سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

شیوه استخراج مقاله از پایان نامه

انتشار 26 اسفند 1398
مطالعه 5 دقیقه

نگارش پایان نامه به خودی خود کار پرزحمت و زمانبریست که یکی از مهمترین فعالیت های پژوهشی هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شمار میرود. زیرا با صرف انرژی زیاد و زمان طولانی در پی حل مسئله پژوهشی خود برآمده و بایستی در یک جلسه چند دقیقه ای از نتایج مطالعات و پژوهش های خود در حضور اساتید و صاحبنظران رشته تحصیلی خود به دفاع بپردازد.

شیوه استخراج مقاله از پایان نامه

نگارش پایان نامه به خودی خود کار پرزحمت و زمانبریست که یکی از مهمترین فعالیت های پژوهشی هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شمار میرود. زیرا با صرف انرژی زیاد و زمان طولانی در پی حل مسئله پژوهشی خود برآمده و بایستی در یک جلسه چند دقیقه ای از نتایج مطالعات و پژوهش های خود در حضور اساتید و صاحبنظران رشته تحصیلی خود به دفاع بپردازد. چنانچه پایان نامه نگارش شده به لحاظ علمی کیفیت بالایی داشته و مورد قبول و تایید اساتید واقع شود، انگیزه برای نشر هرچه بیشتر نتایج پژوهشی در فرد تقویت میشود. اما همانطور که میدانید ارائه نتایج مطالعات پژوهشی جهت انتشار اساسا باید در قالب مقاله صورت پذیرد. بنابراین آیا میتوان از محتوای پایان نامه های ارزشمند به این منظور استفاده کرد؟

پاسخ مثبت است. تنها روش نشر نتایج مطالعات پژوهشی که در قالب پایان نامه ارائه شده، استخراج مقاله از محتوای پایان نامه میباشد. چاپ مقاله برگرفته از پایان نامه علاوه بر فراهم آوردن امکان استفاده دیگران از نتایج پژوهشی و سهیم شدن در توسعه علم در جامعه، مزایایی نیز برای نویسنده آن دارد. با این کار شما میتوانید رزومه خود را برای ورود به دوره های تحصیلی بعدی یا ورود به شغل مورد نظر را تقویت کنید. بدلیل اهمیت این موضوع یک بخش تخصصی در امور پژوهشی موسسه سینا به استخراج مقاله از پایان نامه اختصاص یافته است تا با تمرکز هر چه بیشتر کارشناسان خبره در این حوزه، خدمات باکیفیت تری به دانشجویان و پژوهشگران عزیز ارائه شود. چرا که انجام این کار مستلزم دانش و تخصص در حوزه اصول و فنون مقاله نویسی و چگونگی استخراج مقالات علمی از پایان نامه میباشد که کارشناسان موسسه سینا به صورت اکمل بر این حوزه اشراف دارند. در این نوشتار نیز سعی ما بر این خواهد بود تا اطلاعات مفیدی در این خصوص در اختیار مخاطبین خود قرار دهیم. 

شاید تصور کنید که برای استخراج مقاله از پایان نامه صرفا باید بخشهایی از پایان نامه را با همان عناوین و ساختار کپی کرده و به فرمت مقاله درآورید اما واقعیت اینست که اگرچه باید محتوای پایان­ نامه و مقاله یکسان باید باشند، اما استخراج مقاله از پایان نامه به همین سادگی نیست بلکه باید اصول و نکاتی در این کار رعایت شود و مطالب موجود در پایان نامه باید با ظرافت، دقت و مهارت در کنار همدیگر قرار گیرند تا یک مقاله علمی در نهایت حاصل شود. 

برای استخراج مقاله از پایان نامه باید نکات زیر همواره مد نظر باشد:
1- تکراری نبودن عنوان مقاله؛
2- توجه به موضوعات و تحقیقات به روز و داشتن ایده ای نو در موضوع و محتوای مقاله که شانس پذیرش مقاله را بسیار بالا میبرد؛
3- تنظیم مقاله استخراج شده در 10 الی 15 صفحه با ساختار زیر:
عنوان، چکیده، کلیدواژه ها، مقدمه، مرور پیشینه تحقیق و بررسی مبانی نظری، روش تحقیق، سئوالات و فرضیات و مدل مفهومی، تحلیل داده ها و نتیجه گیری، فهرست منابع مورد استفاده.
4- مطالعه و بررسی چند نمونه مقاله علمی پژوهشی قبل از نگارش مقاله 
5- انتخاب مجله مناسب جهت چاپ و مطالعه ضوابط مجله جهت رعایت استانداردهای نگارش مقاله 
6- بدلیل طولانی بودن پروسه چاپ مقاله در مجلات معتبر، توصیه میشود به محض اتمام پایان نامه و قبل از دفاع نسبت به استخراج مقاله اقدام کنید. 

کاهش حجم مطلب در فرایند استخراج مقاله

بطور معمول مقاله های مستخرج از پایان نامه ها طولانی تر از سایر انواع مقاله ها هستند. شاید تصور شما بر این باشد که بایستی همه بیان مسئله تحقیق در مقاله گنجانده شود. ولی اینطور نیست. البته کوتاه کردن طول بیان مسئله نیز به معنی چسب و قیچی کردن مطلب نیست بلکه به معنی انتخاب نکات مهم و نگارش مجدد آنها به فرمی خلاصه و دارای روندی پیوسته و منطقی است. مهم این است که عصاره کلام را حفظ کرده و اضافات را قیچی کرد. برای این کار رویکردهای زیر پیشنهاد میشود:

- اگر در پایان نامه یا رساله چندین سوال تحقیق مجزا مطرح شده است، موضوع مقاله باید اختصاصی تر انتخاب شده و در بیان مسئله نیز به صورت انتخابی تر عمل کرد.

- نتایج باید کنترل شوند. اغلب در پایان نامه همه چیز گزارش می شود که شامل نتایج نسبتا مهم نیز هست. اینگونه نتایج در مقاله به صورت مختصر بیان شده و در ضمیمه مکمل در صورت نیاز با جزئیات آورده می شوند.

- بخش های خاصی از پایان نامه جایی در مقاله ندارند و نباید در مقاله گنجانده شوند. برای مثال تعریف واژه ها و متغیرها که در پایان نامه مرسوم است و بخصوص در رساله دکتری به صورت تعریف عملیاتی و تعریف نظری آورده می شود، جایی در محتوای مقاله ندارد.

- در بیان مراجع باید بسیار دقیق و انتخابی برخورد کرد و از مراجع دست اول با ایمپکت بالا استفاده کرد. در پایان نامه و رساله معمولا لیست طولانی از منابع آورده می شود خصوصا در بخش پیشینه تحقیق. 

سبک نگارش در مقالات استخراج شده از پایان نامه ها

در بسیاری از محیطهای آموزشی از سبک APA برای تدوین جداول، شکل ها، نمودارها یا مراجع و یا سازماندهی فصول پایان نامه استفاده نمی شود. اما عدم رعایت سبک APA برای نگارش مقاله می تواند مشکل نگارشی باشد. بایستی به کیفیت سبک نوشتن و ارائه مطلب توجه خاص داشت. شفافیت و وضوح، حذف کلمات اضافی، اجتناب از گزارش افراطی یا تکراری، صراحت بدون جزئیات، استفاده از کلام فعال و جملات معلوم بجای جملات مجهول و صد البته گرامر صحیح نکاتیست که باید در روند استخراج مقاله مد نظر قرار گیرند.

برای استخراج مقاله پایان‌نامه، آشنایی کامل با فرمت مقالات علمی، امری ضروریست که اگرچه کار دشواری نیست اما نیاز به تجربه و آگاهی دارد. پس  اگر زمان کافی در اختیار ندارید یا به هر دلیلی احساس می‌کنید که در این کار از تبحر کافی برخوردار نیستید، بهتر است کار را به کاردان بسپارید. تیم‌های قوی متخصص در موسسه سینا با تجربه نگارش مقالات متعدد در حال فعالیت هستند که با دریافت هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه های نگارش یک مقاله مجزا می‌توانند به حرفه‌ای‌تر عمل کردن شما در دنیای مقالات و ژورنال‌های علمی کمک کنند. پس برای استخراج مقاله از پایان نامه خود روی تخصص کارشناسان و اساتید خبره و حرفه‌ای موسسه سینا حساب کنید. 

بیشتر بدانید:

مقاله استخراج شده از پایاننامه چه تفاوتی با مقاله دارد؟

هزینه استخراج مقاله از پایان نامه

آیا از پایان نامه دفاع نشده میتوان مقاله استخراج کرد؟

استخراج مقاله از پایان نامه چقدر زمان میبرد؟

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام