سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

تفاوت های ژورنال اوپن اکسس (open access) و کلوز اکسس (close access)

انتشار 27 آذر 1397
مطالعه 2 دقیقه

مجلات یکی از روشهای معمول و رایج برای انتشار اطلاعات علمی هستند و در درون خود نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از معیارهای طبقه‌بندی مجلات به طبقه مجلات اوپن اکسس (open access) و کلوز اکسس (close access) می‌باشد.

تفاوت های ژورنال اوپن اکسس (open access) و کلوز اکسس (close access)

تفاوت های ژورنال اوپن اکسس (open access) و کلوز اکسس (close access) کدامند؟

مجلات علمی را میتوان به دو دسته دسته بندی کرد  اوپن اکسس (open access) و کلوز اکسس (close access) هر کدام را برای شما معرفی میکنیم و راه های دسترسی به هر کدام را خواهیم گفت:

مجلات close access:

مجلات کلور اکسس به مجلاتی گفته میشود که دسترسی به مقالات آنها به صورت رایگان امکان پذیر نیست و تمامی خوانندگان و کتابخانه ها حق آبونمان مجلات را میپردازند تا بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.همچنین، در این مجلات بین مولف و مجله قرار داد کپی رایت امضا می‌گردد و مجله حقوق اشتراک گذاری و تکثیر محتوای مقاله را به عهده می‌گیرد.به این مجلات مجلات پولی نیز گفته میشود.

مجلات open access:

ولی مجلات opon access بر خلاف مجلات close access محتوای مقاله را به صورت آنلاین بر روی وب سایت مجله قرار میدهند و خوانندگان و کتابخانه ها برای خواندن آن هیچگونه محدودیت مالی یا موانع دیگری ندارند.مولفین این نشریات هزینه چاپ و انتشار مقاله را پرداخت میکنند تا خوانندگان بتوانند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند و از آنها استفاده کنند.البته این مجلات رایگان هم نیستند فقط هزینه انتشار را نویسنده میپردازد نه خواننده.

تصویر

مجلات opoen access به دو دسته تقسیم میشوند:
اولین نوع مجلات همان تعریف اولیه خود را دارند یعنی مجلاتی هستند که مولف هزینه چاپ و انتشار آنرا پرداخت میکند تا خوانندگان بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.
نوع دوم این مجلات مجلاتی هستند که مولف هزینه ای برای چاپ و انتشار آنها پرداخت نمیکند و خوانندگان میتوانند به صورت رایگان به آنها دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند.
 

 تفاوت مجلات open access و close access

مقایسه مجلات open access و close access بر اساس معیارهای متفاوتی صورت میگیرد :

  • مجلات اوپن اکسس معمولاً هزینه های پایینی برای چاپ مقالات در مقایسه با مجلات کلوز اکسس دارند.
  • مجلات کلوز اکسس معروف‌تر و بین مجامع علمی و آکادمیک شهرت و اعتبار بیشتری دارند زیرا بسیاری از آنها دارای ایمپکت فاکتور هستند.
  • اما مجلات اوپن اکسس مجلاتی جدید هستند و ضریب تاثیر معمولاً ندارند.
  • نداشتن ضریب تاثیر نمی‌تواند تنها ملاک انتخاب یا عدم انتخاب یک مجله باشد و می‌باییست به فاکتورهای دیگر هم نگاه کرد.
  • مجلات اوپن اکسس مدت زمان کمتری را برای چاپ و پذیرش مجلات تخصیص می‌دهند و معمولاً فرآیند پاسخ‌دهی آنها به مولفین کوتاه است.
  • اما این فرآیند در مجلات کلوز اکسس معمولاً طولانی است مگر این که برای داوری سریع هزینه بالایی دریافت کنند و مقاله شما را داوری نمایند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام