سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چالش‌های مدرک زبان در گیرودار کرونا

انتشار 23 شهریور 1400
مطالعه 4 دقیقه

بی‌نظمی‌های فراوان در برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی داخل کشور، اتخاذ یک تصمیم راهگشا در خصوص نمره زبان را ضروری کرده است.

چالش‌های مدرک زبان در گیرودار کرونا

با شیوع کرونا، برگزاری آزمون های زبان با بی نظمی هایی بسیاری مواجه شد. در حالی که در سال های گذشته، برنامه سالیانه و یا شش ماهه آزمون های زبان داخل کشور اطلاع رسانی می شد، با شیوع کرونا این زمان بندی ها یا به طور کلی اعلام نشد و یا دستخوش تغییرات بسیاری شد. این امر نه تنها دانشجویان دکتری، بلکه داوطلبان دکتری را نیز متضرر کرد.

آزمون های زبان انگلیسی پیش از این نیز همواره با محدودیت ظرفیت مواجه بود و بسیاری از داوطلبان و دانشجویان از این موضوع شکایت داشتند. ظرفیت آزمون MSRT معمولاً در دقایق اول در بسیاری از حوزه ها تکمیل می شد و رقابت جهت ثبت نام در آزمون، تلاشی همپای تلاش برای کسب نمره در آزمون می طلبید. با این حال، با توجه به برگزاری مداوم این آزمون در طول سال (معمولاً ماهی یک بار) و نیز برگزاری منظم آزمون تولیمو و EPT بسیاری از علاقه مندان موفق به ثبت نام و شرکت در این آزمون ها و نیز اخذ مدرک زبان می شدند.

علاوه بر این، اگر چه آزمون های مذکور در همه شهرهای کشور برگزار نمی شد؛ اما در روزهایی که هنوز از کرونا خبری نبود، بسیاری از داوطلبان خود را به نزدیک ترین حوزه امتحانی می رساندند و در آزمون های زبان شرکت می کردند.

شیوع کرونا و لغو یا تعویق مکرر آزمون های زبان

با شیوع کرونا، بازار لغو و تعویق همه آزمون ها داغ شد و آزمون های زبان داخل کشور نیز از این موضوع در امان نماند. بحران لغو آزمون های زبان در حدی است که در سال جاری هنوز آزمون MSRT برگزار نشده، آزمون تولیمو با تعویق های مکرر همراه بوده و آزمون EPT نیز تنها دو بار برگزار شده است.

عدم برگزاری و بی نظمی های فراوان در برگزاری آزمون های زبان باعث شده بسیاری از داوطلبانی که به سادگی می توانستند نمره لازم را کسب نمایند، فرصت ثبت نام یا شرکت در ازمون را پیدا نکنند. کما این که دیگر عدم برگزاری این آزمون ها در شهرهای مختلف نیز مسئله ای کوچکی نیست و کرونا باعث شده بسیاری داوطلبان جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان، بی خیال رفتن به شهری دیگر جهت شرکت در آزمون و گرفتن مدرک زبان شوند.

دانشجویان دکتری در رقابت با داوطلبان دکتری در ثبت نام آزمون های زبان

گرفتن مدرک زبان برای شرکت در مصاحبه دکتری اجباری نیست؛ اما اغلب دانشگاه ها ارائه مدرک زبان را تا پیش از آزمون جامع دکتری الزامی کرده اند. بنابراین، دانشجویان دکتری مجبورند به هر نحوی که شده در امتحان های زبان شرکت کرده و مدرک بگیرند، اما ظرفیت محدود و عدم برگزاری آزمون ها باعث شده برخی دانشجویان دکتری نیز نتوانند اقدام به گرفتن مدرک زبان کنند و ظرفیت محدود این آزمون ها پاسخگوی نیاز همه دانشجویان نباشد؛ به ویژه که معمولا داوطلبان دکتری هم به دنبال ثبت نام و شرکت در این آزمون ها هستند.

فرصت نابرابر برای گرفتن نمره زبان در مصاحبه دکتری

داشتن مدرک زبان در مصاحبه دکتری برای داوطلبان امتیازآور است و بنابراین، همه داوطلبان در تلاشند برای بالا بردن شانس قبولی خود، مدرک زبان بگیرند. این در حالی است که بسیاری از داوطلبان با وجود سطح بالای اطلاعات و امکان کسب نمره لازم، به دلیل محدودیت های ناشی از شرایط کرونا موفق به ثبت نام و شرکت در ازمون نمی شوند. این موضوع به بی عدالتی در گرفتن نمره در مصاحبه دکتری منجر می شود؛ به نحوی که بعضاً رقابت بر سر ثبت نام در آزمون است و نه سطح دانش زبان.

آزمون های زبان دانشگاه ها فرصتی برای اخذ مدرک زبان

مشکلات فراوان در زمینه نمره و مدرک زبان در شرایطی است که راهکاری بسیار سریع و آسان در دسترس است و تنها به یک تغییر رویه دائم یا موقت در این عرصه نیازمندیم.

بسیاری از دانشگاه های کشور آزمون های زبان انگلیسی برگزار می کنند. دانشگاه تهران یکی از این دانشگاه ها است که مدرک زبان آن با عنوان UTEPT نسبت به دیگر دانشگاه ها شناخته شده تر است.

پیشنهاد راهگشایی که در این زمینه ارائه می شود این است که که اولاً امکان شرکت در آزمون زبان داخلی دانشگاه ها برای همه داوطلبان و دانشجویان فراهم شود و ثانیاً مدرک زبان هر یک از دانشگاه ها در دیگر دانشگاه های کشور هم مورد قبول قرار گیرد.

البته وزارت علوم این موضوع را در قبلاً قالب پیشنهاد آن هم فقط برای دانشجویان مطرح کرده. اما مشخص نیست این پیشنهاد مفید و موثر تا چه حد عملی شده باشد و هنوز هم هستند داوطلبان و دانشجویانی که از این موضوع ابراز نارضایتی می کنند. بنابراین، شاید وقت آن رسیده که موضوع به صورت جدی تری دنبال شده و عملی گردد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام