سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مقالات علمی ایرانی نیز جز تحریم های آمریکا میباشند؟

انتشار 27 آذر 1397
مطالعه 3 دقیقه

همانند سالهای قبل ظاهراً با برقراری تحریم‌های قبلی، عدم پذیرش آثار پژوهشگران ایرانی در انتشارات معروف دنیا مجدداً آغاز شده است. هرچند در سالهای قبل نیز همزمان با تحریم‌های سیاسی ایران، دامنه تحریم‌‌ها به حیطه چاپ و انتشار مقالات شهروندان ایرانی نیز گسترده شد.

مقالات علمی ایرانی نیز جز تحریم های آمریکا میباشند؟

با شروع دوره جدید تحریم ها علیه ایران تحریم های علمی نیز شروع شدندکه پذیرش مقالات نویسندگان وابسته به دولت ایران در مجلات معتبر ممنوع شد. مجلاتی مانند Elsevier ، Willey وTaylor & Francisدر ارتباط با مقالات ایرانی بصورت واضح و شفاف و با ارایه این دلیل که نویسندگان مقاله از شهروندان ایرانی هستند یا اینکه وابسته به دولت ایران می‌باشند از ارایه خدمات چاپ و انتشار معذورند.در این بخش میخواهیم به اقداماتی که مسئولین کشوری میتوانند آنرا انجام دهند تا این تحریم ها لغو شود بررسی خواهیم کرد و متن ایمیلی که توسط یکی از مجلات معتبر به یکی از نویسندگان ارسال شده است را میتوانید مطالعه کنید.

یک نمونه از ایمیل‌هایی که اخیراً برای یکی از پژوهشگرانی که قصد چاپ مقاله در مجلهDrug and Chemical Toxicology از سوی سردبیر این مجله ارسال شده است را در زیر مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که مجله Drug and Chemical Toxicology متعلق به انتشارات الزویر می‌باشد.

Thank you for your submission to Drug and Chemical Toxicology.

As a result of the recent sanctions issued by the Office of Foreign
Assets Control (OFAC) of the United States Department of the Treasury,
US citizens, either resident or non-resident, or a non-US citizens
resident in the United States are restricted from handling research
manuscripts authored by scientists employed by the Government of Iran;
or whose research has been directly or indirectly funded by, or has been
conducted on behalf of, the Government of Iran. Therefore we are
unfortunately unable to consider your manuscript for peer review and
publication at this time. As such we are returning your paper to you and
you are now free to submit the paper elsewhere should you choose to do
so.

Please note that this decision is outside of our control; we wish you
success with the submission of your work to another publication.

Kind regards,

Aeron Calderon
For and on behalf of: Dr. Marc A. Williams, Editor in Chie

همان طور که مشاهده میکنید متن ایمیل دلیل ریجکت مقاله ایرانی توسط مجله الزویر میباشد که دلایل رد مقاله را همان طور که مشاهده میکندی تحریم های ایران اعلام کرده است و گفته که از نویسندگان ایرانی مقاله پذیرفته نمیشود بدون هیچگونه ایراد یا بررسی مقاله را رد کرده است.هیچ یک از مقالات فرستاده شده از ایران داوری نخواهند شد.

وب سایت الزویر قوانین تحریم های OFCA یا دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی را در انتشارات خود بروز نموده است و بر اساس آن از نویسندگان ایرانی و برخی کشورهای دیگر خواسته است در تعهدنامه اقرار نمایند که کار پژوهشی آنها وابسته به نهاد، موسسه یا سازمان وابسته به دولت ایران نباشد. در زیر این اقرار نامه را مشاهده می‌نمایید. در بخشی که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است، دقیقاً به این مساله اشاره دارد.

 

تصویر

بخشی از بیانیه این کمیسیون (COPE) را در زیر میخوانید:

انتشارات الزویر اخیرا در یک ایمیل از همه سردبیران آمریکایی خود درخواست کرده است که از پذیرش مقالات ایرانیان وابسته به دولت پرهیز کند. برای برقراری جریان آزاد اندیشه و فکر کوپ در ماه آینده به گایدلاین خود ماده جدیدی اضافه میکند. “تصمیم سردبیران نباید تحت تاثیر نژاد، سیاست و یا سایر مسایل غیر علمی قرار گیرد.” به امید روزیکه سایه شوم سیاست های مغضوبانه از علم پاک شود.

اما متاسفانه چنین بیانیه‌ها و راهکارهایی نمی‌توانند جلوی تضییع حقوق پژوهشگران ایرانی و سایر کشورهایی که جزو این تحریم‌ها هستند نمی‌شود و انتشارات معروف و معتبر دست به این آپارتاید علمی زده و مجدداً خواهند زد.

در زمان تحریمها چه اقداماتی از سوی مسوولین میتواند انجام شود؟

  • تشکیل کمیته حقوقی بین المللی برای صیانت از حقوق نویسندگان: کمیته ای در وزارت بهداشت متشکل از نمایندگان برای طرح شکایت علیه ناشرینی که مرتکب خلاف اخلاق در نشر میشوند. ضمنا همه موارد نیز باید یک به یک به COPE گزارش شوند.
  • توضیح: طبق قوانین کمیته بین المللی اخلاق در نشر یا COPE ، هر نوع محدودیت نویسنده به منظقه جغرافیایی یا موضوع سیاسی مردود میباشد.
  • نوشتن مقالات علمی برای معرفی ناشرین متخلف: مسوولین کشوری با نوشتن مقالات اعتراضی و مستدل میتوانند موارد را بصورت مستند گزارش کنند.
  • تحریم متقابل علمی ناشرین متخلف: به راحتی میتوان ناشرین دارای خلف وعده را به جامعه دانشگاهی معرفی کرد تا نویسندگان مقالات خود را به آنها ارسال نکنند و یا داوران ایرانی برای آنها داوری نکنند.
  • تحریم مالی ناشرین متخلف: از خرید محصولات آنها توسط وزارت بهداشت ممانعت شود.
  • به روزرسانی قوانین ارتقا اعضا هیات علمی: با هدف قطع وابستگی به ناشرین و نمایه سازهای خارجی ، میتوان قوانین ارتقا اعضا هیات علمی را تغییر داد. تا به کی باید شاهد تحریم ظالمانه نویسندگان در مجلات خارجی و تحقیر عزت ایرانیان باشیم؟!
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام