سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری 1400

انتشار 19 فروردین 1400
مطالعه 5 دقیقه

سوالات مصاحبه دکتری از تنوع زیادی برخوردا هست.به طوریکه سوالات مصاحبه دکتری برای هر رشته، دانشگاه و حتی هر سال می تواند متفاوت از سال های قبل باشد. اما از جمله متداول ترین سوالاتی که در تمام مصاحبه های دکتری پرسیده می شود، میتوان به سوالات مربوط به پایان نامه کارشناسی ارشد اشاره کرد.

سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری 1400

اهمیت تسلط بر پایان نامه در مصاحبه دکتری 1400

پایان نامه سند بسیار معتبری است که تا حدود زیادی شخصیت علمی داوطلب را در جلسه مصاحبه دکتری شرح داده و معرفی می کند. البته مقالات میز تا حدودی می توانند نمایان گر شخصیت علمی داوطلب باشند.

پایان نامه کارشناسی در مصاحبه دکتری چندان اهمیت ندارد چرا که معمولاً دانشجویان مقطع کارشناسی، در نوشتن گزارش کار تخصص زیادی ندارند و بر بسیاری از روش ­های تحقیق و گزارش نویسی نیز تسلط کافی ندارند.

اما پایان نامه دوره کارشناسی ارشد اهمیت بسیار بالایی دارد. در تجربیات مصاحبه دکتری سال های گذشته، مشاهده شد که در جلسه آزمون مصاحبه دکتری اساتید داور به طریقی از پایان­ نامه کارشناسی ارشد سؤالاتی پرسیدند.

مهم ترین سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری 1400

مهم ترین سوالاتی که ممکن است از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری از داوطلب پرسیده شود، عبارت است از:

1- موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد

ممکن است اساتید دار حتی پایان نامه شما را زیر سوال ببرمد و با سوالاتی مانند سوال زیر میزان اطلاعات شما را بسنجند:

– چرا چنین موضوعی را به عنوان پایان­ نامه انتخاب کردید؟ این کار شما نیازی به این همه تحقیق نداشت!

– نتیجه کارتان بدون تحقیق هم معلوم است!

شما تنها زمانی می­ توانید به این سؤالات پاسخ مناسب دهید و از کار خود دفاع کنید که بر بخش بیان مسأله و ضرورت و اهمیت انجام تحقیقتان کاملا مسلط باشید. توجه داشته باشید که جذابیت موضوع پایان نامه در نظر داوران بسیار مهم می باشد. اما برای اساتید بیشتر از اینها، درک شما از موضوع اهمیت بالایی دارد. اساتید شما را محک می زنند تا ببینند تا چه عمقی روی این پایان نامه کار کرده اید.

2- روش تحقیق پایان نامه

همچنین امکان دارد در مورد روش تحقیق پایان­ نامه­ تان از شما سؤال نمایید.برای مثال: چرا از این روش استفاده کرده اید؟ یا با این که روش­ های مناسب ­تر، بهتر و دقیق تری هم بود، چرا از آن ها استفاده نکرده اید؟

بنابراین، بحث روش تحقیق خود را با دقت زیادی مطالعه نمایید و به آن تسلط کامل داشته باشید و در مورد روش ­های دیگری که می­ توانستید از آن ها استفاده نمایید مطالعات بیشتری انجام دهید. در مورد دلیلتان، نیازی نیست چیزی غیر از واقعیت بگویید. مهم این است که اکنون روش ­های دیگر را بشناسید و بدانید که با استفاده از آن ها هم می­ توانستید تحقیق خود را به انجام برسانید.

3. بروز کردن اطلاعات درمورد پایان نامه ارشد

توصیه می کنیم در مورد موضوع، نظریه­ ها، مفاهیم و شخصیت ­های اشاره ­شده در پایان­ نامه­ تان تحقیق بیشتری کنید. مخصوصا داوطلبانی که مدت­ ها قبل از پایان ­نامه خود دفاع کرده ­اند باید اشراف بیشتری به این موضوع داشت باشند. بررسی کنید که اخیراً در ایران و جهان چه تحقیقاتی درباره موضوعتان انجام شده است.

نظریه ­هایی که استفاده کرده ­اید به همان صورت به قوت خود باقی هستند یا این که تغییراتی در آن ها رخ داده است. نقاط قوت و ضعف نظریه­ هایتان را بررسی کنید. درباره مفاهیم موجود در پایان نامه تان تحقیق بیشتری انجام دهید و اطلاعاتتان را درباره آن ها افزایش دهید.

4- شیوه ارجاع دهی پایان نامه

شیوه ارجاع دهی در پایان نامه نیز از موارد دیگری است که ممکن است در مصاحبه دکتری 1400 از آن سوال نمایند. به خاطر داشته باشید که از کدام شیوه ارجاع دهی در پایان نامه خود استفاده نموده اید و تفاوت آن با سایر شیوه ها چه بود.

5- سوالات انگلیسی از پایان نامه در مصاحبه دکتری

ممکن است در مصاحبه دکتری 1400 یکی از اساتید از شما بخواهد خلاصه ای از پایان نامه خود را به زبان انگلیسی توضیح دهید و یا حتی عنوان آن را به انگلیسی بگویید. بنابراین، بهتر است از قبل برای این مورد آمادگی لازم را داشته باشید.

نکات مهم درخصوص سوالات پایان نامه در مصاحبه دکتری

نکاتی مهم و اساسی در مصاحبه دکتری 1400 از این قرارند:

– پایان­ نامه را حتی ­المقدور به صورت صحافی ­شده و تمیز و مرتب آماده نمایید که روز مصاحبه همراه خود داشته باشید.

– قبل از رفتن به جلسه مصاحبه، پایان نامه خود را به دقت مطالعه نمایید.

– اگر در جلسه مصاحبه دکتری، پایان نامه شما را زیر سؤال بردند، خود را نبازید.

– اگر ترم آخر هستید و هنوز از پایان­ نامه خود دفاع نکرده ­اید، لازم است حتماً در روز مصاحبه، پروپوزال خود را نیز به همراه داشته و بر تمام موارد آن تسلط کافی داشته باشید.

– به خاطر داشته باشید که اگر داوران در مورد پایان نامه کارشناسی ارشدتان توضیحاتی از شما خواستند، در ابتدا لازم نیست وارد جزئیات شوید و تنها به صورت کلی و در چند جمله پایان نامه خود را معرفی نمایید. اگر از شما سؤالات بیشتری پرسیده شد، وارد جزئیات شوید.

– همچنین اگر هنوز از پایان نامه خود دفاع نکرده اید، ممکن است از زمان بندی شما برای دفاع سؤال کنند. اکیداً از بیان این که من درس داشتم و نرسیدم و … خودداری کنید و مصاحبه گران را قانع کنید که خود را می­ رسانید.

در قبولی مصاحبه دکتری چه مواردی بجز پایان نامه تاثیر گذار است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد کلیک کنید. در این مطلب سعی شده هم مواردی که در مصاحبه دکتری امتیاز آور است، اشاره شود.

آیا نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری منجر به عدم پذیرش می شود؟

خیر مقاله تنها یک مولفه در مصاحبه دکتری می باشد. در حالی که شما با مجموع رزومه و عملکرد خود در مصاحبه دکتری سنجیده می شوید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه کلیک کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام