سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

راهنمای چاپ مقاله در مجلات بین المللی

انتشار 20 اسفند 1398
مطالعه 6 دقیقه

نتایج فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، در قالب مقالات علمی به نگارش درمی آید و برای چاپ به ژورنالهای علمی پژوهشی خارجی ارائه شود که در مراکز دانشگاهی و محافل علمی ضمن تخصیص امتیازات پژوهشی خاص برای نویسندگان این مقالات، اغلب بعنوان منابع مطالعاتی به آنها استناد میشود.

راهنمای چاپ مقاله در مجلات بین المللی

نتایج فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، در قالب مقالات علمی به نگارش درمی آید و برای چاپ به ژورنالهای علمی پژوهشی خارجی ارائه شود که در مراکز دانشگاهی و محافل علمی ضمن تخصیص امتیازات پژوهشی خاص برای نویسندگان این مقالات، اغلب بعنوان منابع مطالعاتی به آنها استناد میشود.

مراحل چاپ مقالات بین المللی

تفاوت اساسی چاپ مقاله خارجی با داخلی در اینست که مقالات داخلی نیازی به ترجمه به زبان انگلیسی ندارند اما برای اینکه مقاله‌تان در یک ژورنال خارجی چاپ شود، قاعدتا باید آن را به زبان انگلیسی نیز ترجمه کنید. حتی الامکان ترجمه مقاله خود را به یک مترجم متخصص بسپارید تا یک ترجمه نیتیو برای مقاله شما انجام دهد.

بعد از نگارش مقاله، باید آنها را از حیث ویرایش به سطحی قابل‌قبول برسانید و بعد با انتخاب ژورنالی مناسب، اقدام به ارسال کار خود کنید. البته قبل از انتشار باید فرمت و دستورالعمل‌هایی که مجله برای چاپ مقالات در نظر می‌گیرد کاملا رعایت نمایید. ارسال یا اصطلاحا سابمیت مقاله، گام بعدی است که باید انجام دهید. بعد از ارسال باید بنا به مدت زمانی که در وبسایت مجله برای بررسی مقالات اعلام شده، منتظر بمانید نتیجه داوری مبنی بر پذیرفته یا ریجکت (رد شدن)‌ شدن مقاله برایتان ارسال شود.

گاهی هم مقاله پذیرش می‌شود اما نیاز به بازبینی‌ها و اصطلاحاتی دارد که داوران ژورنال از شما می‌خواهند روی آن انجام بدهید. اگر بناست که مقاله را به مجله‌ای خارجی بفرستید باید به خوبی از عهده ترجمه و ویرایش آن برایید و با روش‌های مختلف از اینکه بخش یا بخش‌هایی از مقاله سرقت ادبی محسوب نمی‌شود و از مقاله دیگری در آن به طور مستقیم استفاده نشده است، اطمینان حاصل کنید. برای اینکه پروسه چاپ مقاله را با موفقیت طی کنید، لازم است مواردی را مد نظر قرار دهید از جمله:

انتخاب مجله مناسب

انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقالات هم مساله بسیار مهمی است. اگر بهترین پژوهش‌ها را هم انجام بدهید اما انتخاب درستی نداشته باشید با ریجکت مقاله تان مواجه خواهید شد. پس حتما اسکوپ مجله را بررسی کرده و سپس اقدام به ارسال مقاله کنید. مرور و بررسی مقالات چاپ شده در مجله نیز در این موارد میتواند بسیار کمک کننده باشد.

بازه زمانی پروسه داوری مجله و هزینه‌ای که دریافت می‌کنند هم از نکات دیگری است که در انتخاب مجله باید به آنها توجه داشته باشید تا این مرحله نسبتا دشوار را با موفقیت پشت سر بگذارید.

مدت زمان چاپ مقاله

معمولا مدت زمان چاپ مقاله در نامه پذیرش ارسالی از سوی مجله به اطلاع پژوهشگر می‌رسد. اما تاخیر در امر چاپ مقاله نیز دور از انتظار نیست. اگر نامه پذیرش یک مقاله برای شما ارسال شده، این نامه به منزله تایید و چاپ شدن آن است. بنابراین نیازی نیست نگران چاپ شدن مقاله تان دقیقا در زمان مقرر باشید. اگر تاخیر بیش از حد انتظارتان بود حتما بایستی از طریق ایمیل به سردبیر مجله اطلاع دهید.

داوری مقاله و پیگیری روند چاپ و اصلاح آن

بعد از طی پروسه داروی، در صورت پذیرش مقاله، ممکن است هیچ‌گونه اصلاحاتی نیاز نباشد. این ایده آل ترین وضعیت ممکن خواهد بود. یعنی بعد از اینکه مقاله‌ای را طبق چارچوب‌های یک نشریه علمی آماده کردید و آن را ارسال نمودید، هیچ نکته و ایرادی برای اصلاح و ویرایش از سوی تیم داوری به شما ابلاغ نمی‌شود و مرحله بعدی، چاپ مقاله‌تان خواهد بود. اما گاهی‌اوقات، اعمال برخی اصلاحات در محتوای مقاله لازم است. گاهی‌ هم فقط از نظر ویرایشی و نگارشی نیاز به اصطلاح و ایجاد تغییرات وجود خواهد داشت. در هر حال، امکان دارد که این فرایندها طولانی و زمان‌بر باشند.

هزینه چاپ مقاله

بعضی از نشریات علمی به طور رایگان مقالات را منتشر می‌کنند اما اغلب آنها برای چاپ مقاله از نویسندگان مقالات مبلغی دریافت می‌کنند. محدوده قیمت برای مجلات داخلی بین ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون است اما برای مجلات خارجی این مبلغ بسیار بیشتر بوده و حتی به چندین میلیون (بیش از ۱۰ میلیون)‌ هم می‌رسد. ضمن اینکه پرداخت پول و هزینه به آنها هم دشوار است. زیرا مبلغ هزینه به دلار گرفته می‌شود و برای پرداخت آن باید دست به دامان موسسات واریز هزینه های دلاری  که امکان پرداخت ارزهای خارجی را به حساب مجلات دارند، شوید.

مجلات رایگان برای چاپ مقاله

مجلات JCR، مجلات معتبری هستند که معمولا نرخ پذیرش مقالات در آنها پایین است. این مجلات رایگان هستند و هزینه‌ای از نویسندگان مقالات دریافت نمی‌کنند و در بازه زمانی ۴ تا ۹ هفته به بررسی مقالات ارسال شده به مجله می‌پردازند. بنابراین اگر به دنبال چاپ مقاله در یک مجله رایگان و معتبر هستید باید کیفیت مقاله تان هم تابع استانداردهای این مجلات باشد.

نکات مهم و کلیدی در چاپ مقاله

- چارچوب مجله مورد نظرتان را بررسی کنید. دستورالعمل‌های مجلات برای شما مشخص می‌کنند با چه فرمت و شکلی از جمله فونت مورد نظر، شکل جداول، شماره گذاری و تک ستونه یا دو ستونه بودن، مقاله باید تنظیم شود. شما اگر این موارد را با دقت رعایت نکنید ممکن است مقاله شما رد شود و شما فکر کنید این رد شدن بخاطر کمبود بار علمی مقاله‌تان است.

همچنین باید مجله‌‌ای را انتخاب کنید که مقالات علمی حیطه مقاله شما را منتشر می‌کند چون در غیر این صورت نیز ممکن است مقاله شما برای چاپ در مجله رد شود.

- به عنوان و چکیده دقت کنید. چون اولین چیزیست که در مقاله شما دیده می‌شود و می‌‌تواند موجب خوانده شدن یا خوانده نشدن مقاله‌تان شود. باید یک عنوان جذاب انتخاب کنید. حتما در این مورد با افراد متخصص مشورت کنید.

- مقاله‌‌تان را ویرایش کنید. باید به زبان نگارشی مقاله دقت کنید. اگر نگارش مقاله شما ضعیف باشد بدون خوانش و بررسی رد می‌‌شود. داشتن یک ویرایشگر متبحر می‌تواند شانس پذیرش مقاله شما را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. برای ویرایش مقاله خود نیاز دارید تا از کمک افراد یا موسساتی استفاده کنید که در این زمینه خبره هستند و دارای سابقه و تجربه باشند.

- حتما کاورلتر بنویسید. کاورلتر همان چکیده مقاله نیست، این اشتباه بزرگی است که چکیده مقاله را در کاورلتر کپی کنید. یک کاورلتر خوب در وهله اول موضوع اصلی مقاله را مشخص می‌کند و دوم اینکه شامل استدلالی در نوآوری مقاله می‌‌شود. در نهایت مرتبط بودن مقاله با حوزه تخصصی  مجله را نیز توجیه می‌کند. کاورلتر باید حدود نیم صفحه باشد.

- اصلاحات داوران را جدی بگیرید. اصلاحاتی که داوران بر روی مقاله شما متذکر شده اند را با دقت و کامل انجام دهید. اگر احساس می‌‌کنید داور مساله‌ای را متوجه نشده و ایراد بیجایی گرفته است باید آن مساله را در توضیحات ارائه کنید نه اینکه به سادگی از کنار آن بگذرید.

اشتباهات داوران را در یک سند دیگر همراه مقاله اصلی ارسال کنید و آن‌ها را نسبت به درست بودن مواردی که به آن‌ها اشاره شده است توجیه کنید. باید برای داوران مشخص شود که همه موارد اصلاحی را مطالعه و اعمال کرده اید.

بیشتر بخوانید:

نامه پذیرش یا اکسپت مقاله در ژورنال

چاپ مقاله isi در کمترین زمان

دلایلی که موجب اکسپت مقاله شما درمجلات معتبر میشود

راهنمای انتخاب مجله از JCR

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام