سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

طرز نوشتن پروپوزال برای پایان نامه کارشناسی ارشد

انتشار 24 مهر 1397
مطالعه 3 دقیقه

لازم است برای ارائه یک پروپوزال عالی ابتدا یک موضوع عالی نیز انتخاب شود و سپس مراحل نوشتن آن طی گردد.

طرز نوشتن پروپوزال برای پایان نامه کارشناسی ارشد

وقتی یک دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد قبول شده و شروع به تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی می کند لازم است که از ترم دوم این مقطع برای پایان نامه خود موضوعی در نظر بگیرد. طبیعی است که انتخاب موضوع زمان بر باشد و حتی تا یکسال نیزذهن مارا به خود مشغول نماید اما نهایتا دانشجوی این مقطع باید پروپوزال خود را ارائه دهد که موضوع نیز باید در آن گنجانده شده باشد. با وجود اینکه در حال حاضر هر دانشگاه دستورالعمل خاص خود را برای ارائه پروپوزال دارد و آن رادر اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد قرار می دهد اما باز هم دلهره آن برای دانشجویان امری اجتناب ناپذیر است.

لازم است برای ارائه یک پروپوزال عالی ابتدا یک موضوع عالی نیز انتخاب شود و سپس مراحل نوشتن پروپوزال طی گردد. در این مقال سعی بر این است تا دانشجویان کارشناسی ارشد را با طرز نوشتن پروپوزال آشنا نماییم.

اولین قدم: انتخاب موضوع

اکنون شما در رشته تحصیلی خود در حال تحصیل هستید و نسبت به آن اشراف کامل دارید پس برای انتخاب موضوع سعی کنید دامنه رشته خود را محدود تر نموده و از بطن آن یک موضوع بیرون بکشید.

سعی کنید مطالعه خود را به طور گسترده در زمینه رشته خود آغاز نمایید و هر قسمتی که برایتان جذابتر بود را برای انتخاب موضوع مد نظر قرار دهید .

دومین قدم: علاقه به موضوع             

مطمئن شوید نسبت به موضوعی که انتخاب کرده اید علاقه دارید چرا که قرار است مدتی از عمر خود را صرف تحقیق در آن موضوع نموده و باآن سر و کله بزنید ،اگر شما نسبت به موضوع انتخابی خود علاقه نداشته باشید ممکن است دچار شکست شده و در ارائه پایان نامه خود با شکست مواجه شوید.

موضوعی انتخاب کنید که باعث به وجد آمدنتان شود و هرگاه به سراغش می روید قلبتان تند تر بزند.هرگز در انتخاب موضوع خود دجار هیجان نشوید و پروپوزال خود را به گونه ای بنویید که که خواننده برای خواندن آن ترغیب شود.

سومین قدم: تحقیقات دقیق

وقتی پژوهش ما در یک موضوع خاص محدود می شود این امکان به وجود می آید که تحقیق بسیار دقیقتری ارائه نماییم .در آن هنگام است که خواهیم توانست  پروپوزال خود را با موضوعی دقیق ارائه نماییم. به‌عنوان‌مثال رشته شما ادبیات است و شما موضوع خود را مولانا محدود می‌کنید. حالا شما باید موضوع خود را از این هم محدودتر نمایید. هرچه می‌توانید مطالعه کنید. آیا می‌خواهید درباره رابطه شمس و مولانا بنویسید ؟یا شاید در مورد رابطه شمس و کیمیا خاتون ؟اما در رابطه با موضوعات علمی بهتر است موضوع خود را محدودتر کرده و سپس به آن بپردازید.هر روز آزمایشات خود را به روز رسانی کنید و شروع به مطالعات دستاوردهای دیگران نمایید.اگر موضوع شما کمی علمی‌تر است، محدود کردن موضوع را شروع کنید.

چهارمین قدم: به دنبال موضوعی خاص برای پروپوزال خود باشید

انتخاب یک موضوع منحصر به فرد به مسئولین دانشگاه شما تلنگری می زند مبنی بر اینکه شما آمادگی کامل برای ورود به دنیای دانشگاهی را دارید  بنابراین لازم است که موضوع انتخابی شما دارای اصالت باشد هرچند که آن را از افکار دیگران برداشت کرده باشید چرا که داوران پایان نامه شما از شما انتظار دارند تا تا با استدلالهای خاص خود بتوانید فرضیه مطرح شده در موضوعاتان را به اثبات برسانید.

پنجمین قدم: از استاد راهنمای خود راهنمایی بگیرید

استاد راهنمایتان می تواند  برای انتخاب یک موضوع مناسب به شما یاری برساند و در نوشتن یک پروپوزال معقول به شما کمک نماید. مخصوصا اگر در انتخاب موضوع سردر گم مانده اید . استاد مشاور به شما یک پیشنهاد دوم و یک راهنمایی تخصصی درباره انتخاب موضوع می‌دهد تا پروپوزال شما رویکرد بهتری داشته باشد. هنگامی‌که شما یک موضوع خاص داشته باشید..

ششمین قدم: پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق از بخش های مشترک دیگری است که باید کامل و به دقت تکمیل شود. شما در این بخش باید تحقیق های انجام شده در زمینه پژوهش مورد نظر خود را بیان کنید و نشان دهید که تحقیقی که می خواهید انجام دهید در راستای منظم تحقیق های گذشته بوده و کامل کننده آن هاست. از طرف دیگر با این کار باید نشان دهید که کار شما نو بوده و دست آورد جدیدی به جامعه علمی اضافه می کند.

هفتمین قدم: معرفی منابع

 در پایان کلیه منابعی را که برای اثبات پروپوزال خود به آنها استناد کرده اید را بنویسید که رویکرد نوشتاریتان توسط دانشگاه مشخص شود چراکه باید بر همان اساس اقدام به تنظیم و نوشتن آن ها کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام