امروزه بدون در نظر گرفتن ایمپکت فاکتور, موارد دیگری نیز در انتخاب ژورنال برای چاپ مقاله مهم است, یکی از این عوامل شاخص Q می باشد. شاید در یک زمینه خاص چند مقاله ISI چاپ کرده باشید و دارای ایمپکت فاکتور خوبی نیز باشند, ولی ایمپکت فاکتور به تنهایی کافی نمی باشند.یکی ار فاکتورهای مهم که بسیار مورد توجه توجه می باشد شاخص Q می باشد.
شاخص Q جایگاه ژورنالی را که در آن چاپ کرده اید را نسبت به سایر ژورنال های همان گروه به شما نشان می دهد.
Q1: بهترین مجلات
Q2
Q3
Q4: ضعیف ترین مجلات
https://login.webofknowledge.com
زمانی که شما تعدادی داده در اختیار دارید و می خواهید این داده ها را در چهار چارک تقسیم بندی کنید باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید: (فرض کنید داده های شما اعداد 2, 5, 6, 7, 10, 22, 13, 14, 16, 65, 45, 12 می باشند.)
توجه: در صورتی که تعداد داده های شما عددی غیر زوج است شما می توانید اعداد را با یک تقریب رو به پایین تقسیم بندی کنید که ریسک محاسبات را کمی بالا می برد.
محاسبه quartiles برای ژورنال ها نیز طبق تعریف شاخص quartiles می تواند به روش بالا انجام گیرد؛ به این صورت که شما می توانید ایمپکت فاکتور مجلات را به عنوان داده در نظر بگیرید و عملیات مذکور را روی این داده ها تکرار کنید. بازه اول یا همان 25 درصد بالای ایمپکت فاکتورها به عنوان رتبه Q1، بیست و پنج درصد دوم و سوم داده ها به ترتیب به عنوان رتبه Q2 و Q3 و در نهایت 25 درصد نهایی داده ها (پایین ترین ایمپکت فاکتورها) به عنوان رتبه Q4 معرفی خواهند شد.
روش دیگری که برای تعریف شاخص quartiles و محاسبه آن معرفی شده و به نظر می رسد از نظر دقت کار از روش قبلی برتر است، به این ترتیب است که رتبه مجله را در زیرگروه تخصصی مربوط به آن (با توجه به شاخص های دیگر از جمله ایمپکت فاکتور و تعداد استنادات)، به تعداد کل مجلات موجود در زیرگروه تقسیم می کنند، سپس مجله ها را با توجه به عدد به دست آمده (Z)، به ترتیب زیر طبقه بندی می کنند:
به این ترتیب می توان گفت بهترین مجلات در هر زیرگروه تخصصی در تعریف شاخص quartiles دارای رتبه Q1 بوده و رتبه های بعدی مجلات به ترتیب با Q2 و Q3 معرفی می شوند و ضعیف ترین مجلات هر زیرگروه با رتبه Q4 نمایش داده می شوند.
این تقسیم بندی برای JCR و اسکوپوس انجام می گیرد.
موسسه سینا با دربرداشتن تیم حرفه ای ارزیابی, شاخص ها و اعتبار مقالات را به خوبی بررسی می کنند. برای تماس با کارشناسان موسسه از روش های زیر استفاده کنید.