سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

سرقت علمی مقالات

انتشار 28 فروردین 1399
مطالعه 4 دقیقه

استفاده از نتایج و یافته های پژوهشهای پیشین در نگارش مقالات علمی یکی از امور رایجی است که معمولا توسط محققین انجام میشود و تاثیر بسزایی در مستند و قابل اعتماد بودن نتایج مطالعات دارد.

سرقت علمی مقالات

استفاده از نتایج و یافته های پژوهشهای پیشین در نگارش مقالات علمی یکی از امور رایجی است که معمولا توسط محققین انجام میشود و تاثیر بسزایی در مستند و قابل اعتماد بودن نتایج مطالعات دارد. با این حال، ارجاع نادرست یا بازنویسی تحقیقات پیشین ممکن است احتمال انتشار مقاله را کاهش دهد و چشم‌انداز و اعتبار حرفه‌ای محقق را تحت تاثیر قرار دهد. در این موارد فرد مطلبی را بدون ذکر منبع اصلی و به نام خود منتشر میکند. اگر فردی آثار و ایده های دیگران را به نام خود منتشر کند به صورت عمدی سرقت علمی انجام داده است. برخی مواقع سرقت علمی از روی نداشتن اطلاعات کافی و غیرعمد انجام می‌شود. برای مثال بسیاری از دانشجویان در مقاله یا پایان نامه خود از منابع دیگری استفاده می‌کنند اما به دلیل ناآگاهی از شیوه‌های صحیح استناددهی به منبع مورد نظر استناد نمی‌کنند. اما دانشجویان و محققین باید بدانند که سرقت علمی نوعی عمل غیر اخلاقی و دور از شان یک محقق است که می‌تواند پیامدهای منفی زیادی برای آینده کاری افراد داشته باشد. 

دلایل مختلفی را میتوان برای بروز این مسئله مطرح کرد. برای مثال، اشتیاق‌ برای شناخته‌ شدن و یا پیشرفت حرفه‌ای، فرد را برای انتشار مقاله تحت فشار می‌گذارد. اضطراب ناشی از نگارش مقاله به زبان انگلیسی یا ناتوانی در بیان ایده‌های پیچیده با استفاده از جمله‌بندی‌های خود فرد از دیگر دلایل این رفتار است. در اغلب موارد سرقت علمی را عامدانه می‌دانند، اما باید گفت که ممکن است عمدی در کار نبوده و فرد از روی ناآگاهی مرتکب این عمل شده باشد. بی‌دقتی هنگام نوشتن مقاله، اتکای کامل بر منابع علمی محدود، کپی‌برداری از کار بزرگان برای ستودن کار آن‌ها، و عدم اطلاع درست از مفهوم سرقت علمی همگی ممکن است فرد را به‌طور ناخودآگاه به سمت سرقت علمی سوق دهند.

البته باید دقت کرد که سرقت علمی تنها به استفاده از مقاله یا کتاب دیگران بدون استناد یا ذکر منبع محدود نمیشود، بلکه هرگونه استفادۀ بی‌ملاحظه از متن، تصویر، ایده یا طرح ثبت شده و نشده که خالق اصلی آن شما نباشید را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر به کاربردن واژهٔ «استفاده» در این تعریف، صحیح است اما باید توجه داشت که معنای استفاده تنها منوط به کپی‌برداری مستقیم نمی‌شود، بلکه نقل به مضمون، ترجمه، خلاصه‌سازی، اشاره، تفسیر و ... را نیز در برمی‌گیرد. گاهی اوقات، افراد، این انواع استفاده را جزء مصادیق سرقت علمی در نظر نمی‌گیرند و  در هنگام نوشتن متون علمی ناخواسته مرتکب سرقت علمی میشوند.

انواع سرقت علمی

سرقت علمی لفظ به لفظ (Verbatim plagiarism): کپی کردن کلمات استفاده ‎شده در اثر یک محقق دیگر به‌صورت کلمه به کلمه، سرقت علمی لفظ به لفظ است. اگر محتوای کپی‌شده از منابع علمی متعدد به صورت کلمه به کلمه کپی شده باشد، به این نوع سرقت علمی سرهم‌بندی می‌گویند.

سرقت علمی ایده‌ها (Plagiarism of ideas): اشاره به ایده‌های منحصر‌به‌فرد شخصی دیگر، که ممکن است نظریه، تفسیر، داده، روش، عقیده، یا اصطلاحات جدید باشد، بدون ارجاع دادن به منبع استفاده‌ شده، سرقت علمی ایده‌ها به شمار می‌رود، حتی اگر آن‌ها را با کلمات خودتان بیان کرده باشید.

سرقت علمی از منابع غیرآکادمیک: ارجاع ندادن به منابع غیرآکادمیک هم نوعی سرقت علمی است. همانند مقالات منتشرشده در ژورنال‌ها، اگر از محتوای موجود در کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، سخنرانی‌ها، و محاورات شخصی از جمله توصیف ایده‌های منتشرنشده استفاده می‌کنید، باید به آن‌ها ارجاع دهید.

سرقت علمی از خود (Self-plagiarism): بازنشر متن‌هایی که در مقاله‌های قبلی‌تان منتشر کرده‌اید یا انتشار یک مقاله مشابه در دو ژورنال متفاوت نیز مصداقی از سرقت علمی از خود است. این نوع سرقت علمی، که معمولاً نادیده گرفته می‌شود، اقدامی غیراخلاقی است، مخصوصاً با توجه به اینکه بیشتر ژورنال‌ها از محقق یک تأییدیه مبنی بر اینکه مقاله تاکنون در جای دیگری منتشر نشده، دریافت میکنند. همچنین، برخی اوقات این اقدام نقض قانون کپی‌ رایت است.

با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر مستقیم آن در اعتبار آثار پژوهشی و کاراکتر علمی نویسندگان این آثار، هر فردی در هر حوزه تخصصی که اقدام به نگارش مقاله میکند لزوما باید با تمام قواعد ارجاع دهی و استناد آشنا باشد و حتی با رعایت تمام این موازین نیز، در انتهای کار مقاله را از لحاظ موارد احتمالی سرقت علمی مورد بررسی قرار دهد. از آنجایی که این امر نیاز به زمان و دانش کافی در این حوزه دارد، کارشناسان ما در بخش پارافریز مقالات علمی موسسه سینا، تمام موارد مشکوک به سرقت علمی را بررسی و اصلاح میکنند تا از بروز مشکل در فرایند پذیرش مقاله در مجلات علمی جلوگیری شود. برای استفاده خدمات پارافریز مقاله میتوانید بصورت آنلاین با کارشناسان موسسه سینا در ارتباط باشید. 

بیشتر بخوانید:

بررسی سرقت علمی مقاله isi

سرقت علمی مجازات

آموزش رفع سرقت ادبی از مقالات علمی

راههای تشخیص سرقت علمی و رفع آن

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام