سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

سرقت ادبی مقاله

انتشار 9 اردیبهشت 1399
مطالعه 3 دقیقه

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که مقاله علمی شما به دلیل درصدی شباهت متنی در مجلات معتبر از همان ابتدای فرایند ارزیابی توسط سردبیر یا داوران مجله Fast Reject شده یا ریوایز و برگشت خورده باشد، حتما از اهمیت مبحث سرقت ادبی در مقالات علمی مطلع هستید.

سرقت ادبی مقاله

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که مقاله علمی شما به دلیل درصدی شباهت متنی در مجلات معتبر از همان ابتدای فرایند ارزیابی توسط سردبیر یا داوران مجله Fast Reject شده یا ریوایز و برگشت خورده باشد، حتما از اهمیت مبحث سرقت ادبی در مقالات علمی مطلع هستید. چرا که با این اتفاق، صرفنظر از هدررفت زمان و هزینه محقق، اعتبار او و مقاله نوشته شده توسط وی نیز تحت تاثیر این مسئله قرار میگیرد. آمارها حاکی از آن است که مهمترین دلیل رد شدن مقالات علمی توسط نویسندگان ایرانی در مجلات و ژورنالهای معتبر علمی بین المللی تشابه متنی است که به سرقت ادبی یا Plagiarism مشهور است. البته همیشه اینگونه نیست که محقق یا نویسنده مقاله آگاهانه و از روی عمد مرتکب سرقت ادبی شود. بطور کلی سرقت ادبی می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد:

عامدانه: نویسنده بخشی از متن را بدون ارجاع در متن خود وارد نموده است.

غیر عمد یا  Unintentional plagiarism: نویسنده بدون اطلاع و صرفا بصورت اتفاقی متنی مشابه مقالات دیگر نوشته است.

در مقالات علمی با توجه به اینکه ایده مقالات تا حد زیادی می تواند شبیه هم باشد و منعی نیز در اینباره وجود ندارد، سرقت ادبی بیشتر به کپی برداری از متن سایر مقالات و منابع اشاره دارد. بدین معنا که اگر شباهت جملات و اصطلاحات مقاله با منابع دیگر از درصد معینی بالاتر باشد، مقاله شامل موارد سرقت ادبی خواهد بود. این اتفاق چه عمدی و چه غیرعمد، بایستی توسط نویسنده اصلاح و برطرف گردد.

برای تشخیص سرقت ادبی مقالات از یک سری منابع مانند مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها، مطالب موجود در اینترنت و ... استفاده می شود. به عبارت دیگر یک پایگاه عظیمی از این منابع ایجاد شده که متن مقاله با کمک نرم افزار یا سایتهای تشخیص سرقت ادبی با کل این منابع مقایسه و بخش های مشابه مشخص می شود. لازم به ذکر است که self- Plagiarism نیز ممنوع می باشد. بدین معنی که محقق در مقاله جدید خود از برخی بخش های مقالات چاپ شده قبلی خود استفاده نماید. این عمل علی رغم اینکه ماهیتا سرقت ادبی محسوب نمی شود، اما در بررسی میزان مشابهت لحاظ می گردد و باید از آن اجتناب کرد. برای پرهیز از ارتکاب به سرقت ادبی، رعایت موارد زیر ضروریست:

- عین جمله باید نقل قول شود و در انتها نام منبع ذکر شود.

- اگر از بیش از دو جمله استفاده میشود گاهی نیاز است که از خالق اصلی اجازه گرفته شود.

- از هر عکس، نمودار و جدولی که استفاده میشود باید به نگارنده اصلی آن ارجاع داده شود.

- اگر از نتیجه تحقیقاتی شخصی استفاده میکنید، بویژه نتایجی که در دنیا بسیار معروف هستند (مانند قانون نسبیت انیشتین) باید لحاظ شود.

البته این موارد برای آثاری قابل اجراست که قابلیت مکتوب شدن داشته باشند، اما در رابطه با آثاری مانند نقاشی، مجسمه سازی و... نمیتوان بر روی اثر خلق شده، نام شخصی که ایده از او گرفته شده را لحاظ نمود، بنابراین تنها روش جلوگیری از سرقت، اعلام آن به طور صادقانه به همگان است.

مجازات سرقت ادبی

در سالهای اخیر قوانینی در مجلس جمهوری اسلامی مطرح شده است که پیگرد قانونی سارقین ادبی و روش های برخورد با مجرمین جدی تر دنبال شود. در دانشگاه‌ها، كميته انضباطی به موارد دستبرد علمی دانشجويان و اساتید رسيدگی می‌كند. در برخی از دانشگاه‌ها، دستبرد علمی توسط دانشجويان، تخلفی جدی محسوب می‌شود و ممكن است به از دست دادن درجه دانشگاهی آنها منجر شود. در برخی ديگر، بسته به نوع سرقت ادبی، از نمره درسی دانشجو كاسته می‌شود. دانشگاه و سازمان مربوطه نمی تواند برای ارتقای عضو هیئت علمی، به مقاله کپی برداری شده استناد کند و درمورد دانشجویان نیز هیچ دانشجویی در صورت ارتکاب به چنین کاری نمیتواند و نباید به وسیله این مقاله فارغ التحصیل شود.

خدمات رفع سرقت ادبی مقاله در موسسه سینا

چنانچه به نرم افزار ها و سایت های بررسی سرقت ادبی مقالات، دسترسی ندارید و یا استفاده از آنها برای شما هزینه بر و یا سخت است، اما برای ارسال مقالات علمی خود خصوصا به مجلات معتبر خارجی نیاز به پارافریز و رفع موارد سرقت ادبی مقاله خود در زمان کوتاهی دارید، این کار را به متخصصین زبده موسسه سینا بسپارید. کارشناسان ما با سالها فعالیت در این حوزه، امکان پارافریز و بررسی مقالات شما را در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه ای کاملا به صرفه فراهم میکنند تا در پذیرش مقالات خود از سوی مجلات با کمترین احتمال ریجکت مواجه باشید و در چاپ مقاله خود موفق عمل کنید.  

بیشتر بخوانید:

آموزش رفع سرقت ادبی از مقالات علمی

گزارش سرقت علمی

روش انجام پارافریز

سرقت ادبی کتاب

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام