سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

Peer Review چیست؟

انتشار 26 اسفند 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از مراحل دشوار در چاپ مقاله ، داوری آن توسط داوران می باشد. پس از آنکه نویسنده، مقاله را برای یک مجله ارسال می کنند، ویراستار این مجله پس از بررسی های اولیه و تطابق فضای علمی مقاله با استاندارد های مجله، در صورت کسب رضایت آنرا برای گروهی از همکاران ارسال می کند که در آن حوزه تخصصی مقالات تجربه دارند.

Peer Review چیست؟

در این مرحله این افراد که معمولا اساتید بنام آن حوزه علمی هستند، با طرح پرسش هایی نظیر: این مقاله درباره چه موضوعی است؟ آیا موضوعی که بدان پرداخته اهمیت دارد؟ آیا روش تحقیق آن مناسب است؟ آیا یافته ها و خروجی های آن قابل اتکاست؟ به بررسی و داوری مقاله می پردازند.

داوران در گزارش هایی مستقل به دبیر مجله گزارش می دهند که از نظر آنها مقاله قابل قبول می باش یا خیر. اگرچه معمولا در صورت رضایت کلی از روند تدوین مقاله، باز هم مواردی را برای اصلاح به ویراستار مجله گوشزد می کنند. در نهایت اما این دبیر و ویراستار مجله است که درباره تایید و یا رد مقاله تصمیم نهایی را می گیرد.

  • 1. برای سابمیت کردن مقاله عجله نکنید! چاپ مقاله یک پروسه زمانبر است

اساتید دانشگاهی معمولا به دانشجویان توصیه می کنند نگارش مقاله را به آخرین لحظات موکول نکنند، به این معنی که در هر مرحله از پژوهش و تحقیقاتشان مطالب تثبیت شده را روی کاغذ بیاورند.
اما این مساله ابدا به این معنی نیست که بلافاصله پس از حاصل شدن نتایج و یافته های منطقی، مقاله را به سرعت تمام و یک نسخه از آنرا برای یک ژورنال ارسال کنند. گاهی هیجان ناشی از بدست آوردن نتایج منطقی و یا موفقیت، باعث می شود با شتاب مقاله خود را برای ژورنال ها بفرستند، بدون آنکه این مقاله را حتی خودشان چندبار مرور کرده باشند.
باید مقاله را در بازه های زمانی مختلف بررسی کنید،به اشخاصی که در حوزه تخصصی شما مشغول به فعالیت هستند بسپارید تا متن مقاله شما را بخوانند. قسمت های حساسی که می دانید چالش برانگیز استرا هایلایت نمایید تا توجه دوستان یا همکارانتان به این بخش ها بیشتر باشد.

  • 2. برای چاپ مقاله لازم است در انتخاب مجله علمی دقت زیادی کنید

همواره به دانشجویان پیشنهاد می کنیم که برای ارسال مقاله به یک ژورنال جستجوی کاملی از حوزه فعالیتشان داشته باشند. گاهی یک انتخاب مناسب می تواند شانس قبولی مقاله را تا حد زیادی بالا ببرد.

موسسه الزویر در یکی از ساب دامین های وب سایت خود بخشی را به عنوان Journal Finder ایجاد کرده که افراد می توانند با وارد کردن عنوان مقاله، بخشی از چکیده پژوهش و حوزه تخصصی آن، به لیستی از مجلات معتبر این موسسه دست پیدا کنند که برای چاپ مقاله ای که در دست نگارش دارند گزینه های مناسب و بالقوه ای باشند.

  • 3. مقاله را به طور همزمان برای چند مجله نفرستید

افراد کم تجربه ممکن است تصور کنند اگر مقاله خود را به طور همزمان برای چند مجله ارسال نمایند شانس چاپ مقاله شان افزایش پیدا میکند. حال آنکه مجلات علمی این مساله را یک خط قرمز و کار غیر حرفه ای تلقی می کنند.
اما چرا اینکار از منظر حرفه ای یک کار نادرست و احیانا خطرناک است؟
نکته اول آنست که زمان و انرژی مجلات علمی مختلف به بررسی یک مقاله واحد هدر می رود و فرصت بررسی آثار دیگر در آن زمان از بین می رود.
به علاوه ممکن است همزمان دو مجله مقاله شما را اکسپت کنند، چه می شود؟ ناگزیر می شوید به یکی از آنها ایمیل بزنید و بگویید از چاپ کردن مقاله در آن مجله منصرف شده اید. آنها هم احتمالا شما را در لیست سیاه مجله شان قرار می دهند.

حتما و حتما پس از انجام بررسی دقیق مقاله خود را صرفا برای یک مجله ارسال کنید. اگر به هر دلیلی مقاله تان ریجکت شد، احتمالا می توانید از دلیل رد شدن آن مطلع شوید. از آنجایی که ممکن است ویراستار یک مجله همزمان سمت مشابهی در مجله دیگری داشته باشد، ایراداتی که به مقاله شما وارد شده را مرتفع کنید سپس برای سابمیت کردن مجدد آن به مجله دیگر اقدام نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام