کلمات کلیدی کلید دروازه اطلاعات هستند یعنی در عنوان نوشته نمیشوند در داخل متن نوشته میشوند و توضیحات عنوان را کامل میکنند.
یک از اصول مهمی که در نوشتن مقالات کم رعایت میشود اصول نوشتن کلمات کلیدی در داخل متن میباشد.کلید واژه ها با عنوان مقاله متفاوت است در داخل متن اصلی حدود 10الی 15کلمه را انتخاب میکنیم که در رابطه با موضوع اصلی یا فرعی مقاله است.این کلمات بسیار حایز اهمیت هستند پس باید با دقت انتخاب شوند چون در موتورهای جستجو،برای مثال وقتی کسی قصد جستجو کلمه مقاله را در یک پایگاه داده مانند گوگل اسکولار داشته باشد، واژه مقاله را وارد نموده و به جستجو میپردازد. در این فرآیند، برخی از مقالات در پایگاه گوگل اسکولار وجود دارد که یکی از کلیدواژگان آنها کلمه مقاله میباشد. متناسب با جستجوی شما، پایگاه گوگل اسکولار مقالاتی که در کلیدواژگان آنها کلمه مقاله وجود دارد را برای شما ارایه میدهد. بنابراین، وجود کلید واژگان برای طبقهبندی و تعیین حیطه و محدوده علمی و پژوهشی یک مقاله بسیار مهم است. شما وقتی که باعنوان و متن مقاله آشنا هستید و دقیقا میدانید که مقاله در چه حیطه ای نوشته شده و میتوانید به سادگی کلمات کلیدی صحیح برای مقاله انتخاب کنید.بسیاری از موتورهای جستجو، پایگاههای علمی یا وب سایتهای مجلات جهت تصمیم گیری اینکه چه مقالاتی را برای چه کسانی نشان دهند از کلیدواژگان استفاده میکنند.
توجه:بنابراین می توان گفت که کلید واژگان مقاله برای فیلتر کردن مقالات در یک پایگاهی که میلیونها مقاله در آن موجود است امری اساسی است.
شما با قرار دادن لیستی که از کلمات کلیدی تهیه کردید در keyword planner متوجه می شوید که این کلمات چه تعداد در ماه و در سال جستجو می شوند و ارزش این کلمات را به طور کامل در می یابید. لیست تهیه شده ی خودتان را با استفاده از ابزار گوگل Adwords بررسی کنید و نتیجه را جلوی کلمات کلیدی یادداشت کنید و در آخر کلمات کلیدی مهم تر را مجزا کنید.
آمارگرفتن با گوگل trend :گوگل trends به شما می گوید چه کلمات کلیدی بیشتر جستجو می شوند. این ابزار در زبان فارسی به اندازه ی زبان انگلیسی قوی نیست. شما در گوگل trend برای دریافت اطلاعات کلمات باید خودتان کلماتی را که می خواهید میزان اهمیت آن ها را بدانید وارد کنید و میزان جستجوی آن ها را مشاهده کنید.