سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

تغییرات آیین نامه جدید کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان

انتشار 8 فروردین 1397
مطالعه 3 دقیقه

آیین نامه جدید پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان در اواخر سال ۹۶ ابلاغ شد که شامل تغییرات مهمی بود.

تغییرات آیین نامه جدید کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان

به گزارش روابط عمومی موسسه سینا، پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد ویژه داوطلبان استعدادهای درخشان است که در بین دانشجویان هم‌ورودی خود در مقطع کارشناسی موفق به کسب رتبه برتر شده‎اند. پذیرش در این شیوه مجزا از فرآیند کنکور کارشناسی ارشد بوده و نیازی به ثبت‎نام و شرکت داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد نیست.

بر اساسآیین‌نامه جدید کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان، شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون سراسری در حال حاضر بدین صورت است که دانشجویان متقاضی باید جزو ۱۵ درصد برتر دانشجویان ‎هم‌ورودی رشته خود براساس سه چهارم واحدهای گذرانده‌شده تا پایان نیمسال ششم باشند و حداکثر در مدت ۸ نیمسال فارغ‎التحصیل شده و برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‎آموختگی تقاضای پذیرش کنند. پذیرش بر اساس آیین‌نامه کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان صرفاً برای یک بار امکان‌پذیر است و پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مرتبط به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است. در آیین‌نامه قبلی ارشد بدون کنکور استعداد درخشان، بودن در ۱۰ درصد برتر دانشجویان هم‌ورودی رشته ملاک عمل بود.

بر اساس دستورالعمل اجرایی آیین‎نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان، پذیرش از میان فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پیوسته صورت می‎گیرد و منعی برای پذیرش فارغ‎التحصیلان دوره‎های شبانه، غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، علمی-کاربردی و پردیس‎های خودگردان با موافقت دانشگاه پذیرنده وجود ندارد. با این حال با توجه به این که برخی دانشگاه‎ها در شرایط اختصاصی خود، مدارک فارغ‎التحصیلان دوره‎های روزانه و شبانه را قابل قبول اعلام می‎کنند، لازم است داوطلبان فراخوان‎های دانشگاه‎های مدنظر خود را با دقت بررسی نمایند.

داوطلبان پذیرش بدون آزمون در مقطع ارشد دانشگاه‌های دولتی برای دوره‎های روزانه پذیرش می‌شوند و بنابراین ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود. اما برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز بر اساس این آیین‎نامه اقدام به پذیرش بدون آزمون می‎نمایند که پذیرفته‌شدگان بدون کنکور این دانشگاه‎ها همانند سایر دانشجویان لازم است جهت تحصیل در مقطع ارشد شهریه پرداخت نمایند.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه‎های سراسری از طریق فراخوان‎های دانشگاه‎ها به صورت جداگانه می‎گیرد. پس از انتشار فراخوان هر دانشگاه، داوطلبان واجد شرایط پذیرش در رشته‎های اعلام‌شده از سوی دانشگاه، فرصت دارند در بازه زمانی اعلام‌شده نسبت به ثبت‎نام و ارسال مدارک خود اقدام نمایند. پس از پایان مهلت ثبت‎نام، دانشگاه با بررسی مدارک دریافتی (و در مواردی برگزاری مصاحبه حضوری) نسبت به انتخاب دانشجو اقدام کرده و فهرست اسامی به پذیرفته‎شدگان به صورت تماس تلفنی، پیامک، ایمیل و یا اعلام در سایت دانشگاه اطلاع‎رسانی می‎شود.

پس از ثبت اسامی پذیرفته‎شدگان در پرتال سازمان سنجش توسط دانشگاه‎، تأیید نهایی توسط این سازمان صورت گیرد که شامل بررسی صلاحیت عمومی (و نه علمی) می‎باشد. با توجه به این که ورود اطلاعات یک متقاضی به صورت همزمان در پرتال ارتباطی از سوی دو یا چند دانشگاه امکان‌پذیر نمی‌باشد، لازم است پذیرفته‌شدگان در صورت پذیرش نهایی در بیش از یک دانشگاه، نسبت به انصراف از پذیرش در دانشگاه‎هایی که قصد ادامه تحصیل ندارند اقدام کنند تا امکان ثبت اسامی توسط دانشگاه مدنظرشان برای ادامه تحصیل فراهم باشد.

قابل توجه است که تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته‌شده به صورت بدون آزمون مجاز نیست.

قابل توجه است که  آیین‌نامه جدید کارشناسی ارشد بدون آزمون تغییرات مهم دیگری نیز نسبت به آیین‌نامه قبلی داشته که به شرح جدول زیر است:

آیین‌نامه قبلی 
ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان 
۱۰ درصد مازاد بر ظرفیت دوره کارشناسی ارشد

 

* دانشگاه می‌تواند نسبت به پذیرش دانشجویان حائز شرایط خود و سایر دانشگاه‌ها به طور مساوی و یا به هر نسبتی اقدام نماید. 
* دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود جزو ده درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند. 
شرایط پذیرش 
ده درصد برتر دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی صرفاً براساس سه‌چهارم واحدهای گذرانده‌شده تا پایان نیمسال ششم 
شرایط جایگزینی متقاضیان 

چنان‌چه ده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات مربوط استفاده نکردند یا ظرفیت ده درصد دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفاً ده درصد برتر بعدی همان دانشگاه، با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می‌باشد.

آیین‌نامه جدیدسقف ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان

– در دانشگاه‌های سطح یک و دو حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون

– در دانشگاه‌های سطح سه ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون

– سایر دانشگاه‌ها حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون

* دانشگاه‌های سطح یک موظف هستند یک‌سوم از پذیرفته‌شدگان بدون آزمون خود را از متقاضیان سایر دانشگاه‌ها پذیرش کنند.
۱۵ درصد برتر دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی پس از ۶ نیمسال تحصیلی و با گذراندن حداقل سه‌چهارم واحدهای درسی
چنان‌چه ۱۵ درصد برتر دانشجویان حائز شرایط به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات مربوط استفاده نکردند و ظرفیت پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفا ۱۰ درصد برتر بعدی همان دانشگاه با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می‌باشد.

دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با دانشجویان هم‌رشته و غیرهم‌ورودی خود جزو پانزده درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند.شرایط پذیرششرایط جایگزینی متقاضیان

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام