به طور کلی یک راوی یا گوینده یک داستان، خبر، شعر یا هر محتوای متنی دیگری را با صدای رسای خود برای مخاطبان بازگو کرده و مطلب را به شکلی به مخاطبان انتقال میدهد که مخاطب بتواند مفهوم و پیامی که باید از متن دریافت کند را با تمام وجود خود احساس نماید.
گویندگی در کاربرد امروزی آن، عبارت است از فرآیند تبدیل اندیشۀ شفاهی یا مکتوب به کلام و سخنِ مفهوم و انتقال آن به مخاطب. امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. امروزه انبوهی از وسایل و ابزارهای ارتباطی فردی و جمعی، میلیونها پیام خواسته یا ناخواسته را بهسوی هدفهای خود در گوشه و کنار کره زمین ارسال میکنند و هر یک بهنوعی بر افکار عمومی مخاطبان تأثیر میگذارند. تردیدی نیست که در چنین بازار عظیم نوآوری و جاذبه و انبوه پیامهای رنگارنگ، هریک از بخشهای اصلی در سازمانهای رسانهای و ارتباطی، ارزشهای ویژه خود را دارند؛ اما در این میان آنچه مهمتر به نظر میرسد، نقش و شخصیت هنری و فرهنگی بخشی از عوامل انسانی ارتباط؛ یعنی گوینده، مجری، بازیگر، گزارشگر، دوبلور و خواننده است که تأثیر آنها در رسانهها بهویژه در رادیو و تلویزیون، در بازتاب نظر مخاطبان، بهخوبی مشهود است.
فن بیان در حقیقت همان توان سخنگفتن (در هر شرایط و زمان) است. زمانی که صحبت از فن بیان به میان میآید، جدا از این که شما چه کسی هستید؟ چه کاری دارید؟ با چه کسی صحبت میکنید، توانایی برقراری ارتباطتان اهمیت پیدا میکند.فقط کافیست که از زبان خود استفاده کنید، شما نیاز به بهبود فن بیان خود دارید. اگر میخواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید و همچنین کاری کنید که بقیه از همنشینی و صحبت با شما لذت ببرند باید «فن بیان» خوبی داشتهباشید. از طرف دیگر، ما انسانها مدام با یکدیگر در ارتباطیم. ارتباطاتی که از طریق کلام و گفتوگو شکل میگیرند و ادامه پیدا میکنند. همه ارتباطات ما از قبیل کاری و شخصی مبتنی بر کلام و بیان هستند. پس به راحتی میتوان فهمید که فن بیان نقش مهمی را در زندگی ما بازی میکند، تا جایی که میتوان آن را به عنوان یک فن و یا مهارت معرفی کرد. مهارتی که همه ما به آن نیازمندیم.
محتوای صوتی به دلیل ایجاد ارتباط صمیمی و دوستانه با مخاطب نسبت به متن اثرگذاری بیشتری دارد و این موضوع طی انجام تحقیقات توسط روانشناسان ثابت شده است که صوت و صدا میتواند حس بهتری را در مخاطب ایجاد کند و به او کمک کند که مطلب را بهتر متوجه شود در صورتیکه نوشتهها این ویژگی را ندارند همچنین مزیت دیگر محتوای صوتی هزینه پایینتر نسبت به محتوای ویدیویی است. پس شما میتوانید به کمک محتوای صوتی کسبوکار خود را گسترش دهید و هم میتوانید محصولات و خدمات خود را بهتر معرفی کنید همچنین با محتوای صوتی میتوانید بازدید بیشتری از سایت خود داشته باشید که این موضوع در ارتقای رتبه سایت شما و همچنین برای دیده شدن در صفحات اول گوگل تأثیر بسزایی خواهد داشت.فن بیان و داشتن مهارت گویندگی آنقدر گستردهاست که ما تنها در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره میکنیم
فن بیان در موقع سخنرانی و صحبت در جمع به کار میرود.
برای گویندگی و مجریگری ضروری و لازم است.
مشاوران و روانشناسان به داشتن آن حسابی نیازمندند.
وکیلها برای دفاع ارائه دلایل (و البته قاضی) باید فن بیان قدرتمندی داشته باشند.
همه افراد باید در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامههای مختلف، از فن بیان خوبی برخوردار باشند.
در جلسات مصاحبه استخدام ، میتواند شانس موفقیتمان را زیادتر کند.
هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان، میتواند ابزاری قدرتمند در دستمان باشد.
فن بیان برای گرفتن حق خود و جلوگیری از مورد ظلم واقع شدن، اهمیت دارد.
فن بیان برای بیان احساسات خود به طور صحیح در زندگی مشترک کاربرد دارد.
و…
همانطور که در ابتدا گفتیم رابطههای ما مبتنی بر گفتوگو و کلام و بیان است. پس بسیار ضروری است که در نحوه بیان و گفتوگو ماهر باشیم. خیلی اوقات فن بیان در زندگی شخصی و در رابطه با فرزند و همسر و خانواده به ما کمک میکند چرا که ارتباط با هر کدام از این افراد نیازمند انتخاب کلمات و زمان و مکان و لحن درست است.از طرف دیگر نیز ما خیلی اوقات در روابط شغلی و حرفه خود نیازمند مهارت در بیان هستیم. برای مثال فن بیان برای یک معلم یا یک مدرس مهارتی بسیار کاربردی است و هر مدرسی و معلمی برای آموزش بهتر به فن بیان نیاز دارید. البته که این مورد فقط محدود به معلمین و مدرسین نمیشود و شغلهای زیادی از جمله فروشندگی را نیز در بر میگیرد.
در ادامه روش هایی برای تقویت مهارت فن بیان و گویندگی برایتان معرفی خواهیم کرد. این 9 تکنیک عبارتاند از:
ضبط فایلهای صوتی
مطالعه کتابهای فن بیان
تکرار جملات پیچیده
تأکید، مکث و توقف مناسب
درست بروز دادن لحن و احساسات
دقت کردن به جزئیات
توجه به زبان بدن
الگوبرداریهای مناسب
خواندن و صحبت کردن همزمان
سه دسته صدای سینه، صدای سر و صدای ساخت گلو تقسیمبندی میشود. همانطورکه میدانیم صدای انسان پس از طی کردن برخی مراحل و پشت سر گذاشتن یک سیستم پیچیده و پس از خروج هوا از ریهها تشکیل میشود. این عامل باعث میشود که هنگام انجام عملیات دم و یا کشیدن هوا به داخل ریهها، نتوانیم صحبت کنیم. هوای بازدم از حنجرههای انسانها عبور میکند و سپس با تارهای صوتی برخورد میکند و مرتعش میگردد. پس از آن از حفرههای دیگری از قبیل گلو، دهان و بینی عبور خواهد کرد. همین عامل باعث میشود تا صداها تقویت گردند و به یک حجم و یا طنین دست پیدا کنند. در نهایت صداهای تولیدشده با زبان، دندانها، لبها و… برخورد میکنند و حروف به گوش خواهند رسید. با ترکیب حروف، جملات شکل میگیرند
گویندهها از مهارتهای خاصی برخوردار هستند که شرح وظایف آنها با توجه به مهارتهای خود متفاوت خواهد بود و در زمینههای مختلف استخدام میشوند؛ بنابراین ما انواع گویندگی داریم که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارد با ما همراه باشید تا به انواع آن ها اشاره نماییم.
نریتور (Narrator): گویندهای که در این زمینه متخصص است، وظیفهی نریشن یا همان متنخوانی دارد تا متنی که برای او تدوین شده است را با گیرایی و اثرگذاری بالا بخواند. درصورتیکه شما در زمینهی تولید کتابهای صوتی فعالیت میکنید، استخدام گوینده در این بخش لازم و ضروری است. گویندگی و صداگذاری تیزرهای تبلیغاتی و اعلانها، بر عهدهی این متخصصان است.
گوینده پادکست: این گویندگان باید در رابطه با موضوع پادکست موردنظر اطلاعات کافی داشته باشند و علاوه بر اظهارنظرهای تخصصی، از توانایی داستانسرایی بالایی نیز برخوردار باشند.
مجری و گوینده رادیویی: یکی از شاخههای گویندگی، اجرای برنامههای زنده همانند رادیو است. در این نوع از گویندگی، متخصص باید تا حد زیادی به مهارت اجرا و بازیگری نیز مسلط باشد تا بتواند جذابیت را حفظ کند.
گوینده تلویزیون: گویندگان متخصص در این حوزه، فعالیتهایی از قبیل اعلام برنامهها و یا تبلیغات تلویزیونی را به انجام میرسانند.
معمولا اکثر گوینده حرفهای و باتجربه قبل از آنکه وارد جلسه ضبط شود روی موضوعات سخنرانی تحقیقات کافی انجام داده و اطلاعاتی را از پیش کسب می کند. همچنین از یک گوینده انتظار میرود از رویدادهای خبری روز و یا حوزهی تخصصی خود مانند ورزش، سیاست و ... اطلاعات کافی داشته و بتواند در طول یک برنامه، در رابطه با این موضوعات اظهارنظر تخصصی نماید. علاوه بر این، ممکن است کارفرمایان در یک برنامه، از مهمانانی دعوت کرده باشند تا گوینده با آنها گفتوگویی داشته باشند. برنامهریزی متن گفتوگو نیز گاهی اوقات میتواند وظیفهی گوینده حرفهای باشد. بسیاری از گویندگان رادیو و تلویزیون در شبکههای اجتماعی نیز فعالیت گستردهای دارند و میتوانند برنامههایی که در آن حضور داشتهاند را در حسابهای کاربری خود معرفی و تبلیغ کنند.
یک گوینده حرفه ای دارای یکسری مشخصات و ویژگی هایی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:
مهارتهای گفتاری: مهمترین مهارتی که در استخدام گوینده باید در نظر گرفته شود، فن بیان متقاضیان است. گویندگان باید صدای دلپذیری داشته باشند و بسیار کنترلشده و با زمانبندی و تلفظ مناسب صحبت کنند.
مهارتهای نوشتاری: اغلب گویندگان، محتوایی که قرار است به اجرا دربیاورند را خودشان نوشته و آماده میکنند. داشتن مهارتهای نوشتاری نیز میتواند یکی دیگر از ویژگیهای آنها بهحساب آید.
مهارت تحقیق و جستوجو: یک گوینده حرفهای باید در رابطه با موضوعات مهم روز تحقیق کند و از دانش کافی برخوردار باشد. در این صورت، قادر خواهد بود تا در جریان برنامههای خود در رابطه با موضوعات متفاوت، اظهارنظر کند.
تسلط بر زبان و ادبیات: گوینده حرفهای باید با واژهها، ترکیبها و نکتههای ادبی آشنایی کامل داشته باشد و انتقال آنها، در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد. میزان رسمی و یا غیررسمی بودن لحن گوینده به اهداف کسبوکار و مخاطبان هدف آن بستگی دارد.
مهارتها کامپیوتری: یک گوینده حرفهای، بهویژه گوینده رادیو، باید مهارتهای کامپیوتری خود را تقویت کند و از کامپیوتر، ابزارهای میکس و مستر و دستگاههای مرتبط با پخش صدا آگاهی کامل داشته باشد.
مهارتهای بین فردی: گویندگان رادیو و تلویزیون باید بتوانند بهخوبی با میهمانان و مخاطبان برنامه ارتباط برقرار کرده و از مهارتهای ارتباطی خوبی بهرهمند باشند.
اعتمادبهنفس: استخدام شدن در این شغل میتواند برای متقاضیان بسیار رقابتی باشد. داشتن اعتمادبهنفس و حفظ خونسردی میتواند یک گوینده مبتدی را از حرفهای متمایز کند.
خدمات گویندگی انواع مختلفی دارد که ما در اینجا بر اساس اینکه گویندگی در کجا مورداستفاده قرار میگیرد دستهبندی کردهایم و به شرح زیر است:
گویندگی نریشن: گویندگی نریشن خواندن متن نریشن است گه گوینده با آهنگی خاص فارغ از هرگونه احساس و هیجان متن نریشن را میخواند. اگر متنی دارید و میخواهید به نریشن تبدیل کنید سفارش گویندگی نریشن بدهید. |
گویندگی کتاب صوتی: با گرایش بیشتر مردم به فضای دیجیتال کتابهای صوتی جای کتابهای چاپی را گرفتهاند. اگر تمایل دارید کتاب چاپی را به کتاب صوتی تبدیل کنید سفارش گویندگی کتاب صوتی بدهید. |
گویندگی رادیو: همانطور که از اسمش پیداست این نوع گویندگی ها بیشتر در زمینه رادیو فعالیت می کنند. |
گویندگی تلویزیون: در این نوع از گویندگی، گوینده باید ماهر و آشنا به دوربین باشد تا از هر گونه اشتباه جلوگیری شود و در خورجی بهترین گویندگی را داشته باشیم. |
گویندگی تیزر تبلیغاتی: همانطور که اسم این نوع گویندگی پیداست گویندگی تیزر تبلیغاتی برای اثربخش کردن یک فیلم یا تیزر تبلیغاتی مورداستفاده قرار میگیرد و نتایج تحقیقات نشان داده که یک فیلم تبلیغاتی با نریشن حرفهای تا 5 برابر اثربخش بیشتری نسبت به ویدیوی بدون نریشن دارد. اگر فیلم تبلیغاتی دارید و نریشن نیاز دارید سفارش گویندگی تیزر تبلیغاتی بدهید. |
گویندگی موشن گرافیک: موشن گرافیک نوعی از فیلم تبلیغاتی است که بهصورت دوبعدی بوده و بهصورت گرافیکی یک مفهوم را به مخاطب منتقل میکند. اگر برای موشن گرافی خود به دنبال نریشن هستید سفارش نریشن موشن گرافیک بدهید. |
گویندگی انیمیشن: انیمیشنها با گویندگی جان تازهای میگیرند همه ما صدای شخصیتهای معروف انیمیشن را کاملاً به خاطر داریم و حتی گاهی اوقات صدای آنها را تقلید میکنیم. اگر انیمیشنی دارید و نیاز به گویندگی دارد سفارش گویندگی انیمیشن بدهید. |
گویندگی پادکست: با رشد فضای تولید محتوا استفاده از پادکست بسیار زیاد شده است. پادکستها سلسله فایلهای صوتی هستند که در وب سایتها و شبکههای اجتماعی ارائه میشوند. این پادکستها غالباً در اینستاگرام، تلگرام و وبسایت ارائه میشوند. برای تولید محتوای صوتی یا پادکست نیاز به گوینده دارید. |
صداگذاری فیلم آموزشی، انگیزشی، علمی: اگر فیلمی دارید و نیاز به صداگذاری آن دارید یا ویدیویی آموزشی لاتین را ترجمه کردهاید و به نریشن نیاز دارید سفارش صداگذاری فیلم بدهید. |
هزینه گویندگی و نریشن به عوامل مختلف زیادی بستگی دارد مواردی همچون حجم کار، نوع گویندگی، انتخاب صدای گوینده و موارد دیگر. موضوعی قابل توجه این است که بیشتر گویندگان در منزل یا استودیوی خانگی گویندگی میکنند.از آنجاییکه موسسه سینا ترجمه یک شرکت قوی در حوزه ترجمه است، به همین دلیل به زبانهای روز دنیا گوینده وجود دارد و میتوانیم گویندگیهای موردنظر شما را به زبانهای انگلیسی، عربی، فرانسه، ترکی و هندی ارائه دهیم. اگر تمایل به تبلیغات بینالمللی دارید میتوانید سفارش گویندگی به زبانهای مختلف را درخواست کنید.
همانطورکه بیان شد عوامل مختلفی در یک گویندگی دخیل هستند درنتیجه هزینه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در سینا ترجمه هزینه گویندگی و تولید محتوای صوتی بر اساس موارد زیر که به آن ها اشاره شده است انجام میپذیرد:
اصلیترین عامل در تعیین قیمت گویندگی و محتوای صوتی تولیدشده، تعداد کلمات محتوا است.
سه مدل گوینده نیمهحرفهای، حرفهای و صدا آشنا برای گویندگی محتوای صوتی تعریف میشود. بالاترین کیفیت توسط گویندگان باسابقه و صداهای نامآشنا انجام میشود.
گوینده نیمه حرفه ای: در این مدل گوینده بوسیله موبایل محتوای صوتی را ضبط می کند. این نوع محتوا مناسب کاربردهای نیمه حرفه ای مانند آموزش های ساده و کوتاه، تیزر های تبلیغاتی و ... است که صرفا برای کسب و کارهای کوچک و تازه تاسیس مناسب می باشد.
گوینده حرفه ای: در این مدل گوینده در استودیوی خانگی اقدام به ضبط محتوای صوتی می کند. این نوع محتوا برای کاربردهای حرفهای مانند ضبط کتاب صوتی و پادکستهای خانگی، ضبط صدا برای تلفن گویا، دستگاههای نوبتدهی، تبدیل متن یا داستان به صوت و ... مناسب می باشد.
گوینده صدا آشنا: در این مدل گوینده در استودیوی حرفهای محتوای صوتی را ضبط خواهد کرد. این نوع محتوا نیز برای کارهای فوق حرفهای مانند کتاب صوتی با کیفیت بینالمللی، کتاب های شعر و کودک، صداگذاری شخصیت در بازیهای کامپیوتری و موبایلی، آگهی تبلیغاتی، کلیپهای تبلیغاتی، دوبله فیلم و سریال مناسب می باشد.
میزان فوریت در سفارش عامل دیگری در تعیین هزینه است. در صورت نیاز کاربر به گویندگی و تولید محتوای صوتی در زمان بسیار کوتاه هزینه بیشتری نیز دریافت میشود.
در شبکه مترجمین اشراق انواع محتوای صوتی شامل: پادکست، کتاب و انواع متون، محتوای آموزشی، محتوای سخنرانی، گویندگی و پیامهای صوتی ارائه خدمات می دهد که هزینه هر کدام متفاوت از بقیه محاسبه میشود.
زمینه تخصصی متن از دیگر عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت است بدینصورت که گویندگی و محتوای تولیدی در صورتیکه تخصصی باشد هزینه بیشتری نسبت به محتوای عمومی دارد.
با سفارش گویندگی در سینا ترجمه خیالتان راحت باشد. چرا که این موسسه خدمات خود را به صورت گارانتی دار ارائه می دهد، در هر صورت اگر از کار ناراضی بودید ما رضایت شما را فراهم میکنیم و اصلاحات و تغییرات بهصورت رایگان برای شما انجام خواهد شد. با در اختیار داشتن گویندگان حرفهای به شما اطمینان میدهیم بهترین کار را به شما تحویل میدهیم.پس اگر برای توسعه کسبوکارتان در فضای دیجیتال به دنبال سفارش گویندگی یا همان سفارش نریشن هستید. سینا ترجمه به شما کمک میکند تا بهترین گویندگی را انتخاب کنید و با یک مشاوره رایگان با خیال راحت خدمات گویندگی خود را درخواست دهید.
شما عزیزان برای اینکه بتوانید سفارش خود را به آسانی در سینا ترجمه موسسه تخصصی ترجمه انجام دهید باید طبق روال زیر اقدام کرده و سفارش هر یک از خدمات گویندگی خود را ثبت نمایید.
درخواست و یا فایل متن و سایر اطلاعات موردنیاز به همراه توضیحات احتمالی را ارسال می کنید
در ادامه تمام جزئیات مربوط به سفارش خود را مشاهده کرده و در صورت تایید هزینه سفارش را پرداخت می کنید.
فایل صوتی با توجه به کیفیت انتخابی تولید می شود و همچنین فایل صوتی ضبط شده طبق خواسته های مشتری ویرایش می شود.
فایل صوتی بعد از اتمام مراحل ضبط و ویرایش با توجه به زمانبندی انتخاب شده سر موعد مقرر به شما تحویل داده می شود.
همانطورکه می دانید گویندگی نیازمند تخصص خاص خود و تسلط بر راهکارهای جذب مخاطب و آشنایی با کسبوکارهای مختلف است.سینا ترجمه به کمک ماهرترین گویندگان و متخصص آماده خدمترسانی به رونق کسبوکار شما عزیزان می باشد .همواره به خاطر داشته باشید شغل و زمینه فعالیت شما هر چه که باشد، برای پیشرفت نیاز به معرفی خود با گویندگی و یا تولید محتوای صوتی باکیفیت دارید. شما باید یقین پیدا کنید که پیام شما را همه مخاطبین هدفتان خواهند شنید. این امر تنها با گویندگی هوشمندانه امکانپذیر است. پس اگر نیاز به گویندگی به هر زبان زنده دنیا دارید سینا ترجمه بهترین گزینه می باشد. با سپردن گویندگی به ما آینده کاری خود را تضمین نمایید.
برای ثبت سفارش خدمات گویندگی و تولید محتوا صوتی با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکه های مجازی ( واتساپ ، اینستاگرام و تلگرام ) در ارتباط باشید .
سینا ترجمه یکی از جامعترین پلتفرم خدمات زبانی در ایران است و گویندگی متن فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی،هندی و فرانسوی توسط بهترین افراد مسلط به این زبانها صورت میگیرد.
با توجه به پلنی که مشتری انتخاب میکند، در سه کیفیت ضبط نیمه حرفه ای، گوینده حرفه ای و گوینده صدا آشنا با موبایل و ضبط در استودیوی خانگی و ضبط در استودیوی حرفهای خروجی تحویل میگردد.
هزینهٔ گویندگی و تولید محتوای صوتی با توجه به گزینه های انتخابی در زمان ثبت سفارش، متغیر است. برای فهمیدن هزینه دقیق، سفارش خود را متناسب با نیازتان ثبت کنید تا قیمت دقیق برای شما ارائه شود.
اگر مشکل از گوینده و عوامل ضبط باشد به صورت رایگان اصلاح می شود. در صورتی که تغییر و اصلاح از سمت شما باشد همراه با هزینه خواهد بود.
بله، با انتخاب زمان بندی فشرده پلاس در هنگام ثبت سفارش می توانید سفارش خود را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.
ضبط کتاب صوتی، تولید پادکست، ضبط قصه، ضبط صدا برای تلفن گویا، آنانس تبلیغاتی برای یک آگهی، ضبط و آماده سازی شمارههای 72 گانه برای دستگاههای نوبت دهی، نریشن فیلم، گویندگی به زبانهای مختلف برای کلیپهای تبلیغاتی یا هنری، ترجمه و دوبله فیلم و سریال اشاره نمود.