سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ترتیب امتیاز نویسندگان در چاپ کتاب

انتشار 25 اردیبهشت 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از شیوه های رایج در کارهای پژوهشی و نگارش کتب علمی، مشارکت چند نفره در مطالعه و تحقیق و نیز فرایند نگارش است که اصطلاحا چندنویسندگی خوانده میشود.

ترتیب امتیاز نویسندگان در چاپ کتاب

یکی از شیوه های رایج در کارهای پژوهشی و نگارش کتب علمی، مشارکت چند نفره در مطالعه و تحقیق و نیز فرایند نگارش است که اصطلاحا چندنویسندگی خوانده میشود. این کار ممکن است به دلایل مختلفی انجام گیرد؛ از جمله بخاطر گستردگی موضوع مورد مطالعه و یا نیاز به چند تخصص در حوزه های مختلف برای تکمیل تحقیقات که لزوم همکاری گروهی از افراد را میطلبد. چندنویسندگی اغلب در نگارش کتابهای علمی یا مرجع کاربرد دارد که تعدادی از محققین یا اساتید و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همکاری یکدیگر، کتابی را تالیف یا ترجمه میکنند. از آنجایی که به نویسندگان این نوع کتابها در مراکز آکادمیک امتیازاتی اختصاص داده میشود، لذا ترتیب قرارگیری نام مولفان کتاب بایستی بر اساس میزان مشارکت آنها در پروسه نگارش باشد. در این حوزه کتابها بر اساس موضوع و نوع نگارش و گردآوری، در انواع مختلفی قرار میگیرند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

1 .تصنیف: مجموعه ای که حداقل 20 درصد آن را دیدگاههای جدید و نوآورانه علمی نویسنده تشکیل دهد و با تحلیل و نقد دیدگاههای دیگران در موضوعی مشخص همراه باشد؛ گرچه قبلا آنها را در مقاله های خود منتشر کرده باشد.

2. تالیف: ساماندهی مجموعه ای از داده های علمی و نظریات و دیدگاههای پذیرفته شده بر اساس تحلیل یا ترکیب مبتکرانه که با نقد یا نتیجه گیری مشخص از سوی نویسنده همراه باشد.

3. تدوین/ گردآوری: گردآوری یا مرور مطالب یا داده های منسجم از منابع مختلف در یک مجموعه که فاقد دیدگاههای تحلیلی و انتقادی نویسنده باشد.

4. ترجمه: انتقال مفهوم و محتوای کامل یک کتاب از زبانی به زبان دیگر که در آن ساختار کتاب اصلی در زبان مبدا حفظ شده باشد و پیام متن با دقت و با استفاده از معادلهای مناسب و رایج به زبان مقصد منتقل شده باشد.

5. کتاب: به اثری گفته میشود که حاوی حداقل یکی از شرایط تصنیف، تالیف، تدوین و ترجمه بوده و به صورت مجموعه ای مدون و نظام مند و با رعایت استانداردها و معیارهای لازم محتوایی و نشانگرهای صوری، دربرگیرنده دستاوردهای پژوهشی و یا اهداف آموزشی باشد. 

معیارهای امتیازدهی

در روند امتیازدهی به کتاب، جدای از توجه به نوع ناشر و نیز تخصص پدیدآورنده اثر، توجه به معیارهای محتوایی و نشانگرهای صوری بسته به نوع اثر بر اساس معیارهای زیر قابل بررسی است:

1) تصنیف/ تالیف/ تدوین 

الف) معیارهای محتوایی: مشخص بودن هدف کتاب - استفاده از منابع معتبر - طرح و پردازش یافته ها و نظرهای خود و دیگران - هماهنگی و تناسب مطالب با یکدیگر و با هدف کتاب - به روز بودن منابع و مأخذ - جامعیت و کفایت مباحث در موضوع مورد بحث - نظم منطقی در توالی فصول کتاب - مستند و مستدل بودن مطالب کتاب - سازگاری با اصول نوشتاری و موازین علمی و ادبی زبان مربوط - گروه مخاطبان کتاب.

ب) نشانگرهای صوری: داشتن مقدمه یا پیشگفتار - داشتن کتابنامه - داشتن نمایه یا فهرست موضوعی - فصل بندی و صفحه بندی مناسب - کیفیت تصاویر، اشکال و نمودارها - حجم کتاب - نحوه ارائه نام و دانشگاه محل خدمت.

2) ترجمه

در بخش ترجمه جدای از معیارهای محتوایی و نشانگرهای صوری، ضرورت توجه به ویژگیهای کتاب اصلی (اعتبار ناشر، شاخص بودن نویسنده، تاریخ اثر)، حفظ امانتداری در ترجمه و معادل گزینی مناسب اهمیت دارد.

ترتیب امتیاز نویسندگان در چاپ کتاب

  1. به سرپرست تالیف (Editor) منوط به داشتن مقدمه مبسوط تا 50 درصد و در صورت تالیف یک فصل از کتاب تحت سرپرستی تا 60 درصد امتیاز کل کتاب تعلق می گیرد. در صورت داشتن بیش از یک فصل، به جز همان یک فصل به دیگر فصلها امتیازی تعلق نمی گیرد.
  2. در صورت انتشار رساله و یا پایان نامه عضو هیات علمی در قالب کتاب با رعایت ضوابط قانونی، 50 درصد امتیاز کتاب به وی تعلق میگیرد. در صورتی که کتابِ حاصل از رساله یا پایان نامه با حداقل 30 درصد تغییر، ویرایش و اصلاح از حیث محتوا همراه شده باشد، امتیاز تا 70 درصد قابل افزایش است.
  3. در صورتی که عضو هیات علمی رساله و یا پایان نامه دانشجوی تحت سرپرستی خود را با رعایت ضوابط قانونی به طور مشترک منتشر نماید، امتیاز کل کتاب 50 درصد محاسبه می گردد که سهم عضو هیات علمی متناسب با قرار گرفتن ترتیب اسامی (نفر اول 90 درصد/ نفر دوم 60 درصد) تعیین می گردد. در صورت داشتن تفاهم نامه فی مابین نویسندگان، ترتیب برآن اساس تعیین میگردد.
  4. در صورتی که بر اساس رویه ناشری خاص و یا در حوزه ای خاص، نحوه ارائه اسامی بر اساس حروف الفبا باشد، مجموع امتیاز کتاب به نسبت مساوی بین اعضا تقسیم میگردد. 

چاپ کتب علمی در موسسه سینا

برای سفارش چاپ کتاب علمی خود و یا تبدیل پایان نامه و رساله به کتاب میتوانید از کارشناسان و محققین موسسه سینا کمک بخواهید. شما در هر نقطه کشور عزیزمان که باشید میتوانید سفارش خود را برای چاپ کتاب در این موسسه ثبت نمایید. از طریق راههای ارتباطی زیر میتوانید برای اخذ مشاوره و یا ثبت سفارشات خود اقدام فرمایید.

 تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pub.sina@gmail.com

بیشتر بخوانید:

سفارش چاپ کتاب علمی در تهران

چاپ کتاب زبان اصلی

چاپ کتاب در انتشارات خارجی

هزینه های چاپ کتاب

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام