سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

رفرنس نویسی MLA

انتشار 31 فروردین 1397
مطالعه 4 دقیقه

روش رفرنس‌نویسی MLA، روشی است که اغلب در رشته‌های علوم انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده آن در داخل متن و در بخش منابع متفاوت است که در اینجا به توضیح آن می‌پردازیم.

رفرنس نویسی MLA

رفرنس نویسی MLA

هنگامیکه در نگارش مقاله، کتب و گزارش از منابع افراد دیگر استفاده می‌شود، اخلاق حکم می‌کند تا در انتهای کار و در بخش منابع، مشخصات کامل آن‌ها ذکر شود. این کار که همان رفرنس‌نویسی می‌باشد، از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. یکی از این روش‌ها همان روش MLA می‌باشد که توسط انجمن زبان آمریکا خلق و تدوین شده است. این روش اغلب در علوم انسانی به‌کار می‌رود، زیرا نقل قول از نویسنده بدلیل اعتباری که به کلام می‌بخشد، اهمیت دارد. منابع مورد استفاده در این روش عموماً کتاب می‌باشد.

نحوه نگارش رفرنس‌نویسی در متن و در انتهای کار متفاوت است. بطوریکه در داخل متن و درون پرانتز نام خانوادگی مؤلف و شماره صفحه قید می‌شود، اما مشخصات کامل منبع در انتهای کار آورده می‌شود. در ادامه نحوه نگارش مستندسازی انواع منابع در انتهای کار و در بخش منابع را بیان می‌کنیم.

مستندسازی کتاب‌ها

در اینصورت ابتدا باید نام خانودگی و سپس نام مؤلف یا ویراستار قید شده و در انتها نقطه گذاشته شود. عنوان کتاب باید بصورت ایتالیک نوشته و در انتهای آن نیز نقطه باشد. اگر کتابی ویراستار، مترجم و یا گردآورنده داشت، نام او نیز باید ذکر شود. اطلاعاتی از جمله مکان نشر، نام نشر و تاریخ نشر که مربوط به ناشر می‌باشد، باید در انتها ذکر شود. نمونه‌ای از این روش در ادامه آورده شده است:

نمونه انگلیسی:

.Mumford, Lewis, The Highway and the city. New York: Harcourt Brace and World, 1963

.Highways Around The world. New York: prentice, 1967

نمونه فارسی:

  1. مامفورد، لوئیس. بزرگراه و شهر. نیویورک: هارکوت بریس و ورلد، ۱۹۶۳ .
  2. بزرگراه در سراسر جهان. نیویورک: پرنتیس، ۱۹۶۷ .
  3. شیلد، جی، و دیگران. دسیسه‌ی بیزانس: تاریخ گذر انگلیسی. هارتفورد: مرجانسرپی، ۲۰۰۴ .

مستندسازی بخش و یا فصل‌هایی از یک کتاب

اغلب از فصل‌ها و یا بخش‌هایی از کارهای ویراستاری شده‌ای در منابع استفاده می‌شود که فصل‌ها یا بخش‌های دارای عنوان منفرد و مؤلف جداگانه‌ای هستند که در یک مجموعه یا کتاب مرجع ویراستاری شده توسط دیگران آمده‌اند. در اینصورت برای نوشتن این منابع در قسمت انتهایی کار، ابتدا باید نام خانوادگی و نام مؤلف آن بخش یا فصل آورده و سپس نقطه گذاشته شود، سپس عنوان فصل یا بخش داخل گیومه آورده و مجدداً در ادامه نقطه باید باشد. عنوان اثر اصلی نیز باید بصورت ایتالیک نوشته شود و پس از گذاشتن نقطه، در ادامه نام و نام خانوادگی ویراستار قید می‌شود و در انتها نیز اطلاعات مربوط به مکان نشر، نام ناشر، تاریخ و شماره صفحه ذکر می‌شود.

نمونه انگلیسی:

Valsiner, Jaan. ” The Fatrer̛ s Role in Social Network of a Soviet Child”. Role of The Father in Child Development. Ed. Micheal E. Lamb. New York: Wiley, .1981.187-201

نمونه فارسی:

والسینر، جان. “نقش پدر در شبکه ی اجتماعی یک کودک شوروی.” نقش پدر در رشد کودک. ویراستار مایکل ای لامب. نیویورک: ویلی، ۲۰۱، ۱۹۸۱- ۱۸۷ .

مقاله‌های نشریه‌ها

برای نوشتن مقاله‌ها در انتهای کار، ابتدا نام خانوادگی و نام مؤلف قید شده و بعد از آن نقطه گذاشته می‌شود. عنوان مقاله داخل گیومه نوشته می‌شود و بعد از گذاشتن نقطه، نام نشریه بصورت ایتالیک و در ادامه تاریخ انتشار نیز ذکر می‌شود. در انتها با گذاشتن دو نقطه شماره صفحه قید می‌شود.

نمونه انگلیسی:

.Prin, Dinah.” Marriage in the 90s”. New York 2 June 1990: 40-45

نمونه فارسی:

پرین، دینا، “ازدواج در دهه ی ۹۰”. نیویورک ۲ ژوئن ۱۹۹۰: ۴۵- ۴۰ .

منابع غیرکتابی اعم از دیداری، شنیداری یا فیلم یا ویدئو، مصاحبه و سند دولتی

برای رفرنس‌نویسی این منابع، در ابتدا عنوان منبع همچون برنامه، پخش، فیلم و ... بصورت ایتالیک نوشته شده و پس از نقطه‌گذاری شکل انتشار آن نیز قید شده و مجدد نقطه گذاشته می‌شود. نام کارگردان، تهیه کننده و یا نویسنده پس از آن نوشته می‌شود و بعد از گذاشتن کاما باید نام منتشر کننده همراه با کاما و انتشار یا پخش و در انتها زمان آن نیز قید شود.

نمونه انگلیسی:

.Creation Vs Evolution:” Battle Of The Classroom.” Videocassette. Dir. Ryall Wilson, PBS Video, 1982. (MLA) 58 min

نمونه فارسی:

آفرینش در برابر تکامل: “مبارزه ی کلاس درس”. نوار ویدئویی. کارگردان ریال ویلسون، PBS ویدئو، ۱۹۸۲٫ (MLA) 58 دقیقه.

منابع یا اسناد الکترونیکی

برای این منابع نیز ابتدا مشابه سایر منابع، نام خانوادگی و نام مؤلف، ویراستار، جمع آوری کننده و یا مترجم را نوشته و سپس نقطه گذاشته می‌شود. در صورتیکه این اسامی مشخص نباشد، می‌توان از عنوان منبع نیز استفاده کرد. سپس نام منبع، تاریخ انتشار اثر یا آخرین تجدید نظر یا ارائه آورده می‌شود و در ادامه شماره صفحه، بخش یا بند بعد از دو نقطه قید می‌شود. بعد از نقطه‌گذاری، نام مؤسسه یا سازمان و یا دارنده وب‌سایت و در انتها نیز تاریخ دسترسی به منبع و نشانی الکترونیک آن نوشته می‌شود.

نمونه انگلیسی:

Fitter, chris. ” The poetic Nocturne: From Ancient Motif to Renaissance Genre”. Early Modern Literary Studies 3.1 (sept. 1997): 60 pars. 4mars 2004. www.humanities.Ualberta.ca/emls/03-2/fithnoct.html

نمونه فارسی:

فیتر، کریس. “نکتورن شاعری: از درون مایه ی قدیمی تا گونه ی رنسانسی”. مطالعات ادبی پیش نوین ۱/۳ (سپتامبر۱۹۷۷): ۶۰ پارس. ۴ مارس. ۲۰۰۴ .

www.humanities.Ualberta.ca/emls/3-2/fithnoct.html.

پایان‌نامه یا رساله

در صورتیکه از پایان‌نامه و یا رساله در کار تحقیقاتی استفاده شده بود، برای رفرنس‌نویسی آن‌ها باید نام خانوادگی و نام ارائه دهنده همراه با نقطه نوشته شود. سپس عنوان رساله داخل گیومه نوشته می‌شود و در انتها نقطه مجدد گذاشته می‌شود. اطلاعات مربوط به دانش‌آموخته از جمله دانشگاه محل تحصیل و تاریخ دفاع نیز در انتها قید می‌شود.

نمونه انگلیسی:

.Darling, Charles W.” Giver of Due Regard: The poetry of Richard Wilbur “. Diss. U. of CT, 1977

.Darling, Charles W.” Giver of Due Regard: The poetry of Richard Wilbur “. Diss. U. of CT, 1977. Hartford: merganser press, 1979

نمونه فارسی:

دارلینگ، چارلز دبلیو. “احترام بخش واقعی: شعر ریچارد ویلبر”. رساله در دانشگاه CT، ۱۹۷۷ .

دارلینگ، چارلز دبلیو. “احترام بخش واقعی: شعر ریچارد ویلبر”. رساله در دانشگاه CT، ۱۹۷۷٫ هارتفورد: انتشارات مرگانسر، ۱۹۷۹ .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام