سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

رتبه بندی مجلات آی اس آی

انتشار 5 اردیبهشت 1397
مطالعه 3 دقیقه

موسسه تامسون رویترز مجلات ISI را نمایه میسازد که این مجلات بهترین رتبه را در بین تمامی نشریات دارند ولی خود این مجلات هم به سه دسته تقسیم میشوند که اعتبار هر سه دسته با هم متفاوت است. در این بخش جزئیات هرکدام را برای شما گردآوری کرده ایم.

رتبه بندی مجلات آی اس آی

ارزیابی مجلات علمی به سه فاکتور اصلی بستگی دارد که به وسیله آنها رتبه بندی میشوند و میزان اعتبار آنها مشخص میشود این سه فاکتور عبارتند از:فاکتور ضریب تاثیر یا IF..شاخص فوری یا Immediately..شاخص نیمه عمراستناد یا Cited Half-Life

سه شاخص رتبه بندی مقالات

همان طور که گفتیم مقالات از نظر رتبه بندی به 3 دسته تقسیم میشوند که مهم ترین و اصلی ترین آنها فاکتور ضریب تاثیر یا IF است ایمپکت فکتور که به اختصار IF هم نامیده میشود میانگین تعداد دفعاتی که مقالات یک مجله در دو سال قبل از آن رفرنس(ارجاع) داده شده است.این موسسه هر سال در ماه ژوئن (ماه 6 میلادی) ایمپکت فاکتورهای مجلات سال قبل را منتشر میکند . مثلا در ماه جون 2014 ایمپکت فاکتورهای مجلات در سال 2013 انتشار پیدا کرد و این ایمپکت فاکتور به مدت یکسال هم معتبر است یعنی تا انتشار ایمپکت فاکتور سال بعد..... این شاخص مهمترین و در عین حال کاربردی ترین شاخص ارزیابی مجله ها از نظر ISI است. 

دومین شاخصی که مهم است شاخص فوری یا Immediately میباشد.به این شاخص که شاخص آنی یا ضریت فوریت هم گفته میشود این شاخص مربوط به همان سال مجله است و سالهای قبل در آن تاثیری ندارد، بنابراین نشان دهنده آن است که مقاله خیلی سریع مورد توجه دیگر محققان قرار گرفته است. بعنوان مثال ضریب آنی برای مجله ای در سال 2015 از تقسیم تعداد ارجاعات به مقالات سال 2015 آن مجله به تعداد کل مقالاتی که مجله مذبور در سال2015چاپ کرده است، بدست می آید. 

و سومین شاخص شاخص نیمه عمر استناد یا Cited Half-Life میباشد این شاخص تعداد سال هایی است که از سال ارزیابی به عقب برمیگردیم تا 50 درصد کل ارجاعات به مجله را مورد ارزیابی قرار دهیم.این شاخص وقتی که نصف از کل استنادات به آن مجله صورت پذیرفته باشد را نمایش می دهد پس هر چه نیمه عمر ارجاعات به مجله بیشتر شود، نشان می دهد که ارزش مقالات آن مجله در طول زمان بیشتر حفظ گشته و هنوز مورد ارجاع قرار داده می شود. ارزش مجله زمانی افزایش میباد که نیمه عمر ارجاعات به مجله افزایش یابد در پایان هر سال تمامی مجله هایی که تحت پوشش موسسه ISI هستند ارزیابی میشوند شاخص های ارزیابی و رتبه بندی مجلات همان شاخص های ارزیابی ISI که در بالا به آن اشاره شد می باشند. نتایج این ارزیابی ها نیز در گزارش های ارجاع مجله JCR هر سال اعلام می گردد.این فاکتور توانایی مجله و هیأت تحریریه مقاله ها را نشان می دهد. مرکز علمی اطلاعات ISI، مرکزی برای فهرست کردن و پوشش دادن بهترین مجله های علمی منتشره در دنیا می باشد. تحلیل گران ISI حدود 2000 عنوان جدید را سالانه مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهند و فقط 10-12 درصد از مجلات علمی ارزیابی شده، انتخاب می گردند. هر مجله قبل از گزینش در ISI یکسری مراحل ارزیابی را باید طی کند، از جمله این عوامل رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ، کمیته علمی، تنوع بین المللی مقالات چاپ شده درآن و نشر به موقع مجله است. هیچ یک از این عوامل به تنهایی تحلیل نمی شوند، بلکه با بررسی مجموع عوامل، یک امتیاز کلی به مقاله تعلق خواهد گرفت و رتبه بندی آن مشخص می گردد. 
تمامی موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری ISI قرار بگیرد چون ارزیابی کنندگان مجلات علمی در ISI نمی توانند منابع بکار رفته در مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه نمایند. داوری و رتبه بندی مقالات چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی صورت می گیرد.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام