سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ساختار و فصل بندی پایان نامه در رشته روانشناسی

انتشار 17 دی 1397
مطالعه 5 دقیقه

ارائه پایاننامه در تمام دوره های تحصیلی رشته روانشناسی ضروری است.این رشته چندین گرایش دارد که امکان ادامه تحصیل در گرایش های آن تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ممکن است.

ساختار و فصل بندی پایان نامه در رشته روانشناسی

رشته روانشناسی یکی از مهم ترین و پرطرفدار ترین رشته ها در تمامی دانشگاه های جهان است.روانشناسی یا رواندرمانی در مورد شناسایی مشکلات و اختلالات ذهنی و فکری است و پیشرفت و ترقی در این رشته موجب میشود جامعه سالم و سلامتی از لحاظ ذهنی و فکری داشته باشیم امروزه روانشناسی یک رشته دانشگاهی نیست با همه جهات زندگی ما در ارتباط است.برای اینکه بتوانیم در این رشته در مقطع ارشد یا دکتری پایاننامه ارائه دهیم باید مراحل نگارش و اجزای آنرا بشناسیم در این بخش اجزای پایان نامه و نحوه نگارش آن را برایتان معرفی خواهیم کرد.

هر پایاننامه از چند بخش جزئی و کلی تشکیل شده است که این بخش ها هر یک وظیفه معرفی یک جز از تحقیقات را بر عهده دارند.

اولین بخش در شروع یک پایاننامه بعد از جلد صفحه بسم الله الرحمن الرحیم میباشد.که آغاز کننده بخش های دیگر است.این کلمه باید در یک صفحه مجزا و تنها باشد یعنی اطلاعات دیگر را در این صفحه قرار ندهید.

صفحه دومی که بعد از این صفحه قرار میگیرد صفحه معرفی نام نویسنده.عنوان مقاله نام دانشگاه و آرم دانشگاه استاد و استاد راهنما و سال نوشتن مقاله میباشد.توجه کنید که در این قسمت علاوه بر تمام عناوین ذکر شده میبایست در یک بخش مشخص کنید که این پایاننامه برای دوره دکتری است یا کارشناسی ارشد.

بعد از اینکه نام مقاله و آرم دانشگاه و ... را معرفی کردیم نوبت به سپاسگذاری و تقدیم میرسد باید یک صفحه دیگر نیز در نظر بگیریم و در آن از تمامی کسانی که در نگارش این پایان نامه ما را همراهی کردند تشکر و قدردانی کنیم. در این صفحه اصولا از خانواده ها و اساتید راهنما تشکرمیکنند چون بیشترین کسانی که همراهی کرده اند این افراد میباشند.

بعد از بخش سپاسگذاری نوبت به اجزای اصلی و محتوای اصلی پایان نامه میرسد اولین جز بخش چکیده میباشد ابتدا بخش چکیده را خواهیم نوشت چکیده هر پایان نامه باید خلاصه ای باشد از بخش های اصلی محتوای پایان نامه این بخش را باید طوری بنویسید که خواننده با مطالعه این بخش متوجه اجزای اصلی پایان نامه شود و بداند که در رابطه با چه موضوعاتی مطالعه خواهد کرد.سپس در این بخش کلمات کلیدی را قرار دهید کلمات کلیدی را متناسب با موضوع مقاله تعیین کنید هرچه شما در نوشتن کلمات کلیدی دقت بیشتری داشته باشید و به درستی این کلید واژه ها را انتخاب کنید باعث میشود تعداد استناداتی که به پایاننامه میشود بیشتر باشد و رتبه اش افزایش یابد.

بعد از بخش کلید واژه ها و چکیده نوبت به فهرست مطالب میرد با فهرست مطالب که آشنایی خوبی دارید تمامی کتاب ها و مقالات باید فهرست موضوعی داشته باشند.این بخش را نیز باید با دقت نوشت چون اگر در شماره گذاری یک صفحه دچار اشتباه شوید تا آخر اشتباه پیش میروید و باعث دردسر میشود.

تصویر

بعد از بخش فهرست باید یک بخش را به لیست جداول و تصاویری که قرار است در هر یک از بخش های پایان نامه از آن استفاده شود قرار دهید. شماره عکس ها را بنویسید و ذکر کنید که مربوط به کدام عنوان میباشد هم شماره عکس و هم ذکر عنوان در این بخش ضروری است.
و اما مقدمه که از اجزای اصلی و مهم در هر تحقیق پایان نامه و کتاب به حساب می آید حتی در سمینار ها و همایش ها نیز باید قبل از شروع به سخنرانی یک مقدمه مطرح شود یعنی اینکه یک مقدمه یا پیشگفتار از نوشته خود را در این بخش بنویسید که خواننده با خواندن آن متوجه شود که قرار است در تحقیق چه چیز هایی مطالعه کند لازم نیست اجزای اصلی پایان نامه را اشاره کنید همین که یک آشنایی مختصر و جزئی به خواننده بدهید کافی است.
بعد از بخش مقدمه یک بخش را اختصاص دهید و در آن به مفاهیم و تعاریفی که در طول تحقیق استفاده شده اند اشاره کنید.تمامی مفاهیم ابتدایی را حتی تعریف کنید و یک آشنایی مختصر و کوتاهی در مورد تمام مفاهیم به خواننده بدهید.
روش انجام کار:یک بخش از پایان نامه اختصاص دارد به قسمت روش انجام کار که تفاوت نگارشی مقالات تئوری و عملی و انگلیسی نیز در این جز است.اگر پایاننامه در رشته ای باشد که بیشترین جز آن بخش عملی باشد باید شما مراحل و روش کار خود را در آزمایشگاه و با ابزار آلات خاصی طی کنید اما برای رشته های تئوری و عمومی که بیشتر بخش عملی ندارند باید یا با طرح پرسشنامه به هدف خود دست یابید و یا با مطالعه بنابر این روش تحقیق در هر رشته منحصر به آن رشته میباشد.
بعد از اینکه روش کار خود را به اتمام رساندید و روی داده های به دست آمده تجزیه و تحلیل کردید حالا نوبت به بخش بحث و نتیجه گیری میرسد و این قسمت نیز فقط با تجزیه تحلیل داده ها ممکن است شما با اهداف و اصولی که از این تحقیق به دست آورده اید را در این بخش بنویسید.
پیشنهادات:و اما بخش پیشنهادات ممکن است راه حل ها و یا اصولی به ذهنتان برسسد که نتوانید در طول تحقیق به آن اشاره کنید این مطالب را باید در بخش پیشنهادات بنویسید.
مراجع تحقیق:در طول تحقیق به منابع زیادی استناد خواهد شد و از نوشته های آن استفاده خواهد شد باید بتوانید در این بخش به تمامی آنها اشاره کنید و آنها را بیان کنید اگر به منابعی که از آنها استفاده کرده اید اشاره نکنید یک جور سرقت علمی و ادبی به حساب می آید و از نظر اخلاقی کار اصولی به حساب نمی آید.
و حال نگارش اجزای اصلی یک پایان نامه در رشته روانشناسی به پایان رسید اما سعی کنید در پایان بخشی را به واژه نامه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی اختصاص دهید و بخش های چکیده و کلمات کلیدی و نام و آرم دانشگاه عنوان نویسنده و سال را به انگلیسی در بخش پایانی پایان نامه قرار دهید.
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام