رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره چرایی عدم حذف کنکور گفت: با وجود همه انتقادات به کنکور، آخرین نظرسنجی از داوطلبان سال 99 نشان می دهد بیش از 80 درصد مخالف حذف کنکور هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ابراهیم خدایی در همایش ملی «سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی: مبانی، چالشها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که به صورت مجازی برگزار شد، در مقالهای با عنوان «چرا کنکور قابل حذف نیست» یادآور شد: سنجش به عنوان یک علم و مکانیسمی برای برجسته کردن تفاوتها در یادگیری دانش آموزان به کار گرفته میشود. ضمن اینکه غربالگری، پاسخگویی و تشخیص آموزشی از جمله نقشهای سنجش است.
وی افزود: آزمونهای ورودی سابقه 150 ساله در دنیا دارد و در اکثر دانشگاههای دنیا مولفههایی از جمله استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، شهریه و میزان تقاضا وجود دارد ولی سنجش و پذیرش از هم جدا هستند. تنها نقطه مشترک نظام سنجش و پذیرش ما با سایر نقاط دنیا در استفاده از مولفه اطلاعات پیشرفت تحصیلی است.
خدایی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی آزمون عمومی، آزمون اختصاصی، معدل و استقلال دانشگاهها در پذیرش و سنجش به کار میرفت و بعد از انقلاب همین مدل به علاوه تمرکز در نهاد سنجش و 19 سهمیه ایجاد شد. در سه سال اخیر قوانین متعددی برای سنجش و پذیرش در نظر گرفته شده است. سال 86 قرار بود کنکور حذف شود که قانون سال 86 در سال 92 ملغی شد و قانون سال 92 نیز در سال 95 اصلاحیه خورد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که قانون حذف کنکور امکان اجرا پیدا نکرد این بود که با وجود اینکه کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است اما تغییرات و انتظارات از رشد فعلی دانشگاهها آنگونه که پیش بینی میشد اتفاق نیافتاد. کنکور مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه در این سالها هر دو سیستم را بشدت تضعیف کرده است.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به مولفههای نظام سنجش و پذیرش از جمله عادلانه بودن اظهار داشت: یکی از پارامترهای مهم در دنیا آموزش یکپارچه است اما در کشور ما جزیرههای متعدد آموزشی وجود دارد و به دلیل نوع نگاه سیاسی به سنجش، حساسیت زیادی برای داوطلب به همراه دارد.
وی گفت: بازیگران متعددی در حوزه کنکور وجود دارند از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، دستگاههای قانونگذار، دانشگاهها خانوادهها و داوطلبان. آخرین نظرسنجی از داوطلبان سال 99 نشان میدهد که بیش از 80.1 درصد داوطلبان و خانوادهها با حذف کنکور و تاثیر سوابق مخالف هستند.
خدایی دو گروه دلیل را دلایل عدم حذف کنکور برشمرد و گفت: یک جنبه آموزشی و یک جنبه اجتماعی است. از منظر آموزشی، انتخاب بر اساس علاقه، بازار کار، هدایت تحصیلی، متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم، اطلاعات سابقه تحصیلی و تورم نمرات بالاتر موجب شده حذف کنکور سختتر باشد.
وی افزود: از منظر اجتماعی نیز موضوع جنبه روانشناختی دارد. نگرش افراد به تحصیلات عالی، نگاه خانواده و جامعه، داشتن عناوین، تب مدرک گرایی و سرمایه گذاری سنگین خانوادهها، تغییر طبقه اجتماعی و رابطه مدرک تحصیلی با ارتقا شغلی و حقوقی نیز موجب عدم حذف کنکور است.
رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور معلول یک فرهنگ ضد ارزش است و جامعه شناسان و روانشناسان و عالمان باید کمک کنند تا این فرهنگ اصلاح شود. پشت سیستمی که 600 هزار داوطلب برای 5 هزار صندلی تلاش میکنند یک فرهنگ ضد ارزش پنهان شده است. در واقع مسئله اصلی بود و نبود کنکور نیست بلکه تغییر مسیر آموزش است.
وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بهتر کردن شرایط کنکور گفت: اعطای نقش غربالگری شفاف و روشن به سوابق تحصیلی برای کاستن از حجم وسیع سیاهی لشکر کنکور، برطرف کردن بی توجهی دانشآموز و معلم به فرایند یاددهی و یادگیری، تایید سوابق تحصیلی قابل اعتماد و تغییر سیستم ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، جدایی فرآیند سنجش از پذیرش، تقویت توان دانشگاهها و دخالت آنها در فرآیند پذیرش با قبول مسئولیت، تغییر شیوه سنجش به سنجش انطباقی و برگزاری الکترونیکی آن از جمله این پیشنهادات است.