سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

پوستر مقالات همایشی را چگونه طراحی کنیم؟

انتشار 26 آذر 1397
مطالعه 3 دقیقه

بسیاری از افراد مقاله‌ برای ارایه در همایش ارسال می‌کنند. همایش‌ها معمولاً برخی مقالات را به صورت سخنران می‌پذیرند و برخی دیگر را به صورت ارایه در پوستر قبول می‌کنند.

پوستر مقالات همایشی را چگونه طراحی کنیم؟

همانطور که گفتیم همایش ها برخی مقالات را در غالب پوستر میپذیرند و پوستر ها در کنار یکدیگر در معرض دید تمامی تماشگران قرار میگیرد و معمولا نویسنده مقاله نیز در کنار پوستر خود قرار میگیرد تا به سوالات احتمالی که ممکن است برای برخی شرکت کنندگان پیش بیاید پاسخ دهد.

نحوه طراحی پوستر برای مقاله جهت ارایه در همایش

1-اولین نکته ای که باید مورد توجه باشد محل و نحوه قرار گیری مطالب است باید توجه کنید که عنوان مقدمه و محتوای مقاله را چگونه بنویسید.جدول زیر نحوه قرار گیری مطالب در پوستر را بیان میکند.

تصویر

2-باید به فونت و رنگی که برای نوشتن هر یک از اجزای پوستر استفاده میکنید خوانا و دقیق باشد به صورتی که شرکت کنندگان بتوانند محتوای پوستر شما را از فاصله 6 تا 7 متری ببینند.
3-برای زیبایی و جلب توجه بیشتر میتوانید از اعداد و ستون ها علامت هایی مانند فلش و ... استفاده کنید.

تصویر

استفاده از رنگ نیز میتواند توجه ببیندگان زیادی را به پوستر شما جلب کند اما توجه کنید که استفاده از دویا سه رنگ در تنوع رنگی کافی میباشد استفاده از سایه پاستل به عنوان رنگ پس زمینه پوستر می‌تواند در برای نمایش مطالب شما بسیار جذاب باشد.
کارشناسان پیشهاد میکنند که فضای پوستر شما می‌بایست حاوی ۲۰ الی ۲۵ درصد مطلب و ۴۰ الی ۴۵ درصد اشکال و تصاویر باشد. در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از پوستر نیز باید خالی باشد.
علاوه بر توجه به استفاده از اشکال و نمودار، رنگ پس زمینه و فونت مورد استفاده می‌بایست به عناصر ظریف دیگر نیز توجه کنید:

مطمئن شوید که تمامی عناصر متنی راست چین شده باشند. در صورتیکه پوستر انگلیسی طراحی می‌کنید دقیق توجه داشته باشید که چپ چین شده باشد.

فاصله بین خطوط را در حالت (Double space) قرار دهید.

از ایتالیک کردن متن اصلی پوستر و یا عناوین خودداری کنید زیرا براحتی خوانده نمی‌شوند.

جملات را از طریق پاراگراف‌ها از هم جدا نکنید و به جای آن از نقطه بالت () که در اول هریک از جملات کنونی آمده است استفاده کنید.

پس از اتمام نگارش و طراحی تا میتوانید آن را دوباره بخوانید و چک کنید. سعی کنید غلط املایی در کار نباشد و کلمات و جملاتی که استفاده کرده‌اید پیچیدگی‌های خاصی نداشته باشند. از همکاران یا دوستانتان بخواهید کار شما را مطالعه کنند و به شما فیدبک دهند.

نکات قابل توجه در تهیه پوستر

  • پوسترهای ارائه شده از سوی همایش بصورت عمودی (portrait) و در ابعاد 70 ×100 سانتیمتر مربع  (70 سانتیمتر افقی و 100 سانتیمتر عمودی) تهیه شوند که مشاهده و مطالعه مطالب آن به سهولت ممکن باشد.  
  • پوستر باید دارای عنوان مشخص (همان عنوان ارسال شده به همایش) باشد که در بالای پوستر در قسمت میانی با فونت (B Titr)  با اندازه 54 مشخص شده باشد.
  • در زیر عنوان مقاله با یک خط فاصله و با اندازه کوچکتر (B Titr) با اندازه 36 نام نویسندگان ذکر گردد.
  • در خط جداگانه بعدی مشخصات نویسنده اول، دوم و .. ( سمت علمی، دانشگاه محل تحصیل و ایمیل) با فونت (B Titr) و اندازه ۲4 نوشته شود. همچنین نام نویسنده اصلی با ستاره مشخص شود و زیر نام ارائه دهنده خط کشیده شود.
  • عناوین بخش ها با فونت B Mitra و با اندازه 36 و کلمات لاتین در عناوین بخش­ها بافونت Times New Roman  با اندازه 34،  متن اصلی که شامل چکیده، مقدمه، مواد و روش تحقیق، نتایج و بحث و نتایج با فونت B Mitra  با اندازه ۲۸ و کلمات لاتین داخل متن بافونت Times New Roman  با اندازه ۲6 نوشته شود.
  • برای منابع فارسی از فونت B Mitra   با اندازه 18  و منابع انگلیسی از فونت Times New Roman  با اندازه 16 استفاده شود.
  • متن زیر جداول و شکل ها با فونت B Mitra با اندازه ۲6 و کلمات لاتین با فونت Times New Roman  با اندازه ۲4  استفاده گردد. 
  • قرار گرفتن آرم همایش و برگزارکنندگان در پوستر الزامی است
  • قرار دادن کد مقاله مقاله (با فونت B Mitra و اندازه 32 و کلمات لاتین با فونت Times New Roman  با اندازه 30) مطابق فایل نمونه در بالای پوستر الزامی اس
  • پوستر‌ها نباید مانند یک ارائه طولانی باشند و لازم است خلاصه شوند. بنابراین متون را در خلاصه‌ترین حالت بیاورید، بر تصاویر تاکید کنید و مطمئن شوید تمام مطالب پوستر ضروری هستند.
  • به اطلاعات متناسب با سایر بخش‌ها فضا بدهید. پوستر را چه افقی و چه عمودی به چهار یا پنج بخش کلی تقسیم کنید و مطالب را مانند طرح یک مجله در آن بخش‌ها بگنجانید.
  • لازم به ذکر است که برای تهیه پوستر از الگوی ارائه شده در سایت همایش استفاده نمایید (این پوستر تنها یک مثال و الگو می‌باشد). طراحی هر پوستر بنا به نظر محقق می‌باشد. 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام