سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ريسرچ گيت چیست؟

انتشار 28 مهر 1397
مطالعه 3 دقیقه

ريسرچ گيت یک شبکه اجتماعی علمی برای پژوهشگران، دانشمندان، استادان و دانشجویان سراسر جهان در جهت ارتباط، همکاری، پرسش و پاسخ و مبادله‌های علمی است.

ريسرچ گيت چیست؟

در سال های اخیر اهميت شبكه هـای اجتمـاعی در انجام فعالیت های گروهی و اشتراک گذاری مطالب علمی ، تجربیات و نتایج جدید از مطالعات انجام گرفته، برای عموم آشکار شده است. اما در خصوص معرفی شبکه اجتماعی اختصاصی برای پژوهشگران و محققین  تلاش های زیادی صورت نگرفته است. یک از شبکه های اجتماعی به اصطلاح علمی-تحقیقاتی که در چند سال اخیر توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است، شـبكه اجتمـاعی ريسـرچگيـت می باشد. این شبکه به دلیل داشتن قابلیت هایی همچون ايجـاد پروفايل پژوهشی، شركت در گروههای تخصصی، قابليت شناسايی و برقـراری ارتباط و تعامل با ساير پژوهشگران و... سالانه اعضای زیادی را به خود جذب می کند. نقش مهمی که این شبكه های اجتماعی تحقيقاتی در برقـراری ارتباط پژوهشگران با یکدیگر و تبادل اطلاعات بین آنها دارد، ميتوان گفت که معرفی اين سايتهـا به پژوهشگران، باعث ارتقاء سطح پژهش های دانشگاهی می شوند.

معرفي ريسرچ گيت

پیشرفت های اخیر در  فناوری تولید و ایجاد شبكه هاي اجتماعي ،امکان برقراری ارتباط بین افـراد در اقسی نقاط جهان را فراهم کرده است. در نتیجه كاربران با علائق و زمينه هاي موضوعي يكسان، ميتوانند در تماس و ارتباط با یکدیگر باشند. ريسرچگيت، يكی از شبكه اجتماعي رايگان است که مختص پژوهشگران و محققـان اسـت . ريسـرچگيـت را فيسبوك دانشمندان مـيداننـد. ریسرچ گیت در سـال 2008 به منظور ایجاد فضای علمی و برقراری ارتباط بین دانشمندان، راه اندازي شد. در حال حاضر، مركز ريسرچگيت در بوستون و هانور است. ريسرچ گيت جز سايت هاي آگاهي رساني پژوهشي معرفی می شود. بر اساس آخرین امار اعلام شده، نزدیک به 6 میلیون نفر در این سایت عضو هستند. 

 
تصویر
 

قابليت هاي ريسرچ گيت

  1. ريسرچگيت ابزارها و امکانات خوبی را برای اعضای خود فراهم کرده است. ثبت نام در اين شبكه رايگان بوده و برای تمام افراد ازاد است.
  2. هیچ محدویت رشته یا حوزه برای عضویت در شبكه ریسرچ گیت وجود ندارد. 
  3. بعد از ثبت نام، هر فرد علایق و زمینه فعالیت خود را در پروفایل شخصی خود به همراه تمام فعالیت های پژوهشی اعم از مقاله، کتاب، کنفرانس و ... را درج می کند. پژوهشگران حتی می توانند اطلاعات خام و نتایج منفی تحقیقات خود را نیز در این شبکه قرار دهند.
  4. شبكه ریسرچ گیت با دیگر شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک نیز در ارتباط است در نتیجه اعضای این شبکه می توانند از طريق پروفايل خود در فیسبوک، با ريسـرچگيـت نيـز لينكدين شوند.
  5. امکان عضويت پژوهشگران در گـروههـاي جدید نیز وجود دارد. دو نوع گروه در شبکه ریسرچ گیت وجود دارد:  گروههـاي عمـومي (Topics)  و گروههاي خصوصي (Projects). گروه های خصوصی معمولا زمانی تشکیل می شود که مثلا چند محقق تمايل دارند بصورت خصوصي با هـم روي موضـوعي كار كرده و به بحث و تبادل نظر با يكديگر بپردازند. در اینصورت پژوهشگر  با ایجاد يـك Project ،از محققینی که دوست دارند با وی بر روی پروژه مورد نظر مشاركت نمایند، دعوت به كار ميكند. 
  6. جستجوي مشاغل تحقيقاتي و كنفرانس در زمينه كـاري محقـق، از ديگـر امكانـات ايـن شـبكه براي محققان است. 
  7. امكان جستجو بر اساس نـام محقـق، نـام سـازمان و موضوع در اين سـايت وجـود دارد .
  8. موتور جستجوي ريسرچگيت امکان جسـتجوي همزمـان در 7 بانك اطلاعاتي بزرگ pubmed, سـايتسـير , ناسـالايبراري و ريپـك را فراهم کرده است که افراد می توانند چکیده مقاله، مجله ای که در آن به چاپ رسیده را مشاهده نمایند و همچنین امکان دانلود فایل مقاله نیز برای آنها فراهم است.
  9. هر کدام از اعضای شبکه ریسرچ گیت، بر اساس میزان فعالیت خود و همچنین تعداد مقالات و یافته های درج شده در پروفایل خود، از  سوی این شبکه رتبه دریافت می کند که تحت عنوان رتبه RG نامیده می شود. این رتبه باعث افزایش تعامل بین محققان می شود و بعنوان وسيله سنجش اعتبـار علمي پژوهشگران در شبكه اجتماعي ريسرچگيت است.
    معيـار محاسـبه رتبه RG برحسـب 4 مورد زیر می باشد:
    - تعداد تأليفات به اشتراك گذاري شده
    - فعاليت محقق در زمینه پرسش و پاسخ های انجام گرفته با سایر محققین
    - پاسخ به سؤالات ساير کاربران شبکه
    - دنبال كننده ها
  10. همچمین، این شبکه یک حالت داشبورد برای اعضا ایجاد می کند تا تعداد افرادي كه مطالب به اشتراك گذاري شـده یک محقـق را مشـاهده کرده و بـا او تعامل کرده اند، در اختيار محقق قرار دهد.
  11. تأييد فعالیت های یک محقق توسط محققین و پژوهشگران دیگر باعث تثبیت جايگاه محقق در آن مهارت ميشود. این روش باعث ایجاد ارتباط بین افراد متخصص در يـك زمينـه خـاص می شود. چرا كه مهارتهاي پژوهشي فرد، توسط ديگران مورد تأييد قـرار گرفتـه اسـت. مهـارتهـاي پژوهشي تأييدشده محقق توسط سايرين در پروفايل محقق نمایش داده می شود.
  12. امكـان نشـان دادن اسـتنادات مقـالات بـه اشتراك گذاري شده توسط محققان ، از دیگر امکانات این شبکه است.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام