سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

پایگاه اسکوپوس چیست؟

انتشار 15 آبان 1397
مطالعه 4 دقیقه

Scopus بزرگترین پایگاه داده کتابشناختی می باشد که چاپ مقاله در نشریات این پایگاه از این جهت مورد توجه است که بازه زمانی کوتاه و هزینه کمتری نسبت به مجلات دیگر دارد.

پایگاه اسکوپوس چیست؟

آشنایی با پایگاه اسکوپوس

یکی از بزرگترین پایگاه داده های انتزاعی و استنادی که کتاب ها و مصاحبه های کنفرانسی را در بر می گیرد اسکوپوس (Scopus) است. این پایگاه داده در سال 2004 راه اندازی شده است.و در سال 2009 هیئت انتخاب محتوا و هیئت مشورتی (CSAB) یک سیستم عینی برای ارزیابی و اعتبار مجلات برای ایجاد یا حذف آنها در پایگاه داده اسکوپوس بر اساس معیار های شفاف و منصفانه این نشریه حدود 36.377عنوان در زمینه های مختلف دارد که (22.794عناوین فعال و 13.583 عناوین غیر فعال ) را شامل میگردد.که حدود 11687 ناشر با 34346 مجله را در زمینه های علوم، علوم اجتماعی، علوم فیزیکی و علوم بهداشتی هر مجله در پایگاه داده Scopus، صرفنظر از اینکه چگونه آنها تحت شرایطی آزاد می شوند، هر ساله بررسی می شوند تا کیفیت و استانداردهای مورد نیاز را تضمین کنند.
Scopus دارای چهار نوع ابعاد کیفی برای هر مجله، از جمله h-Index، CiteScore، SJR (رتبه بندی شده توسط انتشار SCImago) و SNIP (منبع اثر عادی برای هر مقاله) است. هر کسی می تواند مجله خود را در وب سایت مجله SCImago Journal Rank پیدا کند.

 با توجه به رتبه بندی مجله Scimago، مجله NATURE دارای بالاترین شاخص H ( با مقدار 1011 از سال 2016) است و مجله CA-A Cancer Journal برای پزشکان بیشترین SJR (با مقدار 39.285 از سال 2016) و CiteScore 2016 (با میزان 89.23 در صد) را دارد.

Scimagojr.com رتبه بندی کشورها را بر اساس کل اسناد منتشر شده، اسناد قابل قبول، نقل قول ها، ارجاع به خود، نقل قول ها در هر سند و شاخص h ارائه می دهد. بر این اساس، در این وب سایت ایالات متحده آمریکا با شاخص H: 1965در مقام اول است، بریتانیا با شاخص h: 1213 در رتبه دوم است و آلمان با شاخص h: 1059 در مقام سوم (بر اساس شاخص H ملی) است.

ویژگی های پایگاه اسکوپوس Scopus

 اسکوپوس در پایگاه الزویر نمایه می شود و برای استفاده از اطلاعات آن به اشتراک و پرداخت هزینه نیاز است.

با توجه به اینکه Scopus مبنای بین رشته ای است، افراد می توانند مقالات و کتاب ها را در همه زمینه ها و رشته ها جستجو کنند.
ارزیابی سهولت استفاده و پوشش Scopus و Web Science (WOS) در سال 2006 نشان داد که استفاده از آن در پایگاه داده Scopus آسان بود. منابع و منابع منابع را می توان در دانشگاه مریلند یافت و شامل اطلاعاتی از قبیل موسسات دانشگاهی و وابسته، آثار چاپی و کتابشناسی و مراجع از طریق مشخصاتی که برای هر نویسنده ارائه شده است.
جنبه چند مرحله ای این پایگاه داده به محقق اجازه می دهد به راحتی در خارج از رشته خود جستجو کند.
اما یکی از مزایای WOS از Scopus بالاتر است، با توجه به اینکه پایگاه داده WOS از سال 1945 شروع شده است، در حالی که Scopus از سال 1966 وارد میدان شده است. با این حال، Scopus و WOS مکمل هستند، بنابراین هیچ کدام از این پایگاه ها به طور کامل از منابع موجود استفاده نمی کنند.
WOS دقیق تر از پایگاه داده Google Scalar است، در حالی که اطلاعات Scallar گوگل به روز می شود و ممکن است نادرست باشد.
هر کاربری می تواند عملکرد خود را در حساب کاربری خود تغییر دهد تا تغییرات در پروفایل ایجاد کند. شناسه HTML در این پایگاه داده برای نویسنده محاسبه می شود. و تنها نشریات ذکر شده در سری، و همچنین انتشارات سریال و کتاب ها.

اکسپت و چاپ مقالات در نشریات Scopus

چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس چون در بازه زمانی کوتاه و با هزینه کمی انجام میشوند از این نظر مورد توجه هستند و ارزش و اعتبار زیادی نسبت به سایر پایگاه ها دارند. و برای دانشجویانی که قصد گرفتن Apply از دانشگاه های معتبر خارج از کشور و یا مصاحبه دکتری دارند بسیار مناسب است. و دانشجویانی که دفاع از پایان نامه در پیش دارند، با پذیرش و چاپ در ژورنال های اسکوپوس می توانند 1 الی 1.5 نمره براحتی کسب کنند.

معیار سنجش هر مقاله با هم تفاوت دارد بنابر این امتیاز دهی در هر مجله متفائت است. مثلا معیار سنجش در مجلات isi ایمپکت فکتور میباشد ولی در مجلات اسکوپوس سنجش کیفیت مجلات و مقالات بر اساس نمره Q یا Quartile Score می باشد. که بر اساس کیفیتی که دارند در چهار رده Q1 تا Q4 قرار می گیرند.

با مراجعه به سایت  وزارت علوم و یا سایت وابسته به Scopus  می توان از ایندکس و نمایه یک مجله در اسکوپوس Scopus مطمئن شد:

http://www.msrt.ir/fa/rppc/pages/files/validpublications.aspx

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

انتخاب مجله برای چاپ مقاله در پایگاه کتاب شناختی اسکوپوس با توجه به محتوای مقاله امکان پذیر است. معمولاً برای این کار، چکیده مقاله دریافت می گردد و با توجه به کلید واژه های مقاله، مجله های متناسب و مرتبط با رشته به دانشجو معرفی می گردد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام