سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

پذیرش مقاله علمی

انتشار 16 اردیبهشت 1399
مطالعه 4 دقیقه

معمولا هر تحقیق و پژوهشی پس از دستیابی به نتایج مورد نظر، باید در قالب یک گزارش علمی منتشر و در دسترست جامعه مخاطب خود قرار گیرد. برای تهیه و انتشار چنین گزارشی، بایستی محققان پس از اتمام پژوهش ها و مطالعات خود، نتایج آن را در فرمتی تحت عنوان مقاله علمی جمع‌آوری کرده و در مجلات علمی معتبر به چاپ برسانند.

پذیرش مقاله علمی

معمولا هر تحقیق و پژوهشی پس از دستیابی به نتایج مورد نظر، باید در قالب یک گزارش علمی منتشر و در دسترس جامعه مخاطب خود قرار گیرد. برای تهیه و انتشار چنین گزارشی، بایستی محققان پس از اتمام پژوهش ها و مطالعات خود، نتایج آن را در فرمتی تحت عنوان مقاله علمی جمع‌آوری کرده و در مجلات علمی معتبر به چاپ برسانند. داشتن مقاله علمی منتشر شده در یک مجله معتبر، برای نویسنده آن اعتبار علمی بالایی را به همراه خواهد داشت. محققانی که توانسته باشند مقالات خود را در مجلاتی با ایمپکت فاکتور بالا به چاپ برسانند، می‌توانند رزومه تحصیلی معتبر و پرباری برای خود فراهم کنند. 

نگارش و چاپ مقالات علمی اساسا با هدف انتشار نتایج تحقیقات و پژوهش‌های نویسنده مقاله و به اشتراک گذاری و توسعه تحقیقات به کمک سایر دانشمندان و محققانی که در حوزه تخصصی مشترک با نویسنده در حال فعالیت هستند، انجام میگیرد. در واقع انتشار نتایج یک پژوهش علمی باعث تکمیل شدن سیر تکاملی آن می‌شود؛ به این صورت که محققان بعدی، تحقیقات خود را بر پایه داده‌های تحقیقات پیشین تکمیل می‌سازند. به این منظور اهداف مقالات منتشر شده بایستی آگاه‌سازی مخاطبان و حل یک مسئله علمی جدید باشد و نویسنده، مقاله را صرفا براساس جذب مخاطب و جلب نظر ویراستاران یک مجله علمی معتبر پایه‌گذاری نکرده باشد. مقالات بایستی دارای بیان علمی رسا و شفاف باشند تا برای خواننده به آسانی قابل فهم گردند. همچنین تمام مطالب باید بر اساس مستندات و منابع مطالعاتی به روز و معتبر جمع آوری شده باشند. مقالاتی که در نگارش آنها موارد مذکور به خوبی رعایت شده باشد، تعداد استنادات بیشتری را دریافت خواهند کرد.

مخاطبان مقالات علمی در واقع در دو دسته قرار میگیرند: گروه اول داوران و ویراستاران مجله هدف برای به چاپ رساندن مقاله که در رابطه با میزان شایستگی مقاله برای چاپ شدن در مجله تصمیم خواهند گرفت و گروه دوم مخاطبان مجله چاپ کننده مقاله که ممکن است دارای آگاهی بیشتر یا کمتر نسبت به موضوع مورد بحث مقاله باشند. برای اینکه مقاله نوشته شده هم از جانب داوران (برای منتشر کردن مقاله) و هم مخاطبان و خوانندگان (جهت دریافت تعداد استنادات بیشتر) قابل قبول باشد، نویسنده بایستی تلاش و رنجی فراتر از ارائه یک گزارش علمی از نتایج حاصل شده یک تحقیق و اقدامات انجام گرفته شده را صرف نگارش مقاله علمی خود کند. او بایستی مخاطب را متقاعد سازد که تحقیقات انجام گرفته شده ضروری، مناسب و مرتبط با تحقیقات دانشمندان پیشین در زمینه تخصصی مشابه و تکمیل کننده آنها است. برای این منظور نویسنده باید بر انگیزه خود از انجام پژوهش حاضر و نتایج حاصل از آن تاکید داشته باشد و مدارک کافی به منظور اثبات صحت و معتبر بودن تحقیقات خود در اختیار مخاطبان قرار دهد.

مراحل پذیرش مقالات علمی در مجلات معتبر

ـ برای شروع، نویسنده مقاله باید نسخه اولیه‌ای از مقاله را برای سردبیر مجله ارسال ‌کند.

ـ سردبیر یا ویراستار در صورت قبول مقاله آن را به مراحل بعدی برای کنترل کیفیت و بررسی نتایج ارسال می‌کند و در غیر این صورت مقاله ریجکت و به نویسنده باز فرستاده می‌شود.

ـ در صورت قبول مقاله توسط ویراستار، بازرسین بعدی مقاله را ارزیابی می‌کنند، در این مرحله یا مقاله توسط بازرسین ریجکت می‌شود یا به همراه برخی اصلاحیه‌ها و نظرات برای ویراستار ارسال می‌شود.

ـ در صورتی که ویراستار تشخیص دهد مقاله پس از اعمال تغییرات و اصلاحات ذکر شده مقاله قابل قبولی خواهد بود، نویسنده را از اصلاحیه‌ها آگاه می‌سازد و منتظر اعمال تغییرات می‌ماند؛ در غیر این صورت مقاله ریجکت می‌شود.

ـ در صورتی که ویراستار موارد اصلاحیه و نظرات بازرسین را برای نویسنده ارسال کرد، نویسنده موظف است تا موارد ذکر شده را (حتی در صورتی که با آن‌ها موافق نباشد)، در نوشته خود به طور دقیق و کامل اعمال کند و مقاله را بار دیگر برای ویراستار ارسال کند.

ـ بار دیگر ارزیابی‌ها توسط ویراستار و داوران انجام می‌گیرد و در صورت پذیرش مقاله، نویسنده بایستی تا زمان مشخصی نسخه نهایی را تسلیم ویراستار سازد تا مقاله در مجله مد نظر به چاپ برسد.

پذیرش مقاله در مجلات معتبر با موسسه سینا

برای اینکه بتوانید از مزایا و امتیازات پژوهشی مقالات علمی خود در سریع ترین زمان ممکن بهره مند شوید و پذیرش تضمینی مقالات خود را از بهترین و معتبرترین مجلات داخلی و یا خارجی بگیرید، در سایت موسسه سینا بصورت آنلاین ثبت سفارش کنید تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای سابمیت و اکسپت مقاله شما اعم از فرمت بندی، ویراستاری، پارافریز، ترجمه تخصصی و رایزنی با مجلات از سوی کارشناسان موسسه سینا انجام گیرد. 

بیشتر بخوانید:

روند پذیرش مقاله

پذیرش مقاله ISI

پذیرش مقاله در کمترین زمان

هزینه اکسپت مقاله ISI

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام