سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

پرسشنامه پایان نامه را چگونه طراحی کنیم؟

انتشار 11 دی 1397
مطالعه 6 دقیقه

پرسشنامه دوره کارشناسی ارشد به مجموعه سوالاتی گفته میشود که جهت تکمیل پایاننامه به پاسخ آنها نیاز داریم و باید با استفاده از این پاسخ ها فرآیند پایاننامه نویسی به اتمام میرسد.

پرسشنامه پایان نامه را چگونه طراحی کنیم؟

برای تهیه یک پرسشنامه ابتدا نیاز به شناخت کمی در مورد پرسشنامه داریم که بدانیم چگونه طراحی میشوند و چه کاربرد هایی دارند برای شروع طراحی باید بدانیم که دوحالت برای طراحی وجود دارد.پرسشنامه های استاندارد و پرسشنامه های خود ساخته اما تفاوت این دو پرسشنامه در چیست؟

پرسشنامه خود ساخته:پرسشنامه های خود ساخته به آن دسته از پرسشنامه هایی گفته میشود که حالت استاندارد نگارشی نداشته باشند و توسط خود محقق نوشته شده باشند این پرسش ها فقط جهت تکمیل اطلاعات محقق نگارش میشوند و هیچ محدودیتی ندارند در این پرسشنامه ها محقق هم میتواند سوالات جدید طراحی کند و هم میتواند تلفیقی از چند پرسش را بنویسد.

پرسشنامه استاندارد:نوعی پرسشنامه است که قبلا توسط محققین انجام گرفته و در حالتی سازماندهی شده و استاندارد میباشند.

مراحل تهیه پرسشنامه

تعیین هدف

اولین گام در شروع طراحی سوالات پرسشنامه ها تعیین هدف میباشد ابتدا باید بدانیم که سوالات طراحی شده باید پاسخ چه بخش هایی را بدهند و یا کدام نواقص اطلاعاتی را باید تکمیل کنند.تنظیم پرسشنامه قبل از تعیین هدف ممکن است پاسخگوی نواقص شما نباشد ابتدا سعی کنید هدف از تشکیل و تنظیم سوالات را مشخص کنید و سپس سوالات را تنظیم کنید.

بیان مسئله

هدف زمینه یابی پرسشنامه ای، توصیف رفتار، طرز فکر، احساس ویژه یا آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر است. پژوهشگر ممکن است به توصیف یک موضوع علاقه مند باشد. یا ممکن است به آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر علاقه مند باشد.

پژوهشگر باید مسئله خود را به طور روشن و واضح طرح کند تا بتواند سوالاتی متناسب با مسئله خود، تدوین کند.

تعیین جامعه و انتخاب نمونه

سوالاتی که مطرح میشوند باید از قشر و گروه خاصی از افراد پرسیده شوند شما ابتدا باید یک گروه را به عنوان جامعه آماری تعیین کنید و سپس از تعداد افرادی که واجد شرایط پاسخ دادن میباشند نمونه خود را انتخاب کنید و سوالات را در بین آنها پخش کنید.

تنظیم پرسشنامه

همانطور که مطاله فرمودید برای طراحی سوالات پرسشنامه باید یک سری قواعد و قوانین را رعایت کنیم این قوانین عبارتند از:

ترتیب سوالات را از آسان به سخت بنویسیم یعنی پرسشنامه از سوالات آسان شروع شود و به سوالات سخت ختم شود اگر در همان ابتدا از سوالات سخت شروع کنید ممکن است خواننده انگیزه و حوصله پاسخ داده به ادامه سوالات را نداشته باشد پس ترتیب سوالات را از آسان به سخت قرار دهید.

سوالات را در یک حوزه و فیلد خاص و برای گروه خاصی در نظر بگیرید و جامعه آماری را از بین افراد مرتبط با زمینه سوالات انتخاب کنید این کار باعث میشود که افراد راحت تر سوالات را درک کنند و پاسخگو باشند.

سوالات اضافی نپرسید فقط سوالاتی که شما را به هدف نزدیک تر میکند پرسیده شود.پرسیدن سوالات اضلفی باعث میشود که جذابیت سوال کم شود و سوالات  تکراری باشند.

سوالات دوجوابی یا ابهام دار نپرسید پرسیدن سوالاتی که دو جواب دارند اما زمان محدودی دارند باعث کمبود وقت و سردر گمی میشود سوالات را با دقت کامل و بدون ابهام بپرسید و علاوه بر آن دوسوال را در یک سوال نپرسید در صورت نیاز هر کدام را در غالب یک پرسش جداگانه بپرسید.

تصویر

 

اجراي مقدماتي پرسشنامه

پس از تدوين و تنظيم پرسشنامه لازم است يك بررسي مقدماتي بر روي آن انجام دهيد. هدف اين بررسي بر طرف نمودن اشكالات احتمالي می‌باشد. هرگونه اصلاح سؤال‌های پرسشنامه به نتیجه‌ی حاصل از اين بررسي مقدماتي بستگي خواهد داشت. بررسي مقدماتي را بايد در ميان افرادي كه جامعه آماري تحقيق را تشكيل می‌دهند، انجام داد. بهتر است در پايان پرسشنامه از پاسخ دهنده‌ها خواسته شود تا نظر خود را در مورد روشن بودن يا ابهام برخي از سؤال‌ها عرضه دارند. اگر کلیه‌ی (يا بخش زيادي از) پاسخ دهندگان به سؤال خاصي پاسخ نداده باشند، بايد اين گونه سؤال‌ها مورد بازبینی قرار گيرند. معمولاً تعدادي از سؤال‌های پرسشنامه براي اندازه گيري متغير خاصي در نظر گرفته می‌شود. از اين رو بايد اطمينان حاصل شود كه پاسخ اين سؤال‌ها، متغير مورد نظر را اندازه گيري می‌کند. براي اطلاع از اين امر، محقق می‌تواند به محاسبه‌ی همبستگي ميان نتايج حاصله از پاسخ‌های آزمودنی‌ها به هر سؤال با نمرات حاصله توسط فرد به سؤالات پرسشنامه بپردازد. ضريب همبستگي بالا، ارتباط زياد ميان آنچه هر سؤال اندازه می‌گیرد با آنچه در كل اندازه گيري شده است را نشان می‌دهد. با توجه به ضرايب همبستگي حاصله، محقق می‌تواند سؤال‌هایی را كه بيشترين همبستگي را با نمره كل دارد انتخاب كند.

میدانید که اخذ نمره ی معقول و کامل در پایاننامه کارشناسی ارشد چقدر با ارزش است و همه دانشجویان سعی در تکمیل کردن هر چه بهتر پایاننامه خود را دارند اما برای تکمیل نکات پایاننامه خود میتوانید از پرسشنامه استفاده کنید با افکار و آرای عمومی بخش های ناقص را تکمیل کنید علاوه بر این پرسشنامه ها به شما این امکان را میدهند که با استفاده از نظر اکثریت افراد بخش هایی از پایاننامه را بهبود بخشید ممکن است در بین پاسخ ها به یک نکته و ایده جالب برسید که به ذهن خودتان نرسیده بود در حالت کلی پرسشنامه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

تصویر

 

نمونه یک پرسشنامه آماده 

چکیده:

علی رغم اینکه شناسایی افرادی که دارای ویژگی های اسکیزوتایپی هستند در بسیاری از کشورهای جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در کشور ما مقیاسی برای تشخیص این خصوصیات شخصی وجود ندارد لذا هدف اصلی این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش ویژگی های اسکیزوتایپی ( اختلالات که در طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نامیده می شود ) بود. تحقیق حاضر بر روی ۵۴۴ دانشجو که به شیوه نمونه برداری تصادفی مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام شد. نتایج تحلیل عامل داده ها، منجر به ساخت مقیاسی ۴۳ ماده ای موسوم به SCS شد که از اعتبار و پایایی رضایت بخشی برخوردار است. ضمنا فرم کوتا SCS با ۳۰ ماده و با عنوان SCS-A نیز ساخته و اعتباریابی شد. مقیاس SCS ( همچنین SCS-A ) دارای سه خرده مقیاس با عناوین ( اضطراب اجتماعی / آشفتگی شناختی ) ، ( تفکر جادویی ) و ( تفکر پارانوئیدی ) می باشد. علاوه بر ساخت مقیاس SCS چند فرضیه در مورد ارتباط ویژگی های اسکیزوتایپی با متغیر های سن، جنس، وضعیت تاهل، عملکرد تحصیلی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی به آزمون گذاشته شد. نتایج آزمون ها همخوانی ها و ناهمخوانی های با انتظارات پیش بینی شده نشان می دهند. بین سن و اسکیزوتایپی همبستگی منفی وجود دارد. بین نمرات آزمودنی های مذکر و مونث تنها در عامل دوم یعنی تنها تفکر جادویی تفاوت معنی داری دیده می شود. میانگین نمره افراد متاهل و مجرد فقط در عامل سوم یعنی تفکر پارانوئیدی تفاوت معنی دار نشان می دهد. بین عملکرد تحصیلی آزمودنی ها و اسکیزوتایپی نیز همبستگی منفی وجود دارد. ضرایب همبستگی بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی و نمره آزمودنی ها فقط در نمونه آزمودنی های مذکر و در عامل اول معنی دار است. روی هم رفته یافته های این تحقیق بر اهمیت نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی در نحوه شکل گیری و بروز علایم این اختلال و همبسته های آن تاکید می نمایند.

دریافت فایل پرسشنامه چند حوری بالینی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام