سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

شیوه نگارش پایان نامه دانشگاه محقق اردبیلی

انتشار 1 بهمن 1397
مطالعه 5 دقیقه

با توجه به اهمیت ارائه پایاننامه در دوره های مختلف و آشنا نبودن دانشجویان با شیوه های نگارشی پایان نامه ها در این بخش شیوه نگارش پایاننامه در دانشگاه محققی اردبیلی را قرار داده ایم تا با مطالعه این بخش بتوانید پایاننامه خود را به صورت اصولی و صحیح تنظیم کنید.

شیوه نگارش پایان نامه دانشگاه محقق اردبیلی

دانشگاه محققی اردبیل یکی از دانشگاه های معتبر کشوری میباشد که در دوره کارشناسی ارشد و دکتری نیز پذیرش دانشجو دارد و دانشجویان این دوره ها باید پس از اتمام تحصیلاتشان پایاننامه ارائه کنند و این پایانامه باید در اصول و قالب و ساختار خاصی باشد.شیوه قرار گیری صفحات پایان نامه به صورت زیر میباشد:

در ابتدای هر پایاننامه و انتهای آن یک صفحه سفید قرار میگیرد که اصطلاحا به آنها آستر بدرقه میگویند.و باید باشد و جز صفحات اجباری به حساب می آید .

صفحه بعدی بعد از صفحه سفید صفحه بسم الله الرحمن الرحیم میباشد که باید در وسط یک صفحه سفید بنویسیم و در این بخش قرار دهیم این صفحه از پایاننامه نیز جز صفحات اجباری پایان نامه میباشد.

صفحه بعدی صفحه عنوان پایان نامه میباشد و اطلاعاتی که در این صفحه ثبت میشود همانند اطلاعات موجود در جلد پایاننامه میباشد و صفحه عنوان باید به فارسی باشد و جز صفحات اجباری میباشد.همانن تصویر زیر باید سطر ها نوشته شوند.

تصویر

صفحه بعد زا صفحه عنوان پایاننامه صفحه ای میباشد که باید در آن فرم ارزشیابی که از طرف آموزش دریافت میشود را قرار داد.این صفحه باید به فارسی نوشته شود و جز صفحات اجباری پایاننامه میباشد.
صفحه بعدی صفحه تقدیم پایاننامه میباشد در این صفحه باید پایاننامه را به کسانی که میخواهیم تقدیم کنیم در قالب یک جمله نوشته میشود و صفحه بعدی باید صفحه سپاسگذاری باشد در قالب یک صفحه میتوانید از تمام کسانی که شما را در این مسیر همراهی کرده اند تشکر و قدردانی کنید این صفحات کاملا اختیاری میباشند و فقط در صورتی که خواستید میتوانید این صفحات را قرار دهید.
صفحه بعدی چکیده پایاننامه میباشد.چکیده یک متن در حدود 300 کلمه یک الی یک و نیم صفحه ای میباشد که چکیده یا خلاصه ای از محتوای بخش های اصلی پایاننامه است.
صفحه بعدی صفحه فهرست پایاننامه میباشد اما علاوه بر فهرست مطالب در پایاننامه یک بخش دیگر وجود دارد که فهرست اشکال جداول و علایم اختصاری میباشد اگر در طول تحقیق از جداول و فهرست ها و علایم اختصاری استفاده کرده اید در این بخش باید به صورت فهرست وار به آنها اشاره کنید.
توجه: به صفحات چكيده، سپاسگزاري، فهرست مطالب،فهرست جداول، فهرست اشكال، صفحه ي نشانه هـاي اختصاري و به هر صفحه قبل از صفحه اول شماره حرفي و يا ابجد تعلق مي گيرد. صفحه اول فصـل اول بـا عـدد ١ شماره گذاري مي گردد، و بقيه صفحات به صورت مسلسل شماره گذاري مي شود.
بعد از این مراحل به سراغ بخشها و فصل های اصلی پایاننامه خواهیم رفت.
توجه: متن اصلي پايان نامه شامل پيشگفتار، تاريخچه ، مواد و روشها، نتايج و بحث و مراجع ميباشد. تغييرات اندك در محتوا و يا فصل بندي ، بسته به نوع گروه آموزشي و نحوه پژوهش، بر عهده گروه مربوطه است.
-پيوستها و ضمائم (در صورت وجود) اگر به نوشته های یک نامه یا یک متن اداری استناد کرده اید در بخش پایانی باید نامه را به صورت پیوست و ضمیمه قرار دهید و به آن اشاره کنید که بخش فلان طبق این پیوست نوشته شده است. 
-واژه نامه (اختياري) اگر در طول تحقیق از واژه هایی استفاده کرده اید که فکر میکنید درک آن ها برای خواننده مبهم است باید در این بخش یک واژه نامه فارسی به نگلیسی بنویسید و یک واژه نامه انگلیسی به فارسی بنویسید.
 چكيده انگليسي همان چکیده ای که در ابتدا نوشتید به زبان فارسی بود را در این بخش دوباره باید به انگلیسی بنویسید این بخش نیز یکی از بخش های اجباری است که نوشتن آن ضروری است.

تصویر

 

تصویر

 
۱۴ -فرم ارزيابي به زبان انگليسي فرم ارزیابی که در ابتدای پایاننامه به صورت فارسی نوشته شد را در این بخش به انگلیسی بنویسید.
۱۵ -عنوان پايان نامه به زبان انگليسي و همان صفحه عنوانی که در ابتدا توضیح داده شد را به زبان انگلیسی دوباره در این قسمت بنویسید .
 

توجه به چند نكته مهم

  • نويسنده پايان نامه بايد در مواردي از قبيل نوع كاغذ و نوع تايپ، تميز و مرتب نمودن، املاي صحيح كلمات به كار بردن قواعد و اصول نگارش و دستور زبان، نقطه گذاري و علامات ديگر توجه و دقت كافي مبذول دارد.
  • اندازه حروف انتخابي براي متن پايان نامه نبايد زياد درشت و زياد كوچك باشد. در يـك پايـان نامـه حـداكثر بايد از سه اندازه حروف استفاده مي شود.
  • تناسب بين اندازه ي عناوين و حروف بايستي در نظر گرفته شود
  •  از كاغذ A4 با قطع ٧/٢٩*٢١ استفاده شود. اولين سطح هر بند (پاراگراف) به فاصله سه حرف (كاراکتر) خالي از كادر اصلي شروع شود(رعايت سر پاراگراف).
  •  فاصله ي بين دو بند برابر فاصله معمولي بين دو سطر است.
  • تقسيمات فرعي از منتهي اليه سمت راست شروع شده و اولين سطر آن، مانند شروع بند تايپ مي شود.
  • شماره گذاري جداول و تصاوير و عناوين فرعي با دو يا چند عدد صحيح كه با خط تيره از هم جدا شده باشـند و به ترتيب آمدن آنها در متن پايان نامه و بطور مسلسل در هر فصل انجام مي گيرد. شماره گـذاري جـداول در بـالاي جدول و شماره گذاري تصاوير در پايين هر تصوير به ميزان يك فاصله- سطر از كادر جدول و يا تصوير انجام مي گيرد. اعداد اصلي و فرعي به ترتيب از راست به چپ آورده مي شود. مثـلاً شكل ٥ از فصل ٢ به صـورت شـكل(٢-٥ (نوشـته مي شود ط- فاصله بالا نويسي جدول تا سطر قبلي و زير نويسي تصوير (شكل) تا سطر بعدي برابـر ٥/١ فاصـله –سـطر در نظر گرفته مي شود. ٥
  • براي نمايش مراحل مختلف يك پروسه يا آزمايش، شماره ي هر مرحله در اول سـطر درج شـده، سـپس يـك خط تيره(-) و به دنبال آن متن درج مي گردد.
  • پس از صحافي جزئيات موضوع، اسامي اساتيد راهنما و مشـاور و نگارنـده پاياننامـه بـر روي جلـد آن بزبـان فارسي بر روي جلد راست و بصورت انگليسي بر روي جلد چپ ، مطـابق فـرم پيوسـتي زركـوبي شـود. در عـين حـال خلاصه موضوع ، مطابق تصوير زير بر روي پايان نامه زركوبي گردد.
 

تصویر

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام