مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انجمن های دانشکدههای ارتباطات، روانشناسی و علومتربیتی، علوم اجتماعی و ادبیات فارسی به ترتیب بیشترین فعالیت های علمی دانشجویی را داشته اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، محمد امیرپناهی با ارایه گزارشی از عملکرد انجمن های علمی-دانشجویی از خرداد تا بهمن ماه ۹۸ گفت: در حال حاضر در دانشگاه علامه طباطبائی به تناسب رشته و گرایش های مختلف در دانشکده ها، ۷۶ انجمن علمی-دانشجویی وجود دارد که از این تعداد، شوراهای مرکزی ۶۲ انجمن شکل گرفته و فعالند. بر این اساس، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی با ۱۵ انجمن، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با ۱۱ انجمن، دانشکده مدیریت و حسابداری با ۱۱ انجمن، دانشکده علوم اجتماعی با ۹ انجمن، دانشکده حقوق و علوم سیاسی با پنج انجمن، دانشکده اقتصاد با چهار انجمن، دانشکده ارتباطات با سه انجمن، دانشکده ریاضی و رایانه با دو انجمن، دانشکده الهیات با یک انجمن و موسسه آموزش عالی بیمه اکو با یک انجمن در حال فعالیت هستند.
وی به مقایسه فعالیت انجمن های علمی-دانشجویی پرداخت و افزود: در سال ۹۷ تعداد ۲۰۴ عنوان فعالیت انجام شده و این فعالیت ها در سال ۹۸ به ۳۹۶ فعالیت افزایش یافته است. ما شاهد دوبرابر شدن عملکرد انجمن ها هستیم و بسیار جای امیدواری است و نشان دهنده پویایی فعالیت های انجمنی و داوطلبانه در فضای دانشگاه علامه است. عمده فعالیت انجمن ها شامل بخش های مختلفی چون رویدادهای علمی، آموزشی، گفت و گوهای علمی و تخصصی، مناظره های علمی، حلقه های کتابخوانی، نقد فیلم، ارتباطات علمی در درون و بیرون دانشگاه و … می شود.
مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی اعلام کرد: امسال رتبه بندی ها به لحاظ سطح فعالیت دانشکده ها انجام شد و دانشکده های برتر که بیشترین فعالیت را از لحاظ آماری انجام دادند معرفی شدند. بر این اساس دانشکده های ارتباطات، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی و ادبیات به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را کسب کردند. شاخص انتخاب دانشکده های برتر، سرانه فعالیت آنهاست، یعنی هر فعالیت انجمن دانشجویی به ازای چند دانشجو انجام شده است. به طور مثال دانشکده ارتباطات که رتبه نخست را به دست آورد به ازای هر ۲۱ دانشجو یک فعالیت و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به ازای هر ۲۲ دانشجو یک فعالیت انجام داده اند.
وی در ادامه گفت: هر انجمن متشکل از دبیر، شورای مرکزی، استاد مشاور و اعضاست که فعالیت های ثمربخشی در فضای دانشجویی انجام می دهند. انجمن ها طیف وسیعی از فعالیت ها، همچون برگزاری کارگاه ها، نشست های تخصصی، گفت و گوها، مناظره ها، تماشا و نقد فیلم را تجربه می کنند. هدف انجمن ها این است که فعالیت دانشجویان به کلاس های درس تقلیل پیدا نکند. آنان کوشش می کنند، سبک زندگی خاص که همان سبک زندگی معطوف به علم اندوزی و ارتقای دانایی هست را در فضای دانشگاه ایجاد و دانشجویان را ترغیب کنند تا خودشان را در عرصه های مختلف محک بزنند و تجربه هایی به دست بیاورند که در خلق شخصیت علمی و اجتماعی آنان نقش غیرقابل انکاری دارد.
امیرپناهی ادامه داد: بر خلاف نظر افرادی که ادعا می کنند فعالیت های فرهنگی ویژگی فوق برنامه ای دارد، خودش یک فعالیت پایه ای و بنیادی است. دانشجویان برای اینکه بتوانند وارد فضای علمی شوند نیازمند پیشداشت های فرهنگی هستند که علم آموزی و دانایی را ترویج کند، نیازمند فضا و اتمسفری هستند که رفتار آنها را برای فعالیت های علمی جهت دهد و اتفاقا فعالیت های فرهنگی دانشگاه جایی است که می تواند چنین رفتاری را شکل دهد.
به گفته وی، تحقیقات زیادی نشان داده است، دانشجویانی که خود را به کلاس های درس محدود نمی کنند بلکه در فعالیت های فرهنگی و داوطلبانه مشارکت می کنند، در زندگی دانشجویی و شغلی انسان های موفق تری هستند. بنابراین از همه دانشجویان دعوت می کنیم که حضور و مشارکت در این فضاها را از دست ندهند، چرا که تجربه بسیار منحصر به فرد و جذابی است و مطمئن باشند ثمره این تلاش و تجربه در سال های بعد، چه در فضای دانشگاه و چه در فضای زندگی و کسب و کار به طور قطع به بار خواهد نشست.
وی تصریح کرد: هر نوع موفقیت و فعالیت علمی در فضای دانشگاه نیازمند کسب سرمایه اجتماعی و فرهنگی است. انجمن های علمی سازوکار و ساختاری است که برای نهادینه کردن و تقویت این گونه سرمایه در دانشگاه ایجاد شده اند و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم هم شاهد افزایش کمی انجمن های علمی و هم ارتقای انجمن ها به لحاظ کیفی و سطح فعالیت باشیم.
امیرپناهی گفت: برنامه های مختلف تشویقی از جمله حمایت مالی، بن های خرید کتاب، تقدیر و اهدای لوح سپاس برای انجمن های علمی، دانشجویان و استادان مشاور در این حوزه در نظر گرفته شده است و از زحمات عزیزان قدردانی شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی وابسته به حضور و ارتباط با دانشجویان است و انجمن های علمی-دانشجویی تلاش می کنند ایده هایی که در نتیجه این ارتباط ها شکل می گیرد را به نتیجه برسانند. اگر چه شیوع کرونا موجب شد انجمن های علمی با چالش هایی مواجه شوند اما همچنان چراغ حوزه علم و فرهنگ روشن است.
وی در پایان اسامی انجمن ها، دبیران و مشاوران انجمن هایی که بیشترین موفقیت را در بازه زمانی ذکر شده کسب کرده اند، به شرح زیر اعلام کرد:
رتبه نخست: انجمن راهنمایی و مشاوره به دبیری زینب خواجه وند جعفری با مشاوره دکتر معصومه اسمعیلی
رتبه دوم: انجمن روزنامه نگاری به دبیری علی قلی زاده با مشاوره دکتر علی احمدی
رتبه سوم: انجمن جامعه شناسی به دبیری افرا حامدزاده با مشاوره دکتر محمدمهدی خویی
رتبه چهارم را دو انجمن زبان و ادبیات روسی به دبیری شکیبا بهرامی با مشاوره دکتر موسی عبدالهی و انجمن روانشناسی به دبیری رضا خسروی با مشاوره دکتر مهدی خانجانی به طور مشترک دست آوردند.
رتبه پنجم را سه انجمن مدیریت کسب و کار به دبیری فاطمه شریفی با مشاوره دکتر علیرضا کوشکی، انجمن روابط عمومی به دبیری ارسلان حسین زاده با مشاوره دکتر قدسی بیات و انجمن فلسفه به دبیری نیلوفر رئیسی نیا با مشاوره دکتر احمدعلی حیدری کسب کردند.