سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

یک مقاله علمی پژوهشی چه ساختاری دارد؟

انتشار 28 خرداد 1397
مطالعه 4 دقیقه

از مهمترين روشهاي انتقال اطلاعات، تدوين و انتشار مقاله علمي است تا یافته های جدید در دسترس سایر محققین قرار بگیرد.

یک مقاله علمی پژوهشی چه ساختاری دارد؟

هر نوشته علمی که حاصل یک پژوهش یا تحقیق باشد، زمانی می تواند ارزش پیدا کند که توسط محققین دیگر مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از رایج ترین راه های انتشار یافته های علمی، چاپ مقاله در نشریات علمی می باشد. یک مقاله علمی در واقع یک گزارش کامل و جامع از کار پژوهشی یک یا چند محقق می باشد که با هدف یافتن پاسخ یک یا چند سوال انجام گرفته است. یک پژوهش برای اینکه بتواند در قالب مقاله منتشر شود بایستی مراحل خاصی را طی نمایید. مرحله اول هر پژوهشی، مسأله‏ يابي و طرح تحقيق است. هیچ پاسخی بدون ایجاد سوال ممکن نیست. و از طرفی هر سوالی ارزش پژوهش و صرف وقت را ندارد. هر سوال و طرح تحقیقاتی بر اساس پیشینه های تحقیقات قبلی ایجاد می شود و در صورتی که یک مسئله فاقد پیشینه تحقیقاتی باشد، هرگز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. مرحله بعدی، اجراي تحقيق است، یعنی گردآوري اطلاعات، ارزيابي ،پردازش و نتيجه ‏گيري. بعد از اتمام کار پژوهشی، بایستی تمام مراحل کار و نتایج در قالب یک پایان نامه یا مقاله نوشته شود تا سندیت پیدا کند.

اجزاء‌ یک مقاله علمی پژوهشی:

  1. عنوان مقاله و نام استاد راهنما (در صورت استفاده از استاد راهنما ) و نام مؤلف و تاریخ تدوین اثر 
  2. چكيده
  3. كليد واژه
  4. مقدمه
  5. بدنه یا متن
  6. نتيجه
  7. منابع و مأخذ

توضيح تفصيلي اين اجزاء به شرح ذيل است:

  1. عنوان مقاله: لازم به ذکر است که پیچیدگی عنوان نشان دهنده توانایی علمی نویسنده است و عنوان نامناسب ارزش مقاله را کاهش می دهد. این موضوع نظارت موضوع پژوهش و سوال اصلی است. یک عنوان خوب باید دربرگیرنده کلمات کلیدی باشد تا بتواند در جستجوهای مختلف مشاهده شود. انتخاب یک عنوان می تواند در ابتدا یا پس از اتمام نگارش مقاله باشدو لزوما نبایستی عنوان پایان نامه باشد. در مقالات علمی، عنوان بایستی واضح و دور از ابهام باشد. 
  2. چکیده مقاله: نوشتن چکیده یا خلاصه مقاله نیاز به مهارت خاصی دارد. چکیده خلاصه ای جامع از محتوای یک گزارش تحقیق است که به طور خلاصه اهداف، سوالات، روش ها و یافته های تحقیق را شرح می دهد و بعنوان آینه تحقیق است. با توجه به اینکه اولین بخش از مقاله که توسط خواننده مورد مطالعه قرار میگیرد، بخش چکیده مقاله است، بنابراین بایستی به گونه ای نوشته شود که باعث جذب خواننده برای خواندن ادامه مقاله شود. . چکیده مقاله معمولا بین150 تا 200 کلمه نوشته می شود. توجه نمایید که چکیده مقاله بایستی به گونه ای نوشته شود که کلمات کلیدی در آن استفاده شود و لازم نیست که به منابع و ملاحظات اشاره شود. 
  3. كليد واژه: کلمات کلیدی در واقع کلماتی هستند که براساس متن و موضوع اصلي مقاله انتخاب می شوند و نقش بسیار مهمی در جستجوی مقاله دارند. کلمات کلیدی بلافاصله پس از چکیده می آیند. 
  4. مقدمه: شروع بدنه اصلی مقاله، مقدمه می باشد که وظایف اصلی آن معرفی، روشن کردن موضوع، هدف کار و فرضیات و اهداف می باشد.
  5. روش کار: هر طرح پژوهشی، برای رسیدن به نتایج بایستی از مواد و روش های خاصی استفاده شود. بسته به حوزه موضوعی پژوهش، می تواند شامل طراحی پرسش نامه، یا کارهای آزمایشگاهی و کارگاهی باشد. ذکر جزئیات روش کار و مقادیر استفاده شده برای مواد و محلول ها و برند کارخانه و یا موسسه ای که مواد اولیه از آنجا تهیه شده لازم و ضروری می باشد. علت آن این است که ار محققی خواست کار تحقیقی شما ر تکرار نماید بداند که از چه موادی به چه میزان استفاده شده است. 
  6. نتایج: مهم ترین بخش هر تحقیقی، نتایج آن است. در واقع هدف اصلی از طرح یک تحقیق دستیابی به نتایج مطلوب می باشد. ذکر تمامی نتایج کار در مقاله لازم است. اگر حجم نتایج کارتان زیاد بود می توانید کار پژوهشی خود را در قالب دو مقاله ارائه دهید. در بخش نتایج برای کاهش حجم نوشته ها، و همچنین جذابین مقاله، از جداول و نمودارها استفاده نمایید.  این کار باعث می شود تا خواننده راحت تر بتواند نتایج کار شما را درک نماید.
  7. نتیجه گیری کلی: در این بخش، شرح مختصری از دستاوردهایتان را  ارائه دهید. یعنی یک نتیجه گیری کلی از کارتان را در قالب یک یا دوجمله بیان کنید. البته این بخش از مقاله در مجلات مختلف سلیقه ای می باشد و ممکن است مجله از شما بخواهد که بخش بحث و نتیجه گیری را یکجا بنویسید.
  8. منابع : اعتبار علمی یک مقاله منابع آن می باشد. زمانی که کار مطالعاتی خود را آغاز می کنید بایستی هر مطالبی که از مقالات و کتاب های دیگر بر میدارید حتما منبع ان را هم در کنار آن مطلب بنویسید. مطلبی که فاقد رفرنس باشد، فاقد اعتبار علمی می باشد و محققان هرگز به آن مطلب شما اطمینان نخواهند کرد. روش ها و سبک های مختلفی برای نوشتن منابع وجود دارد که این نیز بستگی به دستورالعمل مجله دارد.

اگر شما نیز کار پژوهشی خود را به پایان رسانده اید و قصد استخراج مقاله و چاپ آن در مجلات معتبر را دارید، موسسه سینا شما را در این مسیر یاری می رساند. کافیست با کارشناسان ما در این زمینه مشاوره نمایید تا راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه نمایند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام