سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

شیوه نوشتن منابع در پایان نامه

انتشار 18 فروردین 1397
مطالعه 17 دقیقه

رفرنس دهی از قسمت‌های اصلی هر نوشته‌ای اعم از پایان‌نامه مقاله یا کتاب است و نوشته بدون منبع فاقد ارزش و اعتبار لازم است. روش‌های زیادی برای رفرنس دهی وجود دارد و نمی‌توان یک فرمول واحد را برای تمامی نوشته‌ها استفاده کرد. در این مقاله به بررسی روش‌ها و نحوه رفرنسی دهی به روش دستی و نرم‌افزاری خواهیم پرداخت.

رفرنس دهی چیست؟

رفرنس دهی (منبع یا ارجاع دادن) فرآیند اشاره به منابعی است که در تهیه یک تحقیق، مقاله، پایان‌نامه، یا هر نوع نوشته علمی و پژوهشی مورداستفاده قرارگرفته‌اند. هدف اصلی رفرنس دهی، شفاف‌سازی و اعتباربخشی به محتوای نوشته‌شده است. اگر در مقاله یا پایان‌نامه یا نوشته‌های خود، به منبع آن اشاره نکنیم، درواقع دچار سرقت ادبی می‌شویم که این کار می‌تواند عواقبی مانند قرار گرفتن در لیست سیاه نویسندگان، داشته باشد. رعایت اصول رفرنس دهی، نه‌تنها به اعتبار تحقیق و نوشته کمک می‌کند، بلکه به پژوهشگران دیگر این امکان را می‌دهد که کارهای انجام‌شده را پیگیری کنند و از پیشرفت‌های علمی بهره‌مند شوند. همچنین، درست رفرنس دادن موجب رعایت اصول اخلاقی در پژوهش و نوشتن علمی می‌شود.

رفرنس دهی

اهمیت رفرنس دهی

رفرنس‌دهی (استناد به منابع) یک بخش اساسی از نگارش علمی و پژوهشی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. دلایل اصلی اهمیت رفرنس‌دهی شامل موارد زیر است.

1. اعتبار بخشی به نوشته

رفرنس‌دهی به منابع معتبر و علمی باعث می‌شود نوشته شما قابل اعتماد و معتبر به نظر برسد. این کار نشان می‌دهد که مطالب شما بر پایه تحقیقات و دانش پیشین است و شما برای ارائه اطلاعات خود به منابع معتبری رجوع کرده‌اید.

اعتبار بخشی به نوشته

2. اجتناب از سرقت ادبی

سرقت ادبی یا "پلاژیاریسم" به معنای استفاده از ایده‌ها، داده‌ها یا متن‌های دیگران بدون ذکر منبع آن‌هاست. رفرنس‌دهی صحیح، به شما کمک می‌کند از این موضوع اجتناب کنید و اعتبار علمی خود را حفظ کنید.

عدم سرقت ادبی

3. ارجاع به تحقیقات قبلی

رفرنس‌دهی نشان می‌دهد که شما با تحقیقات قبلی در زمینه موضوع مورد بحث آشنا هستید و از آن‌ها برای توسعه و پشتیبانی از نظریات خود استفاده می‌کنید. این کار به خوانندگان کمک می‌کند تا بفهمند پژوهش شما چگونه در ارتباط با تحقیقات پیشین قرار دارد.

ارجاع به تحقیقات قبلی

4. راهنمایی برای خوانندگان

رفرنس‌دهی به خوانندگان این امکان را می‌دهد که اگر بخواهند اطلاعات بیشتری در مورد موضوع خاصی کسب کنند یا به عمق بیشتری بپردازند، بتوانند به منابع اصلی رجوع کنند. این کار باعث می‌شود نوشته شما به عنوان یک مرجع مفید و جامع تلقی شود.

کتاب خواندن

5. تقدیر از کار دیگران

رفرنس‌دهی به تحقیقات و نوشته‌های دیگران نوعی تقدیر و احترام به زحمات و تلاش‌های آن‌هاست. این کار نشان‌دهنده اخلاق حرفه‌ای و احترام به حقوق دیگران در دنیای علمی است.

تقدیر از دیگری

6. تسریع پیشرفت علمی

رفرنس‌دهی به کارهای پیشین به دیگر پژوهشگران کمک می‌کند تا به سرعت به دانش فعلی دسترسی پیدا کنند و آن را مبنای تحقیقات جدید خود قرار دهند. این امر می‌تواند به تسریع پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی کمک کند.

پیشرفت علمی

تفاوت ارجاع دادن و رفرنس دهی

ارجاع‌ دادن و رفرنس دهی دو مفهوم مرتبط هستند که هر دو به اشاره به منابع درون یک متن علمی یا پایان‌نامه اشاره دارند، اما تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد. ارجاع دادن در متن اصلی صورت می‌گیرد و به خواننده نشان می‌دهد که اطلاعات از کجا آمده است، این اطلاعات معمولا مختصر و همراه با نام نویسنده و تاریخ انتشار است. درحالی‌که رفرنس دهی به ایجاد فهرستی از منابع در پایان کار اشاره دارد که اطلاعات کامل برای شناسایی و دسترسی به منابع را فراهم می‌کند. رفرنس دهی، لیست کامل منابع در پایان متن که شامل جزئیات کامل از منبع مورداستفاده است.

مثال ارجاع دهی (به سبک APA)

  • اگر بخواهید به یک مقاله در متن اشاره‌کنید، به این شکل است
    (Smith, 2020)

  • اگر بخواهید یک نقل‌قول مستقیم بیاورید
    (Smith, 2023, p. 143)

مثال رفرنس دهی (به سبک APA)

Smith, J. (2020). The Science of Psychology. New York: Random House

شرایط منبع نویسی در پایان نامه

انتخاب نوع رفرنس در پایان نامه با توجه به شیوه نامه دانشگاه انجام می شود در زیر به نکات کلی و مشترک در رفرنس نویسی، اشاره شده است.

متن های عمومی به عنوان اطلاعات کاربردی محسوب می شوند و نیازی به رفرنس نیست.

دادن اطلاعات تخصصی چه در پایان‌نامه و چه در هنگام انجام پاورپوینت دفاع، حتما باید همراه با رفرنس معتبر باشد.

رفرنس همیشه در پایان جمله و قبل از پایان نقطه می آید.

تعداد منابع به کار رفته برای پایان نامه نباید زیاد یا کم باشد بلکه باید منطقی و استاندارد باشد.

مراجع انگلیسی باید بدون ترجمه بدون وارد پایان‌نامه شوند.

رفرنس‌ها باید در انتهای فهرست مطالب قرار گیرند.

تمامی رفرنس‌های موجود در متن، باید در انتهای آخرین فصل پایان نامه در قسمت منابع نیز ذکر شوند.

اگر یک جمله در متن از چند منبع مختلف ذکر شده باشد، باید تمامی منابع ذکر شوند.

رفرنس دهی در شکل ها، نمودار و جداول نیزباید صورت گیرد.

نرم افزارهای رفرنس دهی

چندین نرم‌افزار معتبر و معروف برای رفرنس دهی وجود دارد که به پژوهشگران کمک می‌کند تا منابع خود را به‌طور سازمان‌یافته مدیریت کنند. این نرم‌افزارها امکان افزودن، ویرایش و سازمان‌دهی منابع را به شکل خودکار فراهم می‌کنند. برخی از معروف‌ترین این نرم‌افزارها در زیر بررسی و توضیح داده‌شده‌اند. هر یک از این نرم‌افزارها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود رادارند و انتخاب بهترین ابزار بسته به نیازها و ترجیحات شما می‌تواند متفاوت باشد.

EndNote

EndNote یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای مدیریت رفرنس است. این نرم‌افزار قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای سازمان‌دهی منابع، جستجوی مقالات علمی، و ایجاد کتابخانه‌های شخصی از منابع دارد. EndNote با نرم‌افزارهای ویرایش متن مانند Microsoft Word به‌خوبی یکپارچه می‌شود و امکان افزودن ارجاع‌ها و ایجاد لیست منابع را به‌صورت خودکار فراهم می‌کند.

EndNote

Mendeley

Mendeley یک نرم‌افزار رایگان و مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی پژوهشی است که به کاربران امکان می‌دهد مقالات علمی خود را سازمان‌دهی و به اشتراک بگذارند. Mendeley همچنین با Word و LibreOffice ادغام می‌شود و به‌صورت خودکار ارجاع‌ها را در متن و لیست منابع ایجاد می‌کند. این نرم‌افزار دارای نسخه آنلاین و دسکتاپ است و امکان همگام‌سازی منابع بین دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

Mendeley

Zotero

Zotero یک نرم‌افزار رایگان برای مدیریت رفرنس‌ها است. این ابزار ساده و کارآمد به کاربران امکان می‌دهد تا منابع خود را جمع‌آوری، سازمان‌دهی و استناد کنند. Zotero به‌راحتی با مرورگرهای وب و نرم‌افزارهای ویرایش متن یکپارچه می‌شود و قابلیت همگام‌سازی بین دستگاه‌ها و ایجاد لیست منابع در سبک‌های مختلف را دارد.

Zotero

RefWorks

RefWorks یک نرم‌افزار آنلاین برای مدیریت منابع و رفرنس دهی است که به پژوهشگران امکان می‌دهد منابع خود را به‌صورت سازمان‌یافته نگهداری و مدیریت کنند. این نرم‌افزار به‌طور خاص برای محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی طراحی‌شده و به کاربران اجازه می‌دهد از هر مکانی به منابع خود دسترسی داشته باشند.

RefWorks

Citavi

Citavi یک نرم‌افزار جامع برای مدیریت منابع، سازمان‌دهی ایده‌ها، و برنامه‌ریزی پروژه‌های پژوهشی است. این نرم‌افزار علاوه بر مدیریت منابع، ابزارهایی برای نوشتن و سازمان‌دهی مطالب تحقیقاتی نیز ارائه می‌دهد و با Word یکپارچه می‌شود.

Citavi

انواع روش های رفرنس نویسی در پایان‌نامه

در نگارش پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی، چندین روش برای رفرنس دهی وجود دارد که هرکدام در رشته‌های مختلف یا بنا به خواسته دانشگاه‌ها و نشریات ممکن است استفاده شود. در ادامه به انواع رایج این روش‌ها اشاره می‌شود.

روش APA (American Psychological Association)

روش APA (American Psychological Association) یکی از معروف‌ترین سبک‌های استناد و فرمت‌دهی است که عمدتاً در رشته‌های علوم اجتماعی مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، آموزش و پرستاری استفاده می‌شود. این سبک برای تنظیم مقالات علمی و پژوهشی و همچنین مدیریت منابع استفاده شده در متن کاربرد دارد.روش APA به دلیل دقت و ساختار منظم خود، در مدیریت و ارائه منابع علمی و پژوهشی بسیار مفید است و خوانندگان را در دسترسی آسان به منابع استفاده شده یاری می‌کند.

در اینجا چند نمونه رفرنس‌دهی به سبک APA برای منابع مختلف (کتاب، مقاله، و وب‌سایت) به فارسی آورده شده است:

1. کتاب:

  • نام خانوادگی، نام نویسنده. (سال انتشار). عنوان کتاب. نام ناشر.

مثال:

  • سمیعی، مهدی. (1395). اصول و مبانی مدیریت. انتشارات سمت.

2. مقاله چاپ‌شده در مجله:

  • نام خانوادگی، نام نویسنده. (سال انتشار). عنوان مقاله. نام مجله، شماره(جلد)، صفحات.

مثال:

  • علیزاده، زهرا. (1399). تأثیر فناوری اطلاعات بر یادگیری. فصلنامه فناوری و آموزش، 5(3)، 25-34.

3. مقاله چاپ‌شده در کتاب مجموعه مقالات:

  • نام خانوادگی، نام نویسنده. (سال انتشار). عنوان مقاله. در نام سردبیر (ویراستار)، عنوان کتاب (صفحات مقاله). نام ناشر.

مثال:

  • نیکبخت، علی. (1398). تأثیر روان‌شناسی در آموزش. در مریم رضایی (ویراستار)، روان‌شناسی و آموزش (ص. 50-70). انتشارات نوین.

4. وب‌سایت:

  • نام خانوادگی، نام نویسنده. (تاریخ انتشار). عنوان مطلب. نام وب‌سایت. آدرس اینترنتی

مثال:

نکات مهم

فاصله‌گذاری: متون در روش APA معمولاً با فاصله دو خط (double-spaced) نوشته می‌شوند.

عنوان‌بندی: مقالات با سبک APA معمولاً دارای بخش‌های مشخصی مانند عنوان، چکیده (Abstract)، مقدمه، روش‌ها (Methods)، نتایج (Results)، بحث (Discussion)، و فهرست منابع هستند.

سربرگ: هر صفحه مقاله باید شامل یک سربرگ کوتاه (Running head) باشد که نسخه کوتاهی از عنوان مقاله را نشان می‌دهد.

روش APA به دلیل دقت و ساختار منظم خود، در مدیریت و ارائه منابع علمی و پژوهشی بسیار مفید است و خوانندگان را در دسترسی آسان به منابع استفاده شده یاری می‌کند.

روش MLA (Modern Language Association)

روش MLA (Modern Language Association) یک سبک استناد و فرمت‌دهی است که به طور گسترده در زمینه‌های علوم انسانی مانند ادبیات، زبان‌شناسی، تاریخ، و هنر استفاده می‌شود. این روش برای تنظیم و سازماندهی منابع مورد استفاده در مقالات علمی و پژوهشی به کار می‌رود و به نویسندگان کمک می‌کند تا به صورت استاندارد و قابل فهم منابع خود را معرفی کنند.

در ادامه، نمونه‌هایی از رفرنس‌دهی به سبک MLA به زبان فارسی ارائه شده است:

1. کتاب:

نام خانوادگی، نام نویسنده. عنوان کتاب. نام ناشر، سال انتشار.

مثال:

  • سمیعی، مهدی. اصول و مبانی مدیریت. انتشارات سمت، 1395.

2. مقاله چاپ‌شده در مجله:

نام خانوادگی، نام نویسنده. "عنوان مقاله." نام مجله، vol. شماره، no. جلد، سال انتشار، صفحات.

مثال:

  • علیزاده، زهرا. "تأثیر فناوری اطلاعات بر یادگیری." فصلنامه فناوری و آموزش, vol. 5، no. 3، 1399، صفحات 25-34.

3. مقاله چاپ‌شده در کتاب مجموعه مقالات:

نام خانوادگی، نام نویسنده. "عنوان مقاله." عنوان کتاب، ویرایش شده توسط نام سردبیر، نام ناشر، سال انتشار، صفحات مقاله.

مثال:

  • نیکبخت، علی. "تأثیر روان‌شناسی در آموزش." روان‌شناسی و آموزش، ویرایش شده توسط مریم رضایی، انتشارات نوین، 1398، صفحات 50-70.

4. وب‌سایت:

نام خانوادگی، نام نویسنده. "عنوان مطلب." نام وب‌سایت. نام ناشر، تاریخ انتشار، URL.

مثال:

ویژگی‌های اصلی روش MLA

  1. نقل‌قول‌های درون متنی (In-Text Citations)

    -برای نقل‌قول‌ها در متن، از نام نویسنده و شماره صفحه استفاده می‌شود. مثال: (Smith 23).

    -اگر نام نویسنده در جمله ذکر شده باشد، تنها شماره صفحه در پرانتز ذکر می‌شود. مثال: Smith argues that... (23).

  2. فهرست منابع (Works Cited Page)

    -همه منابع مورد استفاده باید در یک صفحه جداگانه به نام "Works Cited" فهرست شوند.

    -ترتیب فهرست‌بندی منابع بر اساس نام خانوادگی نویسندگان به صورت الفبایی است.

    -فرمت هر منبع بستگی به نوع منبع دارد (کتاب، مقاله، وب‌سایت و غیره).

روش MLA بسیار ساده و قابل فهم است و به دلیل ساختار استانداردش، ارتباط منابع با متن را برای خواننده آسان‌تر می‌کند.

روش رفرنس نویسی شیکاگو (Chicago Style)

یکی از سیستم‌های رایج برای استناد به منابع در نوشتارهای دانشگاهی است. این روش دو نوع دارد: سبک یادداشت‌ها و کتاب‌شناسی (Notes and Bibliography) و سبک نویسنده-تاریخ (Author-Date). این سبک بیشتر در علوم انسانی مانند تاریخ و ادبیات استفاده می‌شود. در این روش، اطلاعات منبع در پاورقی (یا پایان‌نویسی) ذکر می‌شود و سپس یک فهرست کتاب‌شناسی در انتهای متن آورده می‌شود.

نمونه استناد در پاورقی

  1. نام‌خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، عنوان کتاب (محل انتشار: نام ناشر، سال انتشار)، شماره صفحه.

نمونه کتاب‌شناسی

  • نام‌خانوادگی نویسنده، نام نویسنده. عنوان کتاب. محل انتشار: نام ناشر، سال انتشار.

مثال:

  1. احمدی، حسن. تاریخ ایران. تهران: نشر نی، 1399، 23.

  • احمدی، حسن. تاریخ ایران. تهران: نشر نی، 1399.

2. سبک نویسنده-تاریخ (Author-Date)

این روش بیشتر در علوم طبیعی و اجتماعی استفاده می‌شود. در این روش، اطلاعات منبع به صورت مختصر در داخل متن (در پرانتز) و سپس به صورت کامل در فهرست منابع در انتهای متن ذکر می‌شود.

نمونه استناد در متن

(نام‌خانوادگی نویسنده سال، شماره صفحه)

نمونه فهرست منابع

نام‌خانوادگی نویسنده، نام نویسنده. سال. عنوان کتاب. محل انتشار: نام ناشر.

مثال:

(احمدی 1399، 23)

  • احمدی، حسن. 1399. تاریخ ایران. تهران: نشر نی.

با توجه به نوع نوشته و موضوع تحقیق، می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید و به کار ببرید.

روش MLA (Modern Language Association)

1. کتاب:

نام خانوادگی، نام نویسنده. عنوان کتاب. نام ناشر، سال انتشار.

مثال:

  • سمیعی، مهدی. اصول و مبانی مدیریت. انتشارات سمت، 1395.

2. مقاله چاپ‌شده در مجله:

نام خانوادگی، نام نویسنده. "عنوان مقاله." نام مجله، vol. شماره، no. جلد، سال انتشار، صفحات.

مثال:

  • علیزاده، زهرا. "تأثیر فناوری اطلاعات بر یادگیری." فصلنامه فناوری و آموزش، vol. 5، no. 3، 1399، صص. 25-34.

3. مقاله چاپ‌شده در کتاب مجموعه مقالات:

نام خانوادگی، نام نویسنده. "عنوان مقاله." عنوان کتاب، ویرایش شده توسط نام سردبیر، نام ناشر، سال انتشار، صفحات مقاله.

مثال:

  • نیکبخت، علی. "تأثیر روان‌شناسی در آموزش." روان‌شناسی و آموزش، ویرایش شده توسط مریم رضایی، انتشارات نوین، 1398، صص. 50-70.

4. وب‌سایت:

نام خانوادگی، نام نویسنده. "عنوان مطلب." نام وب‌سایت. نام ناشر، تاریخ انتشار، URL. [تاریخ دسترسی] (در صورت لزوم).

مثال:

توجه داشته باشید که در سبک MLA، استفاده از کج‌نویسی (ایتالیک) برای عناوین کتاب‌ها و مجله‌ها و استفاده از گیومه برای عناوین مقاله‌ها و مطالب وب‌سایت‌ها بسیار مهم است. همچنین، تاریخ دسترسی به وب‌سایت‌ها معمولاً در صورتی که تاریخ انتشار مشخص نباشد، ذکر می‌شود.

روش Harvard

روش هاروارد یکی از روش‌های پرکاربرد در استناد به منابع است که بیشتر در علوم اجتماعی، مدیریتی و علوم طبیعی استفاده می‌شود. این سبک از سیستم «نویسنده-تاریخ» استفاده می‌کند که شامل اطلاعاتی همچون نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار منبع است.

1. کتاب:

نام خانوادگی، نام نویسنده، سال انتشار. عنوان کتاب. نام ناشر.

مثال:

  • سمیعی، م، 1395. اصول و مبانی مدیریت. انتشارات سمت.

2. مقاله چاپ‌شده در مجله:

نام خانوادگی، نام نویسنده، سال انتشار. "عنوان مقاله"، نام مجله، شماره (جلد)، صفحات.

مثال:

  • علیزاده، ز، 1399. "تأثیر فناوری اطلاعات بر یادگیری"، فصلنامه فناوری و آموزش، 5 (3)، صص. 25-34.

3. مقاله چاپ‌شده در کتاب مجموعه مقالات:

نام خانوادگی، نام نویسنده، سال انتشار. "عنوان مقاله"، در: نام سردبیر (ویرایش شده توسط)، عنوان کتاب، نام ناشر، صفحات مقاله.

مثال:

  • نیکبخت، ع، 1398. "تأثیر روان‌شناسی در آموزش"، در: م. رضایی (ویرایش شده توسط)، روان‌شناسی و آموزش، انتشارات نوین، صص. 50-70.

4. وب‌سایت:

نام خانوادگی، نام نویسنده، سال انتشار. "عنوان مطلب"، نام وب‌سایت. نام ناشر. قابل دسترسی در: URL (تاریخ دسترسی: [تاریخ دسترسی]).

مثال:

  • رضایی، ف، 1398. "تأثیر ورزش بر سلامت روان"، وب‌سایت سلامت. سلامت. قابل دسترسی در: https://www.salamat.com/psychology-exercise (تاریخ دسترسی: 15 خرداد 1398).

نکات:

  • کتاب‌ها و مجله‌ها به صورت ایتالیک نوشته می‌شوند.

  • مقالات داخل گیومه قرار می‌گیرند.

  • برای وب‌سایت‌ها، URL باید درج شود و تاریخ دسترسی در صورت نیاز ذکر شود.

این ساختار به شما کمک می‌کند تا رفرنس‌ها را به صورت منظم و استاندارد ارائه دهید.

انتخاب روش رفرنس دهی بستگی به رشته تحصیلی، دستورالعمل‌های دانشگاه یا نشریه‌ای که مقاله به آن ارسال می‌شود دارد. مهم است که از یک روش منسجم و مشخص در کل پایان‌نامه استفاده کنید.

نکات مهم شیوه نوشتن منابع در پایان نامه

شیوه نوشتن منابع در پایان نامه به دو روش داخل متن و درج منابع در فهرست صورت می‌گیرد که در زیر به بررسی و توضیح نکات مهم آن ها همراه با ذکر مثال پرداخته شده است.

نحوه درج منابع در داخل متن

الف) اگر در داخل متن به موضوع مطالعه اشاره گردد ، نام نویسنده و همچنین سال انتشار ، داخل پارانتز نوشته شود.

(In a recent study of reaction time (Rogres, 1994


ب) اگر نام نویسنده اشاره گردد ، سال انتشار داخل پارانتز درج گردد:

Peplau ( 1985) defines loneliness as a difference between desired and achieved social relationship


ج) اگر مقاله ای دارای دو نویسنده باشد ، هر دو به همراه سال انتشار داخل پازرانتز ارجاع شود:

(Loneliness is inversely related to communication competence ( Reinkng & Bell, 1991


د) اگر مقاله ای کمتر از شش نویسنده داشته باشد ، بار اول نام همه آنها به همراه سال انتشار و در دفعات بعدی فقط نام نویسنده اول همراه با سال انتشار د رداخل پارانتز ذکر میشود.

The misbehaviours of teachers have been investigated ( Kearney, Plax, Hays & Ivey, 1991

Misbehaviours were found to three factors: incompetence, offensiveness, and indolence (Kearney et al., 1991


ه) اگر مقاله ای بیش از شش نویسنده داشته باشد، فقط نام نویسنده اول به دنبال آن et al" " و به همراه سال انتشار در داخل پارانتز درج میشود.

(Communication apprehension has many correlates (McCoskey et al., 1981


و) اگر به قسمت خاصی از منبع دیگری ارجاع دهد ، لیست شماره صفحه یا صفحات پس از یال انتشار درج میگردد:

“ A lack of career success may lower means value in the marketplace of relationships” (Reinking & Bell, 1991, p.368


ز) اگر منبعی شماره صفحه ندارد مانند منابع الکترونیک ، در صورت دسترسی شماره پراگراف درج گردد:

As Myers (2000, Para . 5) aptly phrases it ,”positive emotions are boty an – better to live fulfilled,with joy [and other positive emotions ] – and a means to a more caring and healthy society”.


ح) اگر تمام یک وب سایت به عنوان منبع اشاره گردد ، در متن به وب سایت مربوطه ، اشاره شود و نیازی به قرارگیری در فهرست منابع نیست:

Douglass (http: // douglass. Speech. News.edu/) is a well organized site for locating American speeches


ط) سخنرانی ها ، ایمیل ها ، نامه ها ، خاطرات و مکاتبات شخصی نباید در فهرست منابع درج گردد و فقط در متن به آنها اشاره گردد که شامل نام، نوع مکاتبه و تاریخ میباشد:

.R. Pugliese ( Personal communication, March 23, 1990 ) also verified this

نحوه درج منابع در فهرست

الف)نام و نام خانوادگی ـ فاصله ـ حروف اول نام کوچک نویسنده ـ سال انتشار ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان کتاب ( با حروف ایتالیک ) ـ کاما ـ شماره جلد ـ کاما ـ شماره چاپ ـ نقطه ـ اسم ناشر ـ کاما ـ محل نشر ـ کاما ـ شماره صفحه ـ نقطه

Colson JH, Armour WJ (1989). Sports Injuries and Their Treatment, 2nd ed. London,85-111

*اگر تعداد نویسنده بیش از یک نفر باشد بین آنها کاما آورده شود.


اگر تعداد نویسنده بیش از یک نفر باشد بین آنها کاما آورده شود.

ب)ترتیب نوشتن مرجع مقالات خارجی

نام خانوادگی نویسنده ـ فاصله ـ حرف اول نام کوچک نویسنده ـ نقطه ـ سال انتشار ( داخل پرانتز ) ـ نقطه ـ عنوان مقاله ـ نقطه ـ نام مجله ( با حروف ایتالیک ) ـ کاما ـ شماره جلد ـ شماره مجله ( داخل پرانتز ) ـ کاما ـ شماره صفحه ـ نقطه

Goate AM, Hayness AR, Owen MJ, Farall M, Lai LY. (1989). Predisposing Locus for Alzheimers Disease on Chromosme 21. Lancet, 11(2), 335-7

اگر تعداد نویسنده 6 نفر ( یا بیشتر ) باشد برای بقیه"et al" ذکر می شود.

بین نام نویسندگان کاما آورده می شود.

*در مورد مقالاتی که برای انتشار در مجله پذیرفته شده است ولی به چاپ نرسیده است در صورت مشخص بودن شماره مجله میتوانیم آن را نوشته و در پایان ( بدون ذکر شماره صفحه ) در داخل پرانتز عبارت”In press” را بیاوریم.


ج) ترتیب نوشتن مراجع کتب فارسی

نام خانوادگی نویسنده(کتاب)- کاما- حرف اول نام کوچک نویسنده- دو نقطه- عنوان کتاب- نقطه- شماره جلد- شماره چاپ – نقطه- اسم ناشر- کاما- محل نشر – کاما- شماره صفحات(صص:برای چند صفحه) و (ص: برای یک صفحه) – کاما- سال انتشار- نقطه

مثال کتابهای فارسی:

قارونی، م؛ خوشزبان، ج؛ محمدی اردهالی، ز: بیماری ایسکمیک قلب. مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1365.

اگر تعداد نویسنده بیش از یک نفر باشد بین آنها « ؛ » ( نقطه ویرگول ) آورده می شود.

اگر منبع مورد استفاده تعداد نویسندگان زیادی داشت لازم است اسامی تمامی آنها قید شود.

اگر کتاب ترجمه شده است نام مترجم پس از نام کتاب بیان شود.

مثال: بست، جان دبیلو: روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی؛ نرگس طالقانی. انتشارات رشد، تهران، 77-23، 1373.

د) ترتیب نوشتن مراجع مقالات فارسی:

نام خانوادگی نویسنده ( مقاله ) ـ کاما ـ حرف اول نام کوچک نویسنده ـ دو نقطه ـ عنوان مقاله(داخل گیومه) ـ نقطه ـ نام مجله ـ دو نقطه - سال مجله ـ کاما ـ شماره تسلسل مجله ـ کاما ـ شماره صفحه ـ کاما ـ سال انتشار ـ نقطه

سینا ترجمه

خدمات رفرنس نویسی و ویرایش منابع در سینا ترجمه

نوشتن و انتشار یک اثر علمی مانند مقاله، کتاب، یا پایان‌نامه زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که تمامی اجزای آن به‌درستی و باکیفیت مناسب تهیه‌شده باشند. منابع (References) هر مقاله یا اثر علمی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن هستند. تهیه فهرست منابع استاندارد با توجه به جزئیات بسیاری که دارد، معمولاً کاری زمان‌بر است. در سینا ترجمه با توجه به نیاز مشتریان خدمات فرمت بندی، ساخت فهرست منابع، رفرنس دهی و ویرایش کامل فهرست منابع و ارجاعات داخل متن بر اساس سبک رفرنس موردنظر مشتریان (APA،ENDNOTE و ...) و همچنین طراحی استایل استاندارد برای مجلات و دانشگاه‌ها، با بهترین کیفیت انجام می‌گیرد.

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج‌شده در سایت و همچنین از شبکه‌های مجازی (واتساپ، اینستاگرام و تلگرام) با کارشناسان موسسه در ارتباط باشید و یا از طریق لینک زیر سفارش فرمت بندی متون و منابع خود را ثبت نمایید.

راه های ارتباطی

راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه سینا ترجمه

09149724522

04133250787

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

در منبع نویسی باید اطلاعاتی مانند نام نویسنده/مؤلف، عنوان منبع، سال انتشار، ناشر و شماره صفحات ذکر شود. دقت در ارائه این اطلاعات به‌صورت استاندارد ضروری است.

چند سبک رایج برای منبع نویسی شامل APA، MLA، شیکاگو و ونکوور است. دانشگاه و رشته تحصیلی، تعیین کننده روش رفرنس نویسی در پایان‌نامه هستند.

برای جلوگیری از تکرار منابع، می‌توان از نرم‌افزارهای مدیریت منابع مانند Endnote، Mendeley یا RefWorks استفاده کرد. این ابزارها به‌طور خودکار فهرست منابع را ایجاد و ویرایش می‌کنند.



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام