سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آئین‌نامه فعالیت‌های دانشجویی در انتخابات ابلاغ شد

انتشار 1 خرداد 1400
مطالعه 4 دقیقه

وزیر علوم آئین نامه فعالیت‌های دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد که براساس آن برگزاری فضای تبلیغاتی و ستاد تبلیغاتی در دانشگاهها ممنوع است.

آئین‌نامه فعالیت‌های دانشجویی در انتخابات ابلاغ شد

آئین‌نامه فعالیت‌های دانشجویی در انتخابات ابلاغ شد

وزیر علوم آئین نامه فعالیت‌های دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد که براساس آن برگزاری فضای تبلیغاتی و ستاد تبلیغاتی در دانشگاهها ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی روز شنبه آئین نامه فعالیت‌های دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ کرد.

متن این آئین‌نامه که خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور نوشته شده به این شرح است:

با سلام و احترام؛

نظر به نزدیک بودن برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ماه سال جاری، اهمیت تلاش برای ایجاد شور و تحرک سیاسی در راستای تحقق مردم سالاری دینی دوچندان می‌باشد. با توجه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و عدم حضور دانشجویان در محیط دانشگاه و انجام عمده مأموریت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی در فضای مجازی، ضروری است دانشگاه به عنوان یکی از نهادهای مرجع و اثرگذار، نقش سازنده خود را در این مورد نیز با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فناوری‌های جدید و فضای مجازی، به شایستگی ایفا نماید. لذا شایسته است برای تحقق این مهم تدابیر و تمهیدات لازم به شرح زیر اتخاذ گردد:

۱- انتخابات فرصتی برای ایجاد همدلی و تحکیم همبستگی ملی و همچنین طرح مطالبات و خواست‌های مردم است، ضروری است برای تحقق این مهم، حمایت‌های لازم برای ایجاد فضای مناسب، پویا و مبتنی بر آگاهی و پیشتازی دانشگاهیان فراهم شود و اطلاعات لازم در این خصوص، به رسانه‌ها و تشکل‌های دانشجویی ارائه شود.

۲- دانشگاه به عنوان مرکز علم و فرهنگ، باید محور و الگوی تعامل، گفت و گو و مدارای سیاسی و فرهنگی باشد. لذا ایجاد تنش یا ابراز خشونت در هر قالب و بیانی و علیه هر گروه سیاسی و فکری و هر قشری از جامعه خلاف جایگاه فرهنگی و علمی دانشگاهیان است. مقتضی است چنانچه مواردی از این دست در دانشگاه مشاهده شد، نسبت به جلوگیری از آن اقدام مؤثر به عمل آید.

۳- دانشگاه فضایی برای طرح دیدگاه‌های مختلف، ترویج مدارا و قانونمندی است؛ همچنین واجد قوانین و مقررات لازم برای فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. از این رو، لازم است دانشگاه در چارچوب مقررات و آئین نامه‌ها نسبت به پیشبرد اهداف و انجام وظایف خود (با توجه به اقتضائات فضای مجازی) اقدام نماید. بدیهی است هیچکس مجاز به اخلال در برنامه‌های دارای مجوز از مراجع تصمیم‌گیری دانشگاه نیست و هرگونه اقدام در جهت نادیده گرفتن تصمیمات نهادهای مسئول دانشگاه خلاف مقررات و ضوابط قانونی محسوب می‌شود.

۴- مسؤولان دانشگاه باید در ایام انتخابات همکاری و حمایت لازم را از تشکل‌ها و نشریات دانشجویی که برای برنامه‌های خود نیازمند اخذ مجوز و حمایت و پشتیبانی هستند، به عمل آورده و ضمن استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، نسبت به برگزاری منظم جلسات شوراهای مختلف (هیأت نظارت، شورای فرهنگی و کمیته ناظر بر نشریات و…) اهتمام داشته و در تعاملی سازنده و غیر جانبدارانه، فعالیت کلیه تشکل‌ها را در فضای مجازی رصد نموده و اهتمام جدی برای نظارت بر این فعالیت‌ها داشته باشند.

۵- مسئولان دانشگاه می‌بایست تشکل‌های دانشجویی را به رعایت اعتدال در امور و پرهیز از دوقطبی‌سازی فضای دانشگاه ترغیب نمایند. همچنین لازم است به تفکیک نقش تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و هنری، شوراهای صنفی و … توجه ویژه داشته و مراقب تداخل نقش‌ها و سو استفاده از طرح مطالبات ناصحیح و غیرمعمول باشند.

۶- دانشگاه‌ها در چارچوب قوانین و مقررات و در حدود وظایف خود در اموری که نیاز به همکاری متقابل با دستگاه‌های اجرایی (به ویژه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها) وجود دارد با حفظ استقلال و جایگاه دانشگاه، همکاری مناسب را انجام دهند.

۷- اگر چه دانشگاه‌ها وظیفه‌ای خطیر در آگاهی‌بخشی و افزایش مشارکت سیاسی در انتخابات دارند، اما ضروری است که از برگزاری هر گونه فضای تبلیغاتی یا ایجاد ستاد انتخاباتی برای کاندیداهای انتخابات در داخل فضاهای دانشگاهی جلوگیری به‌عمل آید و نسبت به رعایت و التزام به شیوه‌نامه تبلیغات در ایام انتخابات دقت کامل را داشته باشند.

۸- نشریات دانشگاهی و دانشجویی که مجوز فعالیت رسمی دارند، می‌توانند گزارش سخنرانی‌ها و مناظرات را منتشر نمایند، مشروط بر اینکه کلیه چارچوب‌ها و ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات را رعایت کنند. بدیهی است کلیه نشریات وابسته به دانشگاه و نشریات و ویژه نامه‌هایی که بودجه آنها به طور کامل توسط دانشگاه تأمین می‌شود مجاز به تبلیغات انتخاباتی له یا علیه کاندیداها نمی‌باشند. بخش‌های رسمی دانشگاه‌ها در برنامه‌های خود تنها می‌توانند در راستای افزایش مشارکت در انتخابات فعالیت نمایند.

۹- دانشگاه‌ها نسبت به اقداماتی که ممکن است از طرف افراد و نهادهایی برای دخالت در برنامه‌ها صورت می‌گیرد، آگاه بوده و تنها سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم و مقررات انتخابات را مدنظر قرار دهند. همچنین در صورت برخورد نهادهای غیردانشگاهی با دانشجویان و اساتید، نشریات و تشکل‌های دانشجویی که دارای مجوز فعالیت هستند، مقتضی است موضوع را در اولین فرصت به معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه منعکس نمایند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام