سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400 چه سوالاتی پرسیده می شود؟

انتشار 23 فروردین 1400
مطالعه 6 دقیقه

در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ سوالاتی مربوط به زمینه تحصیلی مورد علاقه ، میزان دانش و تسلط به زبان انگلیسی ، موضوع پایان نامه و ... از داوطلبان پرسیده می شود.

در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400 چه سوالاتی پرسیده می شود؟

قبل از ادغام ازمون دکتری دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری، مصاحبه دکتری در دانشگاه آزاد از اهمیت کمتری نسبت به نمره کتبی آزمون و همچنین نسبت به مصاحبه دانشگاه های سراسری برخوردار بود اما پس از ادغام آزمون این دو دانشگاه از سال 96 به بعد دانشگاه آزاد نیز از قوانین سازمان سنجش پیروی کرد و در حال حاضر سهم مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در آزمون دکتری 1400 به 50 درصد رسیده است .

بنابراین کسب نمره قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ مستلزم آن است که داوطلب دکتری در جلسه مصاحبه با رزومه قوی ظاهر شود تا بتواند حداکثر امتیاز ازمون مصاحبه را کسب نماید. با توجه به اهمیت بالای مصاحبه دکتری آزاد ، در این مقاله به شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه از طرف دانشگاه ها ، سوالات متداول و نکات طلائی موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400 می پردازیم.

شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

برخی شرایط برای راه یافتن متقاضیان به مقطع دکتری دانشگاه آزاد 1400 الزامی می باشد که در این بخش به بررسی این موارد می پردازیم:

  1. ثبت نام در آزمون دکتری ۱۴۰۰
  2. دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری1400 و شرکت در جلسه آزمون
  3. داشتن شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه آزمون دکتری و تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰
  4. کسب حد نصاب نمره کتبی برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبانی که دارای این 4 شرط باشند، از طرف یکی از واحد های دانشگاه آزاد برای مصاحبه دعوت خواهند شد که الزامی هست در زمان مقرر شده سر جلسه حاضر شوند .

سوالات متداول مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

طبق تجربه داوطلبان اوزمون دکتری سالهای قبل معتقد هستیم که سوالات جلسه مصاحبه قابل پیش بینی نیست و سوالاتی یکسان از همه داوطلبان پرسیده نمی شود ، با این وجود اطلاع از کلیت سوالات احتمالی می تواند داوطلبان را برای داشتن عملکردی بهتر یاری نماید .

  • سوالاتی که احتمال دارد در جلسه آزمون مصاحبه دکتری پرسیده شود به شرح زیر است :
  • ابتدایی ترین سوالی که از داوطلب پرسیده میشده درباره معرفی و توضیح مختصر در مورد گذشته تحصیلی داوطلب می باشد، به عنوان مثال نام دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد سوال می شود.. و اگر در مورد پایین بودن بعضی نمرات شما توضیح خواسته شد بهتر هست که پاسخ صادقانه در مورد علت این امر بدهید چرا که سبب جلب اعتماد اساتید حاضر در جلسه ازمون مصاحبه می گردد. ممکن است یکی از اساتید درخواست کند تا خود را به زبان انگلیسی معرفی نمایید. اگر مدرک زبان انگلیسی خاصی دارید حتما در جلسه مصاحبه ارائه دهید ، مدرک آزمون EPT که توسط دانشگاه آزاد برگزار می شود نزد مصاحبه کنندگان دارای اعتبار است .
  • در مرحله دوم در مورد پایان نامه کارشناسی ارشدتان از شما سوال خواهند کرد . در این مرحله لازم است موضوع پایان نامه خود را به صورت واضح و در یک یا چند جمله معرفی کنید. لازم نیست در مورد جزئیات کار خود توضیحی ارائه کنید مگر این که از شما سوال شود .
  • در جلسه مصاحبه به ندرت از داوطلب دکتری سوال درسی پرسیده می شود اما بهتر هست مروری بر درس های دانشگاهی خود را داشته باشید تا در صورتی که از شما سوالی پرسیده شد آمادگی لازم را برای جوابگویی داشته باشید .
  • با توجه به اینکه بسیاری از مقالات و کتاب های مرجع درسی ، به زبان انگلیسی نوشته می شوند و شما برای تکمیل پایان نامه خود باید از آنها استفاده کنید ، بنابراین تسلط به زبان انگلیسی از نظر داوران آزمون بسیار با اهمیت می باشد .
  • اگر از طرف بیش از یک دانشگاه برای مصاحبه دکتری دعوت شدید، ممکن است از شما سوال شود که بین دانشگاه x و دانشگاه y کدامیک را ترجیح می دهید و دلیل شما چیست ؟ ، اینجاست که باید جوابی قانع کننده بدهید و اساتید حاضر را متقاعد نمایید.
  • یکی از سوالاتی که حتما در جلسه مصاحبه ازمون دکتری مطرح می شود ، تامین هزینه تحصیل شما خواهد بود . شاغل بودن داوطلب تاثیر مثبتی در روند مصاحبه نخواهد داشت چون اساتید داور معمولا داوطلبانی را پذیرش می کنند که بتوانند تمام وقت روی پایان نامه خود کار کنند و نگران تامین هزینه خود نباشند .
  • سوال دیگری که روز مصاحبه از شما پرسیده می شود ، زمینه کاری مورد علاقه شماست . در پاسخ به این سوال یادتان باشد هرگز نباید روی موضوع خاصی اصرار ورزید ، همچنین طوری پاسخ ندهید که گویی برایتان مهم نیست روی چه موضوعی کار کنید . بهتر است با پاسخ خود نشان دهید که هر چند روی چند زمینه کاری مسلط هستید ولی توانایی کار کردن روی موضوعات دیگر را هم دارید ( یعنی انعطاف پذیر هستید ) .

