سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

راهنمای نگارش مقاله

انتشار 7 اردیبهشت 1399
مطالعه 3 دقیقه

انتشار مقالات علمی از آن جهت که حاصل  پژوهش های منطقی، ژرف و متمركز نظری، عملی و يا مختلط يك يا چند محقق در يك موضوع تازه و با رويكردی جديد برای دستيابی به نتايجی تازه میباشند، برای مجامع علمی بسیار ارزشمند و حائز اهمیت هستند.

راهنمای نگارش مقاله

انتشار مقالات علمی از آن جهت که حاصل  پژوهش های منطقی، ژرف و متمركز نظری، عملی و يا ترکیبی يك يا چند محقق در يك موضوع تازه و با رويكردی جديد برای دستيابی به نتايجی تازه میباشند، برای مجامع علمی بسیار ارزشمند و حائز اهمیت هستند. این مقالات در واقع گزارش هایی از يافته‏ های علمی و نتايج اقدامات پژوهشی محقق هستند که برای استفاده ساير پژوهشگران، متخصصان و علاقمندان توسط مجلات علمی به چاپ میرسند. بنابراین، تهیه این گزارشها در قالب مقاله، يكی از مهم‏ترين فعالیتهای تحقیقاتی به شمار مي‏رود؛ زيرا اگر محقق نتواند دستاوردهای علمی خود را در اختيار ساير محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم كه مهم باشد، به پيشرفت علم كمكی نخواهد كرد؛ چون رشد و گسترش هر عملی از طريق ارائه و به هم پيوستن دانش فراهم آمده از سوی هر یک از محققین آن علم تحقق می ‏يابد.

بر این اساس، مقالــه ای كــه از كــار محقــق منتــشر مــيشــود بايــد بــه شــكل قابــل قبــول و منطقــی تنظــيم و همــه اســتانداردهای لازم در آن رعايــت شــود. بــه عبــارت ديگــر يــك مقالــه علمــی ره آورد تجربــه و تمــرين در ســازماندهی فكــری محقق اســت  که در طی نگارش آن، نويــسنده مقالــه مــی آمــوزد تــا نتــايج پژوهــشهای خــود را بــه شــكل مــنظم (سيستماتيك) طبقه بندی كند و به ساده ترين روش بيان كند. از این رو، نوشتن مقاله مستلزم رعايت اصولی در ابعاد مختلف محتوايی، ساختاری و نگارشی است.

محتوای مقاله

يكی از مهم‏ترين فاکتورهای تاثیرگذار در نگارش و مورد قبول واقع شدن مقاله علمی در مجامع آکادمیک، محتوای علمی و ارزش كيفی آن است. مقاله بايد يافته‏ های مهمی را در در حوزه موضوعی خاص ارائه کرده و دارای پيامی کاربردی و رسا باشد. عنصر اولیه و مهم در این مرحله، انتخاب موضوع برای نگارش مقاله است. برای نوشتن مقاله، شما باید یک موضوع مناسب انتخاب کنید. باید دقت کنید که یک موضوع کلی و وسیع انتخاب نکنید و از طرفی موضوع انتخابی خود را بیش از حد هم محدود نکنید. محدود کردن بیش از حد موضوع، نوشتن مقاله را برای شما دشوار می‌کند چراکه در هنگام نگارش، شما ایده کافی نخواهید داشت. در فرایند انتخاب موضوع، حتما به نو و ناب بودن موضوع و کاربردی بودن آن نیز توجه داشته باشید.

در پروسه شروع تحقیق و بررسی منابع مرتبط با موضوع، از منابع معتبر مانند کتاب، مقاله و سایت‌های علمی پژوهشی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنید. داده‌های جمع آوری شده را با ذکر منبع یادداشت کنید. دقت کنید که یافته‌های مقاله شما باید جدید باشند پس تا جایی که ممکن است از منابع جدید استفاده کنید. در گام بعدی پیش نویس مقاله خود را آغاز کنید. هنگام نگارش، در مورد گرامر و دستور زبان، نقطه‌گذاری و املای کلمات مقاله نگران نباشید. زیرا ویرایش جزو مراحل پایانی کار است. در نگارش محتوا تاجایی که ممکن است ساده نویسی را اصل قرار دهید. مقاله شما باید یک هدف مشخص داشته باشد و در آن به سوال پژوهش پاسخ داده شود. در نگارش مقاله ساختار و اصول مقاله نویسی را رعایت کنید. هر مقاله‌ای شامل عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق (مواد و روش)، بحث و نتیجه گیری، نتایج و مراجع است.

بعد از اتمام نگارش پیش نویس مقاله، نوبت به پیاده کردن ساختار اصولی و دقیق مقاله نویسی در ساختمان محتوای مقاله میرسد. در این مرحله ممکن است چندین بار مقاله خود را ویرایش کنید و اطلاعات غیرضروری و نامرتبط را حذف و دوباره نویسی کنید. مقاله خود را پیش از سابمیت کردن، برای آخرین بار تصحیح و ویرایش کنید تا مطمئن باشید که مقاله شما بدون عیب و نقص باشد. می‌توانید از نرم افزار گرامرلی برای ویرایش مقالات انگلیسی و از نرم افزار ویراستیار برای ویرایش مقالات فارسی خود نیز استفاده کنید.

خدمات ویرایش و چاپ مقاله در موسسه سینا

ارائه خدمات در خصوص ویرایش مقالات تخصصی و انجام پروسه پذیرش و چاپ آنها در مجلات معتبر علمی، می تواند مشوق خوبی برای محققینی باشد که تاکنون اقدام به نگارش ننموده و با روال کار آگاهی ندارند. چرا که این کار، زمینه انتقال تجربه به جامعه علمی، و در نهایت تقویت پایه های استواری جهت شکل گیری سریعتر دانش در دنیا را فراهم میکند. به همین منظور، موسسه پژوهشی تحقیقاتی سینا با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی و خارجی، کتاب، ترجمه تخصصی متون، ویراستاری، و استخراج مقاله از پایان نامه آماده ارائه خدمات تخصصی و ارائه مطالب آموزشی برای فرهیختگان گرانقدر میباشد. با ما تماس بگیرید. 

بیشتر بخوانید:

مراحل مقاله نویسی

مقاله نویسی به سبک APA

راهنمای نگارش و چاپ مقاله علمی پژوهشی

نگارش و فرمت بندی مقاله

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام