برای تکمیل اطلاعات پایاننامه کارشناسی ارشد در هر رشته نیاز به پرسشنامه داریم در این بخش چند نمونه پرسشنامه مربوط به رشته مدیریت را برای نمونه برای شما قرار داده ایم.
در این بخش پرسشنامه های رایگان رشته مدیریت را در اختیار شما قرار داده ایم شما میتوانید با توجه به نمونه ها پرسشنامه خود را تنظیم کنید.
طی تحقیقی که در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی به عمل آمد ، یک سؤال اصلی مطرح شد که ” آیا بین سبکهای مدیریت با بهره وری نیروی انسانی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی رابطه وجود دارد؟”
سؤالات فرعی نیز به بررسی رابطه بین جنبش، سن ، وضعیت تأهل ،محل خدمت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت با بهره وری کارکنان پرداخته است .
فرضیات تحقیق نیز رابطه بین سبکهای مدیریت را بر اساس تئوری سه بعدی اثر بخشی ردین ( رابطه مدار ، وظیفه مدار ، رابطه مدار و وظیفه مدار ضعیف ،رابطه مدار و وظیفه مدار قوی ) با بهره وری نیروی انسانی بررسی نموده است.
اطلاعات بدست آمده به وسیله پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی نگرش مدیران را در مورد بهره وری کارکنان زیر مجموعه بر اساس شش محو ر۱- شاخص های عمومی ( ویژگیهای شخصیتی و عمومی نیروی انسانی ) ۲- آموزش و مهارتهای کارکنان ۳- کیفیت زندگی کاری ۴- خصوصیات و انگیزه های کارکنان ۵- سیستمهای انگیزشی ۶- سیستم جبران خدمت مورد سنجش قرار داده است و اطلاعات حاصل از پرسشنامه سبک مدیریت نگرش کارکنان را در مورد سبک مدیریت مدیران مافوق خود ارائه می نماید.
از روشهای آمار توصیفی در تنظیم داده های درجه اول توزیع فراوانی و محاسبه شاخصهای تمرکزو پراکندگی استفاده شده است . جهت دسته بندی اطلاعات از نرم افزار تحلیل آماری spss و در جهت دستیابی به نتایح تحقیق آزمون از جداول توافقی و ضرایب همبستگی Phi و V ی گرامر و همچنین آزمون گشتاوری اسپیرمن استفاده شده است.
نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که بین سبکهای مدیریت و بهره وری نیروی انسانی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی رابطه وجود دارد و سبک مدیریت غالب مدیران شرکت بر اساس نظریه سه بعدی اثر بخشی ردین سبک رابطه مدار ضعیف میباشد.
نتایج عمده این تحقیق ایجاد فرهنگ بهره وری ؛ لزوم استقرار نظام اندازه گیری بهره وری نیروی انسانی و سبکهای مدیریت جهت سنجش عملکرد کارکنان و مدیران در جهت تطبیق با استانداردهای مدون کاری ؛ بکارگیری سیستم های انگیزشی و رفاهی تؤام با توجه به نیازهای درونی کارکنان در محیط سازمان می باشد.
دریافت رایگان پرسشنامه رشته سبک مدیریت
هدف: این ابزار دیدگاه فرد نسبت به موفقیت را مورد ارزیابی قرار میدهد.
منبع: سید محمد مقیمی، ۱۳۸۸، کتاب “سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی”، انتشارات ترمه
نحوه تکمیل: عبارات زیر را بخوانید و مطابق مقیاس مورد نظر، گزینه انتخابی را با علامت دایره مشخص کنید.
الف= موافقم، ب= تا اندازهای موافقم یا نمیدانم؛ ج= مخالفم.
تفسیر نتایج:
الف- امتیاز بین ۶+ تا ۲۶+ : فرد احیانا به تعیین استانداردهای بالا و غیر واقعی تمایل داشته و همیشه با رسیدن به هدف و موقعیت راضی نمیشود. در این وضعیت فرد موقعیت «برد- برد» را به موقعیت «برد- باخت» ترجیح میدهد.
در این شرایط فرد به آنچه دیگران درباره او فکر می کنند توجه دارد و عموما می خواهد دوست داشتنی باشد. فرد با زحمت تصمیمگیری نموده و در آن گیر میکند و نتایج برای وی روشن نخواهد بود. همچنین شخص به زندگی حزبی و شراکتی به دیده خواری مینگرد.
در این موقعیت به علت ترس متوسطی که از موفقیت دارد، از حداکثر توانایی بالوقه برای موفقیت استفاده نمیکنند.
ب- امتیاز بین ۲۵- تا ۵+: در این وضعیت شخص میخواهد پیروز شود، اما غالبا در پایان کار با باخت مواجه میشو. فرد تمایل دارد که منفعل بوده و کناره گیری نماید و در موقعیت رقابتی، موضع عقب گرد را انتخاب میکند و این ناشی از آن است که فرد نیاز بسیار زیادی به این دارد که افراد او را دوست داشته باشند. عدم اعتماد به نفس در شخص وجود دارد و برای خود در جهت رسیدن به موفقیت اعتباری قائل نیست.
فرد تمیلا دارد تا اندازهای بدون اعتماد به افراد دیگر حرکت کند و این احساس را دارد که دیگران همیشه نمیتوانند قابل اعتماد باشند. همچنین ترس از موفقیت، قطعا در نیل به موفقیت فرد مانع به وجود میآورد.
ج- امتیاز بین ۴۰-تا ۲۶-: این وضعیت حاکی از آ است که ترس از موفقیت یک مشکل اساسی برای فرد است. فرد خود را خیلی غیر مثبت و ناچیز میانگارد و دارای حجب و حیا و شرم بسیار زیاد است. فرد هرگز با موفقیتهایش ارضاء نمیگرد و غالبا شکست را غمینت میشمارد. در تمامی موارد اگر چه شانس هم داشته باشد، مردد است و تمایل دارد نسبت به آینده خود نگران باشد. به علت اینکه فرد به عقایدو نظر دیگران دباره خود توجه دارد، غالبا شبیه یک «کفش پاک کن» است اگرچه ازابتکار لذت نمیبر در این وضعیت شخص نه دوست دارد از او تعریف کنند و نه از دیگران تعریف میکند.
دریافت فایل پرسشنامه مدیریت ارتقا
مقیاس به کار گرفتهشده در این ابزار به شکل درجهبندی است و بهصورت زیر نمرهگذاری میشود:
گزینه «مکرراً اما نه همیشه» دارای امتیاز ۴، گزینه «اکثر اوقات» دارای امتیاز ۳، گزینه «بعضیاوقات» دارای امتیاز ۲، گزینه «هرازچندگاه» دارای امتیاز ۱ و گزینه «اصلاً» دارای امتیاز صفر است.
دامنه نمرهگذاری در این پرسشنامه در دو بعد رهبری تبادلی و رهبری تبدیلی منظور میگردد. بهطوریکه سؤالات مرتبط با رهبری تبدیلی را با یکدیگر جمع نموده و از سویی سؤالات مرتبط با رهبری تبادلی نیز با یکدیگر جمع زده میشوند و دو نمره نهایی از پرسشنامه به دست میآید.
پرسشنامه MLQ به پاسخگویان این امکان را میدهد که تعداد دفعات بروز رفتار نگرشها و ارزشهای مسئول خود را بسنجد.
اعتبار و روایی پرسش نامه رهبری چندعاملی (MLQ)
در مطالعهای با ۱۲۰۰ نفر نمونه دن هاتورگ و دیگران (۱۹۷۷) پس از حذف ۴ سؤال از پرسشنامه که مدیریت منفعل – انتظار را اندازه میگرفت اعتبار پرسشنامه را برای رهبری تبادلی از ۶۰/۰ به ۷۹/۰ افزایش دادهاند. همچنین پس از افزودن ۴ سؤال مذکور به مقیاس افزایش اعتبار مقیاس رهبری بیبندوبار را نیز از ۴۹/۰ به ۷۲/۰ افزایش دادند.
روایی و پایایی پرسش نامه چندعاملی رهبری (MLQ) بر اساس مطالعات متعددی از سوی سازندگان آن و همچنین محققین دیگر به اثبات رسیده است. ازجمله باس و آوولیو (۱۹۹۷)، پایایی MLQ را بر اساس نتایج ۱۴ مطالعه مستقل که تشکیل یک نمونه کلی از ۳۵۷۰ پاسخگو را داده بودند، بین ۸۱/۰ تا ۹۴/۰ در مشاغل تجاری، صنعتی، نظامی و پزشکی گزارش کردهاند.
در پژوهش ستاری و همکاران (۱۳۸۵) جهت ارزیابی اعتبار پرسشنامه چندعاملی رهبری، از روش دونیمه کردن و آلفای کرونباخ استفاده شد و جهت محاسبه روایی آن، این پرسشنامه همراه با پرسشنامه عقیده رهبری (که جهت همبسته کردن آن بهکاررفته بود)، در وزارت صنایع و معدن روی ۸۰ نفر از مدیران این مجموعه اجرا شد که نتیجه بهصورت زیر بود:
جدول ضرایب پایایی و روایی سبکهای رهبری تبدیلی و تبادلی
سبک رهبری تبدیلی |
۸۱/۰ |
۶۸/۰ |
|
|||
---|---|---|---|---|---|---|
سبک رهبری تبادلی |
۷۶/۰ |
۶۳/۰ |
|
|||
مکرراً، نه همیشه |
اکثر اوقات |
بعضیاوقات |
هر از چند گاهی |
اصلاً |
||
۴ |
۳ |
۲ |
۱ |
۰ |
||
از این پرسش نامه میتوان در بسیاری از پژوهشهای مربوط به حیطه روانشناسی صنعتی و سازمانی بهره برد.
دریافت فایل پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