سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه پروپوزال خود را بنویسیم؟

انتشار 22 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

پروپوزال در واقع ارائه یک پیشنهاد یا ایده است که نوشتن آن برای دانشجویانی که ساختار تحصیلی آن‌ها بصورت تحقیقاتی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چگونه پروپوزال خود را بنویسیم؟

چگونه پروپوزال خود را بنویسیم؟

پروپوزال به معنای یک پیشنهاد است. در واقع پروپوزال یک طرح یا ایده‌ای را پیشنهاد می‌دهد و در ادامه با ارائه مستناداتی، خوب یا بد بودن و همچنین کارایی آن را نیز نشان می‌دهد. نوشتن پروپوزال برای دانشجویان اهمیت ویژه‌ای دارد و این امر می‌تواند برای آن‌ها کمی دلهره‌آور باشد. پروپوزال توسط دانشجویانی که ساختار تحصیلی آن‌ها بصورت تحقیقاتی است نوشته می‌شود. یعنی دانشجویان لیسانس احتیاجی به نوشتن پروپوزال ندارند. بلکه فقط دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد این کار را انجام می‌دهند.

در صورتیکه پروپوزال طولانی باشد، مخاطب خسته می‌شود. پس اطلاعات پروپوزال باید بطور خلاصه در 5 الی 8 صفحه نوشته شود. اولین نکته در نوشتن پروپوزال انتخاب موضوع است. موضوعی که انتخاب می‌شود باید در زمینه‌ای باشد که فرد به آن علاقه دارد. از دیگر نکات مهمی که در نوشتن پروپوزال باید به آن توجه کرد، بدنه اصلی پروپوزال است. در حالت کلی پروپوزال از بخش‌های اصلی مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. اما ممکن است برخی از این قسمت‌های اصلی، البته بجز مقدمه و نتیجه‌گیری، بر اساس ویژگی‌های پروپوزال افراد حذف یا اضافه شوند.

بخش‌های اصلی پروپوزال:

  • مقدمه: در این قسمت که مهم‌ترین قسمت پروپوزال به حساب می‌آید، موضوع تحقیق به مخاطبان معرفی می‌شود. در واقع پیش زمینه‌ای از پیشنهاد یا طرح ارائه شده در اینجا طوری بیان می‌شود تا اهمیت موضوع بر مخاطب آشکار شود. اگر پروپوزال برای حل یک مشکل نوشته می‌شود، بهتر است به راه‌حل آن و مزایای این پیشنهاد نیز اشاره کرد.
  • پیشنهاد: در این قسمت هدف پروپوزال باید بطور مختصر نوشته شود و از بیان جزئیات پیاده‌سازی، در این قسمت باید خودداری کرد.
  • برنامه اجرایی: در این قسمت جزئیات پیاده‌سازی و چگونگی انجام پیشنهاد ارائه می‌شود. در نوشتن این قسمت باید سعی کرد تا مخاطب را طوری قانع کرد که آن‌ها بپذیرند که شخص دیگری جز شما نمی‌تواند به بهترین نحو آن را اجرا کند. همچنین توضیح در مورد چگونگی اجرای طرح پیشنهادی باید به گونه‌ای باشد تا مخاطب متوجه این قضیه شود که شما کاملا بر فرآیند اجرا مسلط هستید. از طرفی با پیش‌بینی موانع و مشکلاتی که احتمال دارد در مسیر پیاده‌سازی بوجود آید، مخاطب را به این نتیجه می‌رساند که شما جوانب مختلف پیشنهاد خود را با دقت زیادی بررسی کرده‌اید.
  • عملی بودن: در این قسمت باید عملی و امکان‌پذیر بودن پیشنهاد را نشان داد. با استفاده از تجربیات گذشته می‌توان تأکید کرد که این طرح نیز مانند موارد مشابهی که در گذشته انجام شده‌اند، قابل اجرا می‌باشد.
  • نتایج مورد انتظار: این قسمت نیز مانند قسمت پیشنهاد باید حاوی اهداف پیشنهادات باشد. اما در این بخش اصل هدف باید بیان شود.
  • منابع مورد نیاز: منابع مورد نیاز برای اجرای این پیشنهاد اعم از زمان، کاغذ، کامپیوتر، پول و ... باید در این قسمت ذکر شود.
  • آماده سازی‌های صورت گرفته: در این قسمت باید میزان آمادگی خود را برای اجرای پیشنهاد نشان داد. این میزان هر چه بیشتر نشان داده شود، شانس پذیرش پروپوزال نیز بیشتر خواهد شد.
  • نتیجه‌گیری: در این قسمت علاوه بر بیان تاریخچه پروپوزال، باید بطور مختصر تمام بخش‌های قبلی اعم از پیشنهاد، برنامه اجرایی، دلایل و ... را مجدد توضیح داد. در واقع در اینجا بیان ارتباط بین بخش‌های دیگر اهمیت بسیاری دارد.
  • منابع  و مآخذ: منابع و مآخذی که مورد استفاده قرار گرفته اند نیز باید مانند هر مقاله‌ای در این بخش ذکر شوند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام