سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ISI مخفف چیست

انتشار 9 دی 1399
مطالعه 5 دقیقه

مؤسسهٔ اطلاعات علمی یا ISI در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسهٔ علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است. مؤسسهٔ ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد.

ISI مخفف چیست

ISI چیست ؟

"ISI" مخفف عبارت "موسسه اطلاعات علمی" (Information Institute for Scientific ) است . مؤسسه ISI پایگاهی برای ارائه داده، فهرست کتاب ها و مقالات می باشد. پایگاه isi توسط گارفیلد پایه گذاری شده است، خدمات این پایگاه شامل نگهداری داده ها و نقل قول های مقالات هزاران نشریه دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه داده«ISI's Web of Knowledge » در دسترس عموم قرار می گیرد و به پژوهشگران این امکان را می دهد تا هم مقالات isi که بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته اند و هم مقالاتی که از این مقاله مطلبی را نقل قول کرده اند ، را مشاهده نمایند.

آی اس آی isi ، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی را که با سرواژه JCR جی سی ار (Journal Citation Reports)‏ معروف است ارائه می دهد که در آن مجلات isi نمایه شده در بانک اطلاعاتی خود را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری رتبه بندی می کند. در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص های اصلی برای اعتبار علمی مجلات محسوب می شود.

موسسه اطلاعات علمی isi هر سال به بررسی تمامی مجلات علمی انگلیسی زبان می پردازد و بر اساس معیارهایی که دارد تعدادی نشریه را به عنوان نشریه های معتبر معرفی می کند، تعداد مجله هایی که هر سال معرفی می شوند، متفاوت است. گاه یک نشریه در فهرست آی اس آی قرار می گیرد و همین نشریه ممکن است سال آینده در فهرست مورد نظر جایی نداشته باشد. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مجله در فهرست آی اس آی isi قرار دارد و حدود ۲ هزار مجله نیز هر سال به این فهرست افزوده می شود.

موسسه اطلاعات علمی ( Institute for Scientific Information )

بانک اطلاعات ISI مرکزی ، پایگاهی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع معتبرترین مجلات علمی منتشر شده در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف می باشد. هر مجله علمی قبل از انتخاب شدن و فهرست شدن در ISI یکسری مراحل ارزیابی را پشت سر می گذارد. ازجمله: رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ، کمیته علمی منتخب مجله، تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن، نشر به موقع مجله و جایگاه نشر آن

شاخص ارزیابی مقالات

مجلات بر اساس چند شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند که اعتبار هر مجله را مشخص میکند. این شاخص ها عبارتند از ضریب تاثیر، شاخحص ضریب تاثیر، شاخص فوری و نیمه عمر ارجاعات . که به توضیح هر کدام می پردازیم.

ضریب تاثیر یا درجه تاثیر یا (Impact Factor (IF چیست؟

ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR عاملی است که همه ساله توسط پایگاه ISI برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی محاسبه و منتشر می شود. این ضریب٬ نه برای مقاله یا نویسنده٬ بلکه برای مجله محاسبه می گردد. محاسبه برمبنای یک دوره سه ساله صورت می گیرد. فرضا اگر در سال ۸۴ جمعا ۴۰ ارجاع به یک مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال ۸۲ تعداد ۲۶ مقاله و در سال ۸۳ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد٬ ضریب ارجاع آن مجله، از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ به دست می آید که ۸/۰ است. یعنی به طور متوسط٬ هر مقاله آن نشریه ۸/۰ مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است.

شاخص ضریب تاثیر یا (Impact Factor) چیست؟IF

شاخص ضریب تاثیر، یک شاخص میانگین یا معدل است که یک کسر دارای دو جزء صورت و مخرج است که صورت این کسر، تعداد کل استنادات یک ساله (بعنوان مثال، سال ۲۰۱۶) به مقالات چاپ شده همان مجله در طول بازه دو ساله قبل از سال مورد اشاره (بعنوان مثال، سالهای ۲۰۱۴ و۲۰۱۵) و مخرج کسر تعداد کل مقالات در همان بازه ۲ ساله مورد نظر در صورت کسر، می باشد. این شاخص نشان میدهد که بطور متوسط، مقالات یک مجله، چه تعداد استناد دریافت نموده اند. هر چه مقدار عددی این ضریب تاثیر بالاتر باشد، نشان از اثر یا Impact قوی تر آن مجله می باشد.

شاخص فوری یا Immediacy Indexچیست؟

شاخص فوری ( ضریب آنی) یک مجله میانگین یا معدلی است دارای دو جز صورت و مخرج که صورت کسر، تعداد کل استناد یک ساله ( مثلاً ۲۰۱۶) به مقالات چاپ شده همان مجله در سال مورد ارزیابی(سال ۲۰۱۶) ،تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور است.

نیمه عمر ارجاعات به مجله یا نیمه عمر استناد (Cited Half-Life) چیست؟

شاخص نیمه عمر استناد، مدت زمانی را که نیمی از کل استنادات به آن مجله انجام گرفته است را نشان می دهد و بالا بودن این شاخص برای یک مجله نشانه ی ماندگاری زیاد مقاله های آن ژورنال است. در صورتی که نیمه عمر استناد یک مجله پایین باشد بدین معناست که مقاله های این مجله ارزش خود را برای ارجاع داده شدن خیلی زود از دست داده اند و تنها به مقالات جدید این مجله ارجاع داده شده است.

موسسه سینا

موسسه سینا با توجه به رای زنی ها و همکاری هایی که با مجلات isi معتبر در تمامی رشته های علوم انسانی، مهندسی و پزشکی دارد ، میتواند در کوتاه ترین زمان ، پذیرش و چاپ مقاله تان را در مجلات isi انجام دهد. بار علمی مقاله فاکتور اول پیرش و یا ریجکت از طرف مجله می باشد ، چنانچه مقاله آماده نداشته باشید میتوانید با ارسال پایان نامه خود به کارشناسان موسسه سینا درخواست استخراج مقاله از پایان نامه خود را دهید تا بهترین مقاله نسبت به پایان نامه شما اماده شود. فاکتور دیگر تاثیر گذار در نظر داوران ترجمه تخصصی و روان مقاله می باشد به نحوی که اگر مقاله از ترجمه قابل قبول و تخصصی برخوردار نباشد توسط ادیتور مجله رد ( ریجکت) می شود. مترجمان متخصص رشته در موسسه سینا مقاله شما را به تخصصی ترین و روان ترین شکل ممکن با رائه گارانتی کیفی ترجمه میکنند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام