سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

تفاوت مقاله کنفرانسی و ژورنالی

انتشار 31 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

مقالات کنفرانسی و ژورنالی از لحاظ امتیاز و محل چاپ مقاله با یکدیگر متفاوت می باشند.

تفاوت مقاله کنفرانسی و ژورنالی

تفاوت مقاله کنفرانسی و ژورنالی

بطور کلی مقالات به دو دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

1-مقالات ژورنالی

2-مقالات کنفرانسی

سالانه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران زیادی مقالات علمی خود را به مجلات معتبر بین‌المللی و یا به کنفرانس‌های ملی یا بین‌المللی ارسال می‌کنند تا پس از اتمام پروسه داوری برای چاپ در مجلات و یا ارائه در کنفرانس‌ها بصورت پوستر و یا سخنرانی مورد پذیرش قرار بگیرند. در ادامه به تعریف مختصری از مقالات کنفرانسی و ژورنالی می‌پردازیم.

مقاله کنفرانسی، مقاله‌ای است که با نام Proceeding نیز شناخته می‌شوند. در کنفرانس‌ها، تبادل اطلاعات بین افرادی صورت می‌گیرد که در زمینه خاصی در حال تحقیق و پژوهش هستند. اغلب این مقالات بصورت شفاهی در کنفرانس‌ها ارائه می‌شوند و در ارتباط با موضوع مقاله بحث و تبادل‌نظر صورت می‌گیرد. در این مقالات عموماً ایده‌های نو به جامعه علمی عرضه می‌شوند و جزئیات آن‌ها در این مرحله بطور دقیق بررسی نمی‌شوند و حتی با سایر تحقیقات مشابه نیز مقایسه نمی‌شوند. اغلب مقالات پذیرفته شده در کنفرانس‌ها، در صورتیکه از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشته باشند، در ژورنال‌ها و یا کتابخانه‌های دیجیتالی به چاپ می‌رسند.

مقاله ژورنالی، به مقاله‌ای گفته می‌شود که در ژورنال‌های دوره‌ای که بصورت هفتگی، ماهانه یا سالانه هستند، چاپ می‌شوند. مقالات چاپ شده در این مجلات، بار علمی بالایی دارند.

این دو نوع مقالات تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های مقالات کنفرانسی و ژورنالی، سطح نوآوری و صحت نتایج ارائه شده در مقالات می‌باشد. اغلب مقالاتی که کاملاً پخته و از نوآوری بالایی برخوردار باشند، در ژورنال‌ها چاپ می‌شوند.
  • داوری مقالات ژورنالی نسبت به مقالات کنفرانسی سخت‌تر و زمان‌برتر می‌باشد و اغلب این مقالات از طرف ژورنال‌ها رد می‌شوند. اما مقالات کنفرانسی راحت‌تر و سریعتر داوری و اغلب نیز پذیرفته می‌شوند.
  • در ایران اعتبار مقالات ژورنالی بیشتر از مقالات کنفرانسی می‌باشد. در صورتیکه برخی از کنفرانس‌هایی که در جهان برگزار می‌شوند، از 80 درصد مقاله‌های ISI معتبرتراند.
  • چاپ مقاله در ژورنال‌ها هزینه بیشتری نسبت به چاپ مقاله در کنفرانس‌ها نیاز دارد.
  • مقالات ارسال شده به ژورنال‌ها از نظر تعداد کلمات محدودیت ندارند، اما در کنفرانس‌ها حجم مقاله محدودیت خاصی دارد.
  • دستاوردهای تحقیق با جزئیات کامل و بسیار دقیق در مقالات ژورنالی ارائه می‌شوند. اما در مقالات کنفرانسی، فقط ایده و روش انجام تحقیق قید می‌شود.
  • ساختار نگارش مقالات ژورنالی با مقالات کنفرانسی متفاوت است.
  • ارسال مقاله به ژورنال‌ها محدودیت زمانی ندارد. این در صورتی است که ارسال مقاله به کنفرانس‌ها محدودیت زمانی دارد. زیرا این کنفرانس‌ها در بازه زمانی مشخصی برگزار می‌شوند.

برای پی بردن به سطح مقاله از این جهت که برای چاپ در کنفرانس‌ها مناسب است و یا در ژورنال‌ها، می‌توان مقاله را با کارهای تحقیقاتی مشابه مقایسه کرد. بهترین کار این است که ابتدا مقاله به یک کنفرانس ارسال و در آن چاپ شود. سپس با درنظر گرفتن نظر داوران و اعمال پیشنهادات و نظرات آن‌ها روی مقاله، آن را برای ارسال به ژورنال‌های معتبر آماده کرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام