معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی از ارائه و تدوین طرحی با عنوان تحول در نظام نمره دهی دانشگاهی خبر داد.
علی اکبر افضلیان در گفتگو با خبرنگار مهر از تدوین و ارائه طرح تحول در نظام نمرهدهی دانشگاهی خبر داد و افزود: بر این اساس دانشگاه شهیدبهشتی برای اجرای طرح ملی تحول در نظام نمرهدهی دانشگاهی به کارفرمایی وزارت متبوع اعلام آمادگی کرده است. به منظور بهبود عملکرد و ارتقا فرایندها، سوابق و اسناد بالادستی، اهداف، وظایف، ساختار و اقدامات دفاتر و مراکز آموزش عالی آزاد دانشگاههای کشور و برخی دانشگاههای خارج از کشور بررسی و شناسایی شده است.
۲۸ برنامه درسی در ۳ مقطع بازنگری شد
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین در ادامه فرایند بازنگری و بهروزرسانی برنامههای درسی در سال ۱۳۹۹، ۶ برنامه در مقطع کارشناسی، ۱۴ برنامه در دوره کارشناسی ارشد و ۸ برنامه در مقطع دکتری مورد بازنگری کلی قرار گرفت. بعلاوه در برنامههای درسی متعددی بازنگریهای جزئی با هدف بهروز رسانی این برنامهها انجام شده است.
وی با اشاره به تحول فرایند یادگیری پس از همهگیری ویروس کووید - ۱۹ در اوایل اسفند ۱۳۹۸، تصریح کرد: براساس تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه از روز ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ کلیه کلاسهای روزانه دانشگاه در بستر مجازی به صورت همزمان آغاز شد. ارائه راهنماییهای لازم به اساتید و دانشجویان برای بهرهبرداری از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه همزمان آغاز و به مرور زمان تا پایان اسفند ۱۳۹۹ تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان در این محیط مشغول به تدریس و فعالیتهای آموزشی شدند.
برگزاری کلاسهای مجازی برای ۱۹ هزار دانشجو
افضلیان خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کلاسهای دروس نظری برای بیش از ۱۹ هزار دانشجو با همکاری بیش از ۱۲۰۰ استاد (تمام وقت و مدعو) در دانشگاه شهید بهشتی به صورت الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای مبتنی بر شبکه و اینترنت برگزار شد. همچنین ارزیابی مستمر دانشجویان آزمونهای میان ترم و پایان ترم نیمسال دوم ۹۹-۱۳۹۸ و نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت غیرحضوری برگزار شد.
سازمان مجازی دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شد
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی از ایجاد «سازمان مجازی» برای انجام امور دانشگاه بدون توقف در دوران پاندومی کرونا خبر داد و افزود: با ایجاد سازمان مجازی، جلسات شوراها و گروههای آموزشی دانشگاه با ایجاد ۱۲۳ اتاق مجازی، جلسات شورای آموزشی دانشکدهها با ایجاد ۲۹ اتاق و نشستهای شورای پژوهشی دانشکدهها با ایجاد ۲۵ اتاق برگزار شد. برگزاری جلسات دفاع تحصیلات تکمیلی، جلسات مصاحبه دکتری، برگزاری جلسات وبینار با میانگین ۱۰۰ وبینار در هفته در سطح دانشگاه و خارج از دانشگاه و همچنین برگزاری جلسات مصاحبه دانشجویان استعداد درخشان از دیگر فعالیتهای سازمان مجازی دانشگاه شهید بهشتی بود.
وی با برشمردن برنامهها و فعالیتهای این معاونت در حوزه دانشجویان استعداد درخشان و پذیرش بدون آزمون، خاطرنشان شد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در دانشگاه شهید بهشتی، ۳۰۰ نفر از ۳۲۲۷ داوطلب کارشناسی ارشد بدون آزمون پذیرفته شدند؛ همچنین ۵ نفر از پذیرفتهشدگان المپیادهای علمی-دانشجویی کشور در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش شدند.
پذیرش ۱۹ دانشجو در دوره دکتری بدون آزمون در سال ۱۴۰۰
افضلیان افزود: فراخوان عمومی پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام شد و پس از ثبت نام و بررسی پرونده متقاضیان، پذیرش اولیه ۴۲۲ نفر اصلی و ۷۰۰ نفر ذخیره صورت گرفته است. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تعداد ۱۹ نفر از واجدین شرایط در دوره دکتری بدون آزمون پذیرفته شدند.
افضلیان با اشاره به فعالیتهای مدیریت توسعه آموزشهای آزاد گفت: «اجرای دورههای MBA و DBA»، «توسعه اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (توانش)» و «دورههای همگانی آزاد برخط (موک بهشتی)» طرحهای آموزشی تهیه و تدوین شده در این مدیریت در سال ۹۹ هستند.