سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

تعيين ارزش مقاله برای استفاده از آن به عنوان منبع

انتشار 21 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

به عنوان یک محقق، هرچه کیفیت مقالاتی که در مرور ادبیات استفاده می کنید بهتر باشد، تحقیق خود را قوی تر خواهید کرد. هنگامی که از مقالاتی استفاده می کنید که بی کیفیت هستند و اعتبار علمی ندارند، شما در نهایت استنتاج خود را بر پایه و اساس مفاهیم اشتباه و بی‌ارزش بنا خواهید نمود.

تعيين ارزش مقاله برای استفاده از آن به عنوان منبع

 ارزیابی کیفیت مقاله

مجله ای که مقاله در آن چاپ شده است.

اولین و مهم ترین بخش از چاپ مقاله، مربوط به انتخاب مجله است. اینکه مقاله شما در کدام مجله به چاپ رسیده است، تعیین کننده ارزش و اعتبار مقاله شما خواهد بود. مجلات در لیست کیفیت مجله (Journal Quality List) دسته بندی می شوند. بر این اساس، ابتدا بایستی مقاله خود را بر اساس این لیست ارزیابی نمایید و چنانچه مقاله شما در سطوح بالایی قرار داشته باشد، آن را برای چاپ مقاله خود انتخاب کنید. مثلا برای ارزیابی و اطمینان از ISI بودن مجلات به سایت تامسون رویترز و یا سایت clarivate مراجعه کرده و ISSN یا نام کامل مجله را در ان جستجو نمایید. و یا برای بررسی مجلات اسکوپوس به سایت SJR مراجعه نمایید. اگر قصد چاپ مقاله در نشریات ISC را دارید به لیست مجلات سایت ISC مراجعه نمایید.

نویسندگان مقاله چه کسانی هستند؟

مورد دیگری که در ارزیابی مقاله مورد توجه قرار میگیرد، نویسندگان مقاله هستند. اینکه نام فرد یا افرادی که در لیست نویسندگان آمده است، دارای چه پست و مقامی هستند و سوابق پژوهشی آنها چیست. مشخصات نویسندگان که تحت عنوان افیلیشن نامیده می شود، در زیر اسامی نویسندگان درج می شود. برای اینکه بدانید فردی که بعنوان نویسنده نامش در لیست مولفین درج شده است، از لحاظ تحصیلی و پژوهشی فرد نامی و قابل اعتمادی است، موارد زیر را در خصوص وی بررسی نمایید:

  • آیا نویسنده تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده است؟
  • نویسنده این مقاله در گذشته بر روی چه حیطه‌هایی کار کرده است؟
  • مولف مقاله در کدام دانشگاه تحصیل کرده و تحصیل یا تدریس می‌کند؟
  • آیا این دانشگاه شهرت خوبی دارد؟
  • دیگران درباره نویسنده چه می گویند؟

تاریخ چاپ مقاله را چک کنید.

اینکه مقاله در کدام سال مقاله منتشر شده است، مهم می باشد. مسلما تحقیقات انجام شده در یکی دو سال اخیر، از اهمیت زیادی برخوردارند. اگر تحقیق کمی قدیمی باشد، بهتر است بررسی نمایید و ببیند که آیا پژوهش پیگیری برای آن در سالهای اخیر انجام  شده است یا نه؟ شاید نویسنده این تحقیق را ادامه داده و نتایج مفیدتری منتشر کرده باشد.

میزان ارجاع دهی به مقاله را بررسی کنید.

یکی از روشهای بررسی میزان علاقمندی به یک مقاله و ارزش و اعتبار آن، مشاهده میزان ارجاع دهی آن مقاله می باشد. ببینید آن مقاله تا چه حد مورد استناد مقالات مختلف در سالهای متمادی قرار گرفته است. یقیناً باید توجه داشته باشید که مقاله‌ای که جدیداً چاپ شده است میزان استناد دهی کمی دارد و باید ملاک های دیگر را برای ارزیابی آن انتخاب نمایید. برای مثال دو مقاله در سال 2014 منتشر شده است. مقاله x تا سال 2017 حدود5 بار در مقالات دیگر مورد استناد واقع شده اما مقاله y حدود ۵۷ بار مورد استناد قرار گرفته است. می‌توان با احتیاط چنین مطرح نمود که مقاله دوم با شاید با کیفیت تر از مقاله اول باشد.

کیفیت مقاله را تعیین کنید.

بعد از بررسی هر 4 مورد ذکر شده در بالا،. به نظر شما مقاله انتخابی چه نمره‌ای از نظر کیفی می‌تواند از شما دریافت کند؟ همین نمره را ملاک استفاده یا عدم استفاده از مقاله مورد نظر قرار دهید. 
قبل از اینکه به سراغ بررسی کیفیت مقاله بروید، ابتدا بخش ابسترکت یا چکیده مقاله را بخوانید تا ببینید آیا این مقاله به درد شما میخورد یا نه. چون ممکن است عنوان مقاله برای شما جذاب باشد و به نظرتان بیاید که مقاله بسیار متناسب با موضوع شماست. اما بعد از خواندن ابسترکت مقاله ممکن است نظرتان تغییر کند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام