی یا ترکیب این دو پژوهش توسط یک یا چند نویسنده در مورد یک موضوع جدید و در حجمی متوسط حاصل می گردد و هدف از نوشتن آن،بررسی یکی از مسائل علمی ،اخلاقی،ادبی  و اجتماعی برای دستیابی به نتایجی جدید انجام می گیرد.مخاطبان اصلی مقالات علمی ،متخصصینی هستند که در زمینه ی همان رشته ی تخصصی در حال تحقیق و پژوهش و کار کردن هستند.

 

تفاوت مقاله و پایاننامه

مقاله و پایاننامه تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که به چند مورد از آنها توجه داشته باشید:

اولین و بارزترین تفاوت که مقاله و پایاننامه با یکدیگر دارند میتوان به تفاوت در حجم آنها اشاره کرد حجم پایاننامه بسیار بیشتر از مقاله میباشد به صورتی که در صورت نیاز میتوانید از یک پایاننامه دو تا سه مقاله استخراج کنید.

موضوع پایان نامه گسترده تر و جامع تر از موضوع یک مقاله ی علمی می باشد و تفاوت در موضوع نیز میتواند از موارد مهمی باشد که میتوان مشاهده کرد.

پایاننامه در مورد موضوع یک دید بسیار گسترده و وسیع میدهد اما مقاله چنین دیدگاهی نمیدهد و اصولا وارد بحث های جزئی و بسیار کوتاه نمیشودپایاننامه مسائل کلی و جزئی موضوع را بررسی میکند.

پایان نامه به دلیل حجم گسترده ای که دارد می تواند از انواع روش های تحقیق استفاده کند اما مقاله به دلیل کم حجم بودن مجبورا باید از یک روش تحقیق یا تلفیقی از روش ها استفاده کند.

پایاننامه باید جدید ترین و به روز تریناثر دانشجو باشد در حالی که مقاله میتواند اثر استخراج شده از پایاننامه باشد یا مروری بر موضوعات و مقالات پیشین باشد.

به دلیل گسترده بودن حجم و محتوای پایاننامه هم دید گستره تری نسبت به موضوعات دارد پایاننامه و موضوعات زیادی را بررسی میکند و هم تعداد رفرنس های آن بیشتر است چون از تعداد زیادی منابع و رفرنس ها استفاده شده است.

پایاننامه بخش های بیشتر و گسترده تری نسبت به مقاله دارد.

پایاننامه فقط باید توسط یک دانشجو نوشته شود و هدف از آن کسب نمره میباشد اما مقاله صرفا جهت تقویت رزومه میباشد و کاربرد دیگری ندارد.

از جمله اساسی ترین کاربرد هایی که یک پایاننامه میتواند داشته باشد استخراج مقاله از آن است با توجه با اینکه مقالات و پایاننامه ها تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند میتوان از پایاننامه مقاله استخراج کرد.

یکی از خدمات اصلی موسسه سینا رائه خدمات استخراج مقاله از پایاننامه میباشد که میتوانید با کارشناسان موسسه سینا در ارتباط باشید و سوالات و مشاوره های خود را اخذ نمایید. 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام