رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: توسعه رفتارهای خود مراقبتی در دانشجویان در رابطه با دخانیات از جمله وظایف مهم مراکز آموزش عالی است.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید پیروی صبح امروز در نشست تخصصی دانشگاه بدون دخانیات که به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به روز جهانی دخانیات گفت: اعلام روز جهانی دخانیات توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) با هدف جلب توجه همگانی به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات است.
وی ادامه داد: از همین رو، در ایران نیز همگام با دیگر کشورها این روز پاس داشته شده و همه سازمانها از جمله مراکز آموزش عالی برای برنامه ریزی در جهت محیطی عاری از دخانیات فراخوانده میشوند.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: بنابراین ضروری است با تاکید بر اهمیت مساله دخانیات در جمعیت دانشجویی، پاسداشت چنین روزی در اولویت قرار گرفته و سیاست گذاری در جهت پیوستن مراکز آموزش عالی به «دانشگاه های بدون دخانیات» مورد تاکید جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: دخانیات از جمله موضوعات مرتبط به حوزه سلامت است، از همین رو لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت توسعه دانشگاه بدون دخانیات و اشتراک تجربه و دانش دانشگاهها در این خصوص از جمله مأموریتهای مراکز آموزش عالی است که در جهت حفظ سلامت دانشجویان تلاش کنند.
پیروی ادامه داد: به عنوان نمونه دانشگاه تهران در جهت همگامی با سومین برنامه راهبردی خود (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مبنی بر ایجاد محیط سالم در دانشگاه، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز، خط مشی «دانشگاه بدون دخانیات» را در ۲۷ خرداد ۹۸ تصویب کرد.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران افزود: برنامه ریزی در حوزههایی مانند سلامت از جمله مسئولیتهای اجتماعی مراکز آموزش عالی و در زمره تأثیر گذاری اجتماعی آنها به شمار میرود، تا نقش مرجعیت خویش را در گسترش فرهنگ خود مراقبتی حفظ کنند از همین رو دانشگاههای مطرح بین المللی مانند دانشگاه امپریال کالج لندن، دانشگاه هاروارد و … فرهنگ «محیطی بدون دخانیات» را در فضاهای آموزشی خود گسترش دادهاند.
وی ادامه داد: امروزه وظایف آموزش عالی فراتر از مرزهای صرفاً آموزشی رفته و آماده سازی جمعیت دانشجویی برای یک زندگی سلامت بخش، پویا و هدفمند بخشی از رسالت دانشگاهها شده است، لذا توجه به موضوعاتی مانند توسعه رفتارهای خود مراقبتی در دانشجویان در رابطه با دخانیات از جمله وظایف مهم مراکز آموزش عالی است.
پیروی افزود: بنابراین لزوم همگامی مراکز آموزشی عالی در پیوستن به «دانشگاه بدون دخانیات» میتواند زمینه را برای گسترش هنجارهای رفتاری سلامت بخش در دانشگاهها فراهم کند، چون رسیدن به این هدف جز حرکتهای جمعی، همبستگی اجتماعی و رویههای واحد حاصل نخواهد شد.