لازم به ذکر است که در تمام طول مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد باید ثابت نمایید که گزینه با ارزشی برای دوره دکتری هستید . سعی کنید در هر پاسخ به سوالی حداقل یک دلیل قانع کننده به مصاحبه گر بدهید تا شما را به عنوان دانشجوی دکتری در آن دانشگاه انتخاب کند . در هر پاسخی یک امتیاز کسب کنید . خود پاسخ ها چندان مهم نیستند ، تاثیر پاسخ ها مهم است .

نکات طلائی موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰

فرمولی برای موفقیت قطعی و کسب نمره بالا در مصاحبه دکتری دانشگاه آزادوجود ندارد اما می توان با انجام کارهایی خود را به گونه ای آماده کنید که این جلسه بسیار آسان تر برگزار شود .
نکات مهم به شرح زیر است :

  1. قدر فرصت مصاحبه خود را بدانید و تا پایان زمان مصاحبه خود را نبازید .
  2. اگر با سوالات زبان انگلیسی مواجه شدید استرس نداشته باشید ، سوالات بعدی به زبان فارسی پرسیده می شوند .
  3. حتما لباس مناسب بپوشید و از به همراه داشتن وسایل اضافی خودداری کنید .
  4. محکم و با اعتماد به نفس در جلسه مصاحبه دکتری حضور پیدا کنید .
  5. در طی مصاحبه دکتری به ساعت خود نگاه نکنید .
  6. قبل از جواب دادن به سوالات فکر کنید و سپس به سوالات پاسخ دهید .
  7. کاری کنید که استادان احساس نمایند شما رشته و دانشگاه را با علاقه انتخاب کرده اید .
  8. در جلسه بیشتر بر روی توانمندی های خود مانور دهید و سعی نکنید که نقاط ضعف خود را توجیه کنید .
  9. اگر تجارب عملی ارزشمندی دارید بیان نمایید .
  10. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ساعت شروع مصاحبه دکتری 1400 در محل حضور داشته باشید .

در نهایت آرامش خود را حفظ کنید و با توکل به خدا روز مصاحبه حاضر شوید .

سوالات متداول

1- ✔️ در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چه پرسش هایی مطرح می شود ؟

✔️ در مصاحبه دکتری آزاد سوالاتی در مورد سوابق پژوهشی و علمی، زمینه تخصصی مورد علاقه داوطلب ، میزان دانش زبان انگلیسی و ... سوال می شود. توضیحات کاملتر در متن مقاله ارائه شده است .

2- ✔️ آیا داشتن مدرک زبان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد الزامی است ؟

✔️ خیر . داشتن مدرک زبان الزامی نمی باشد ولی ارائه آن در زمان مصاحبه باعث افزایش مجموع امتیازات کسب شده داوطلب می شود.

3- ✔️ شرکت در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چه شرایطی دارد ؟

✔️ داوطلبان برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری آزاد می بایست حد نصاب نمره قبولی حداقل یکی از رشته محل های انتخابی خود را کسب کرده باشند .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام