سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

رتبه بندی مجلات پایگاه اسکوپوس Scopus

انتشار 18 فروردین 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از پایگاههای علمی معتبر برای نمایه کردن مجلات علمی، اسکوپوس Scopus است که برای بسیاری از دانشجویان و محققان نام آشناست. چرا که موفقیت در چاپ مقاله در مجلات این پایگاه مزایا و امتیازاتی متنوعی را در اختیار محققین و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی قرار میدهد.

رتبه بندی مجلات پایگاه  اسکوپوس Scopus

یکی از پایگاههای علمی معتبر برای نمایه کردن مجلات علمی، اسکوپوس Scopus است که برای بسیاری از دانشجویان و محققان نام آشناست. چرا که موفقیت در چاپ مقاله در مجلات این پایگاه مزایا و امتیازاتی متنوعی را در اختیار محققین و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی قرار میدهد. همانطور که میدانید چاپ مقاله در مجلاتی که در پایگاه اسکوپوس نمایه می شوند همگی به یک میزان امتیاز و رتبه علمی ندارند و ممکن است با چاپ مقاله در برخی از مجلات اسکوپوس Scopus نمره و امتیاز کامل کسب کنید و از برخی دیگر امتیازی پایین تر دریافت کنید. اما آیا میدانید مبنای این امتیاز دهی و رده بندی مجلات اسکوپوس چیست و اساسا این مجلات چگونه رتبه بندی میشوند؟ 

پایگاه SCOPUS

اسکوپوس یکی از پایگاههای معتبر و شناخته شده در حوزه ایندکس یا نمایه کردن مقاله های علمی است که مجموعه بزرگی از نشریات، مجلات و مقالات علمی را شامل می شود. این پایگاه اطلاعات حدود 5 هزار ناشر علمی و 16500 ژورنال تخصصی را در بر گرفته است. این پایگاه مجلات علمی را  براساس استانداردهای علمی خود فهرست بندی می کند. 

نظام رتبه بندی اسکوپوس بر اساس شاخص quartile score یا Q شکل میگیرد. بر اساس هر category که مجلات در آن قرار دارند امتيازی بين Q1 تا Q4 به آنها تعلق می گيرد. چيزی شبيه ضريب تاثير در مجلات ISI. با اين تفاوت که IF ممکن است از يک هزارم تا 30 (که معمولا مجلاتی مانند نيچر و ساينس دارند) متغير باشد ولی Quartile Scores از يک تا 4 متغير خواهد بود. در حقيقت Quartile Scores امتياز عملکردی هرمجله در category خود به شمار میرود. 

Q1= یعنی مجله جزء 25 درصد صدر يک طبقه يا category قرار دارد.

Q2= یعنی مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه ميانی  و درواقع بين 25 تا 50 درصد يک category قرار دارد.

Q3= یعنی مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه ميانه به سمت پايين و بعبارتی بين 50 تا 75 درصد يک category قرار دارد.

Q4= یعنی مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه پايين و جزء 25 درصد انتهایی يک category قرار دارد.

معمولا در بسياری از ارزشيابی ها مجلات Q1 و Q2 به عنوان مجلات پرامتياز به شمار می روند و متقاضيانی که قصد پذيرش(Admission يا Apply) از دانشگاه های خارجی را دارند بايد در اين دسته از مجلات، مقالات خود را چاپ کنند. Q1 معرف بهترین مجله ها که جزو یک چهارم صدر هستند میباشد و به همین ترتیب Q4 مجله های رده نهایی را نشان می دهد. 

نکات مهم در رتبه بندی مجلات پایگاه اسکوپوس

هر ساله 3500 مجله جدید درخواست ورود به نمایه اسکوپوس را دارند اما تعداد اندکی از آن ها پذیرش می شوند. وب سایت نمایه اسکوپوس مدعی است فقط 33درصد از این مجله ها حداقل های لازم برای حضور در اسکوپوس را دارند. در نهایت می توان گفت سالیانه حدود 600 عنوان مجله جدید به سامانه ایندکس اسکوپوس وارد می شود.

- یکی از فاکتورهای مهم برای حضور در نمایه اسکوپوس انتشار منظم سالیانه است. یعنی یک مجله باید تعداد معینی تاریخ انتشار ثابت در طول سال داشته باشد. 

- فاکتور مهم بعدی تعداد استنادها به مقاله های چاپ شده در یک مجله است. لازم به ذکر است استنادهای انجام شده در مطبوعات مورد قبول نیستند.

- چکیده ها در سامانه اسکوپوس نمایه نمی شوند و در امتیازدهی هم تاثیری ندارند.

- معیارهای امتیازدهی سالیانه اعلام می شوند. این معیارها در هر سال یک بار اعلام می شوند و تا انتهای سال تغییر نمی کنند. اما تاثیر استنادها از یک مجله روزانه آپدیت می شود.

امتیاز چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس 

به طور کلی مقالات چاپ شده در اين پايگاه در داخل کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. چاپ مقاله در این مجلات 1.5 نمره از 2 نمره پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد را برای دانشجویان در بر دارد. برای دوره دکتری نیز مجوز دفاع برای دانشجو را فراهم خواهد کرد. برای اساتید و اعضای هیئت علمی نیز چاپ  مقاله در مجلات اسکوپوس به ازای هر مقاله امتیازی بین 6 تا 8 امتیاز خواهد داشت. همچنین برای مصاحبه دکتری امتیازی بین 5 تا 7 برای دانشجویان خواهد داشت.

مراحل چاپ  مقاله اسکوپوس Scopus در موسسه سینا

•    ارسال درخواست از طریق ایمیل موسسه pub.sina@gmail.com 
•    پیشنهاد مجلات مناسب با توجه به رشته تخصصی شما و موضوع مقاله                                                                                                                  •    ویراستاری و فرمت بندی مقاله طبق چارچوبهای مجله مورد نظر
•    سابمیت مقاله به مجله انتخابی 
•    پیگیری مراحل داوری تا پذیرش و چاپ مقاله

بیشتر بخوانید:

امتیازات مجلات اسکوپوس Scopus

نحوه شناسایی مجلات اسکوپوس Scopus

پایگاه اسکوپوس چیست؟

پذیرش چاپ مقاله Scopus در رشته مدیریت

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام