سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ترجمه ﻣﺗون ﺗﺧﺻﺻﯽ در ﺗﺑرﯾز

انتشار 16 اردیبهشت 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از موارد پرتقاضا برای سفارش ترجمه، ترجمه متون تخصصی از زبان های مختلف مبدا و مقصد است که اهمیت این نوع ترجمه در مراکز آکادمیک و علمی بیش از سایر زمینه هاست.

ترجمه ﻣﺗون ﺗﺧﺻﺻﯽ در ﺗﺑرﯾز

یکی از موارد پرتقاضا برای سفارش ترجمه، ترجمه متون تخصصی از زبان های مختلف مبدا و مقصد است که اهمیت این نوع ترجمه در مراکز آکادمیک و علمی بیش از سایر زمینه هاست. چرا که انتشار آثار علمی در سطح بین المللی، نیاز به ترجمه تخصصی متون علمی را روز به روز بیشتر می‌کند. به طور کلی ترجمه تخصصی متون سه استفاده مهم در مباحث دانشگاهی دارد: ترجمه کتاب های مرجع، ترجمه تخصصی مقاله های معتبر مثل مقاله های چاپ شده در نشریه های نمایه شده در isi و ترجمه تخصصی استاندارد ها و آیین نامه ها در رشته های مختلف.

فرآیند ترجمه تخصصی متون از هر زبانی به زبان دیگر نیاز به تخصص کافی در ترجمه و هم‌چنین زمینه‌ی علمی متون دارد. ترجمه تخصصی، از دو منظر حساسیت ویژه دارد: نخست آن که کلمات به کار رفته در متون تخصصی معنای خاصی غیر از معنای رایج آن دارد و در درجه دوم این که متون تخصصی علمی در هر زمینه، استاندارد و قواعد خاصی دارند و تنها مترجمی که در همان رشته تخصص داشته باشد قادر به انجام آن خواهد بود. از این رو یافتن مترجمی که علاوه بر داشتن توانایی ترجمه در زمینه مورد نظر، تخصص و تجربه کافی، تعهد و مسئولیت پذیری لازم را نیز دارا باشد دغدغه ی مهم کسانی است که قصد استفاده از خدمات ترجمه تخصصی را دارند.

ترجمه تخصصی 

عبارت "ترجمه تخصصی" در مقابل عبارت "ترجمه عمومی" مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از ترجمه عمومی ترجمه یک متن عمومی همچون خبر، نامه و مواردی از این دست است. در این گونه متن ها بر خلاف متون تخصصی، مترجم نیاز به دانشی فراتر از دانش ترجمه برای ارائه یک ترجمه مطلوب ندارد. اما در یک متن تخصصی که مربوط به حوزه خاصی از علم می باشد، تسلط بر دانش ترجمه به تنهایی کفایت نمی کند. آشنایی با موضوع و اصطلاحات متن نیز از ملزومات انجام یک ترجمه صحیح از متن تخصصی می باشد. در واقع با افزایش گستره ی دانش بشری ترجمه متون تخصصی در رشته های مختلف بسیار متفاوت بوده و به دلیل داشتن اصطلاحات و واژگان تخصصی معمولا به سختی توسط مترجم های عمومی قابل درک هستند و بایستی توسط یک مترجم تخصصی ترجمه شوند.

یک واقعیت مهم در ترجمه متون (عمومی و تخصصی)، انتخاب کلمه های جایگزین و مناسب است که هر مترجمی در ترجمه متون عمومی و تخصصی با آن سروکار دارد. در ترجمه متون تخصصی در زمینه های مختلف باید به معادل یابی کلمات دقت نمود و در نظر داشت که کلمات تخصصی در رشته های مختلف با مفاهیم و معانی مختلفی به کار می روند که این معنا می تواند با معنی عمومی کلمه کاملا بی ارتباط باشد. بهترین راه برای درک اهمیت و اجبار استفاده از یک مترجم تخصصی بررسی کتاب های مرجع ترجمه شده در رشته های مختلف دانشگاهی است. تقریبا تمام مترجم های کتاب های تخصصی، اساتید دانشگاه در رشته مربوطه هستند.

 

تکنیک های فنی در ترجمه متون تخصصی

تکنیک های فنی شامل مجموعه عواملی است که یک مترجم جهت ترجمه یک متن تخصصی باید به کار گیرد و ما در اینجا به دو مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم:

- مترجم در همان زمینه متن مورد نظر تحصیل کرده باشد. یعنی علاوه بر حرفه ای بودن در حوزه ترجمه، لزوما باید در حوزه موضوعی متن مورد نظر نیز متخصص بوده و دقیقا با کلمات تخصصی آشنا باشد.

- مترجم با ساختار متون علمی بیگانه نباشد. بایستی مترجمی را برای ترجمه متون تخصصی و علمی خود انتخاب کنید که حداقل در این زمینه دارای تجربه باشد. زیرا این آشنایی یکی از ویژگی ها و تکنیک های اساسی در ترجمه این نوع متون است.

خدمات ترجمه متون تخصصی موسسه سینا در تبریز 

برای ترجمه تخصصی متون تخصصی محققین، اساتید، دانشجویان و هر قشری که نیاز به این نوع ترجمه دارد، موسسه سینا با تکیه بر توانایی و تخصص مترجمین متبحر خود اقدام به ارائه خدمات ترجمه تخصصی نموده است. فعالیت مترجمین موسسه محدود به یک زبان یا حوزه خاص نبوده و در زمینه ترجمه تخصصی متون و مقالات دانشگاهی، صنعتی، بازرگانی و غیره به زبانهای رایج دنیا فعالیت دارند. خدمات ترجمه تخصصی در موسسه سینا با بهترین کیفیت و مناسبت ترین قیمت در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. خدمات این موسسه بصورت آنلاین در اختیار همه مردم کشور عزیزمان از جمله مردم  شریف تبریز میباشد و میتوانید از هر نقطه از کشور سفارش خود را از طریق یکی از روش های آنلاین ثبت نمایید تا هر چه زود تر روند پیگیری آغاز شود.

بیشتر بخوانید:

ترجمه مقاله های تخصصی

ترجمه تخصصی مقاله انگلیسی به فارسی

ترجمه تخصصی متون ادبی به انگلیسی

هزینه ترجمه تخصصی کتاب

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام