سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

طراحی پرسشنامه برای پایاننامه

انتشار 11 دی 1397
مطالعه 4 دقیقه

برای نگارش پایاننامه های دانشگاه آزاد و سراسری برای تکمیل اطلاعات و اتمام نگارش پایاننامه نیاز به تدوین پرسشنامه داریم این پرسشنامه با پاسخ هایی که برای ما ارائه میکنند نتایج تحقیقات را تکمیل تر میکنند.

طراحی پرسشنامه برای پایاننامه

گاهی اوغات برای دانشجویان دوران کارشناسی ارشد که در آستانه تکمیل پایاننامه میباشند پیش می آید که برای تکمیل بخشی از پایاننامه خود نیاز به اطلاعاتی دارند که باید از یک گروه خاصی آنها را دریافت کنند برای دریافت این اطلاعات نیاز به تهیه یک سری پرسشنامه با اصول و قواعد خاصی دارند.و یک نمونه از آنرا مشاهده فرمایید.

پرسشنامه مقیاس کنترل درونی – بیرونی (I-E-Scale)

رویکرد های درمانی متفاوتی در زمینه اختلالات خلقی به کار برده می شود و شناخت درمانی یکی از رویکرد های موثر برای درمان افسردگی است. شناخت درمانی بک روش درمانی ثابت شده ای برای درمان افسردگی می باشد. در سال۱۹۹۳ با ارائه نظریه  زیر سیستمهای شناختی متعامل در خصوص افسردگی تیز دل نظریه شناختی بالینی بک با انتقاداتی روبرو شد. (Ics)  هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کارایی و اثربخشی شناخت درمانی بک و شناخت درمانی تیزدل در درمان افسرده خویی ( اختلالی مقاوم به درمان محسوب می شود) است. بدین منظور شش آزمونی (دو مرد و چهار زن) به شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در مطالعه حاضر از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. آزمودنیها در مرحله پیش از درمان(خط پایه ) و در طی جلسه های چهارم و هشتم و پس از درمان ( جلسه دوازدهم) و مرحله پیگیری ( دو ماه بعد از درمان) پرسشنامه افسردگی بک (BDI) و مقیاس افسردگی ، اضطراب، استرس(DASS21) را تکمیل کردند. همچنین در مرحله پیش از درمان (خط پایه) و پس از درمان (جلسه دوازدهم) مقیاس نگرش های ناکار آمد (DAS)، مقیاس کنترل درونی – بیرونی (I-E-Scale) و پرسشنامه طرح واره (SQ) توسط آزمودنیها تکمیل شد. نتایج نشان می دهد که هر دو روش درمان (شناخت درمانی بک و شناخت درمانی تیزدل ) در کاهش علائم افسرده خویی موثر بوده اند. علاوه بر این یافته ها نشان می دهد که شناخت درمانی تیزدل در مقایسه با شناخت درمانی بک برتری بیشتری دارد.

دریافت نمونه فایل پرسشنامه مقیاس کنترل درونی-بیرونی

نحوه نگارش پرسشنامه برای پایاننامه

پرسشنامه باید با یک سری اصول و قواعد خاصی نوشته شود اول باید هدف از ارائه سوالات را بدانیم سپس در پیرو رسیدن به هدف سوالات را طراحی کنیم.سوالات را باید طوری بنویسیم و تکمیل کنیم که اولا پاسخگویی به آنها راحت باشد و خواننده را دچار شک و شبهه نکند سوالات باید از آسان به سخت پرسیده شوند و از دو سوالی پرسیدن جدا خودداری شود سعی کنید کوتاه و مختصر بنویسید و از رنگ ها برای زیبایی و جذابیت استفاده کنید.

از چه کسانی باید سوال پرسیده شود

شما باید طبق عنوان پایاننامه و یا هدفی که مشخص کرده اید یک گروه یا مجموعه را انتخاب کنید و سوالات خود را در بین این دسته از افراد پخش کنید. در زمان انتخاب نمونه باید به رده سنی تحصیلات افراد را نیز در نظر بگیرید ممکن است سوالات شما در حدی باشد که فقط گروه سنی خاصی توانمندی پاسخ دهی به آنها را داشته باشند.

انواع سوالات

انواع مختلف زیادی از سوالات وجود دارد که شما می توانید برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیازتان بکار بندید. به طور کلی می توان سوالات را در دو دسته سوالات باز و بسته قرار داد.

یک سوال باز به مخاطب اجازه می دهد که از کلمات خودش برای پاسخگویی استفاده کند, مثلا, “به نظر شما دلایل اصلی نژاد پرستی چیستند؟”.

مزایا و معایب هر کدام از این ها در جدول زیر لیست شده اند.

سوالات بسته

سوالات باز

استخراج داده های کمی

استخراج داده ای کیفی

تشویق به دلیل پاسخ هایی که نیاز به فکر زیادی ندارند

تشویق به دلیل آزادی بیان و عقیده

پاسخگویی به آن برای همه سطوح سواد ، آسان است

ممکن است برای مخاطبانی که سواد کمی دارند دلسرد کننده باشد

پاسخگویی به آن سریع است و سرعت پاسخ شما را افزایش می دهد

مدت بیشتری طول میکشد تا پاسخ داده شود و ممکن است برخی از افراد از پاسخگویی به آن صرفنظر کنند

کد کردن و تحلیل آن آسان است

تحلیل آن دشوارتر است - پاسخ ها ممکن است اشتباه تفسیر شوند

 

پرسش های باز و بسته

در طراحی سوالات دو نوع پرسش داریم پرسش های باز و پرسش های بسته پرسش های باز به نوعی از سولاات گفته میشود که پاسخ دهنده باید با اطلاعات خودش آنها را تکمیل کند مثلا پرسیده میشود اگر استاد دانشگاه بود چه ترفند هایی را برای بازده بیشتر دانشجویان در نظر میگرفتید به 5مورد از آنها اشاره نمایید؟این گونه سوالات که حالت انتخابی دارند و فرد میتواند هر گونه که خواست پاسخ دهند و انتخابش محدود نیست پرسش باز گفته میشود.اما به پرسش هایی انتخاب بین جواب ها را محدود میکند و فقط باید در یک بازه خاصی به آنها پاسخ داده شود پرسش های بسته میگویند مانند اگر استاد دانشگاه بودید برای بازده دانشجویان کدام یک از ترفند های زیر را پیش میگرفتید 5 مورد از آنها را انتخاب کنید؟این گونه سوالات که فرد باید انتخابهایش را محدود به گزینه ها کند و از بین گزینه ها انتخاب کند پرسش های بسته میگویند.البته توصیه ما این است که بیشتر از پرسش باز استفاده کنید و یا اگر از پرسش باز استفاده نمیکنید در پایان برگه کمی جتا برای پاسخ های احتمالی بگذارید تا فرد بتواند اگر پاسخ مد نظرش را در گزینه ها پیدا نکرد در این بخش پاسخ دهد.

تصویر

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام