سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مدارک مصاحبه دکتری

انتشار 17 اسفند 1399
مطالعه 8 دقیقه

مدارک مصاحبه دکتری شامل دو دسته می‌باشد: 1. مدارکی که ارائه آن‌ها جهت حضور در مصاحبه دکتری الزامی است. 2. مدارکی که ارائه آن‌ها اگر چه الزامی نیست، اما ارائه آن‌ها امتیازآور است و شانس قبولی داوطلب را جهت پذیرش افزایش می‌دهد.

مدارک مصاحبه دکتری

مدارک مصاحبه دکتری شامل دو دسته می باشد: 1. مدارکی که ارائه آن ها جهت حضور در مصاحبه دکتری الزامی است. 2. مدارکی که ارائه آن ها اگر چه الزامی نیست، اما ارائه آن ها امتیازآور است و شانس قبولی داوطلب را جهت پذیرش افزایش می دهد.

البته هر یک از دانشگاه ها نیز طی اطلاعیه ای جزئیات برگزاری مصاحبه دکتری را اعلام خواهند کرد. این اطلاعیه عموماً شامل موارد زیر است:

  • زمان دقیق برگزاری مصاحبه ها
  • مدارک مصاحبه دکتری
  • شرایط لازم جهت حضور در مصاحبه
  • نحوه برگزاری مرحله دوم آزمون دکتری از سوی آن دانشگاه: برخی دانشگاه ها در کنار مصاحبه شفاهی، آزمون کتبی نیز برگزار می کنند. در صورتی که دانشگاه مایل به برگزاری آزمون کتبی باشد، منابع آن و زمان برگزاری نیز به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

با توجه به این که تاثیر مصاحبه دکتری در پذیرش داوطلبان 50 درصد است، لزوم کسب آمادگی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حضور در مصاحبه لازم است داوطلبان مدارکی را همراه داشته باشند.

به همراه داشتن برخی مدارک در روز مصاحبه الزامی و به همراه داشتن برخی مدارک اختیاری است.

در این مقاله به ارائه توضیحاتی درخصوص مدارک ضروری و نیز مدارکی که به همراه داشتن آن در مصاحبه دکتری امتیازآور است، پرداخته ایم.

مدارک مصاحبه دکتری؛ مدارک ضروری

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری مدارکی هستند که سازمان سنجش یا دانشگاه موردنظر آن ها را برای انجام مصاحبه ضروری می دانند. به طور معمول این مدارک شامل موارد زیر است:

1- مدارک شناسایی: عموماً شامل شناسنامه و کارت ملی

2- فیش واریزی هزینه مصاحبه دکتری: هزینه مصاحبه دکتری در دانشگاه های مختلف متفاوت است که در اطلاعیه دانشگاه مبلغ و نحوه پرداخت آن اطلاع رسانی می شود. هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد نیز به ازای هر مصاحبه از طریق این دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

3- مدارک تحصیلی مقاطع گذشته: مدارک تحصیلی مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریزنمرات.

در این خصوص دو نکته قابل توجه است:

نخست این که با توجه به این که فارغ التحصیلان دوره روزانه گواهی موقت دریافت می کنند و آزادسازی مدارک نیازمند تسویه با دانشگاه است، دانشگاه ها در این موارد الزامی برای ارائه اصل دانشنامه ندارند. به همین ترتیب داشتن ریزنمرات تأییدشده هم برای فارغ التحصیلان روزانه امکان پذیر نیست که این موضوع هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مورد دوم این که دانشجویان مقطع ارشد ضرورتی برای ارائه مدرک مقطع کارشناسی ارشد در مصاحبه نداشته، اما در زمان ثبت نام در مقطع دکتری در صورت پذیرش نهایی لازم است که مدرک تحصیلی خود را ارائه نمایند.

4- کارنامه مرحله اول و کارنامه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری (در صورت درخواست دانشگاه)

5- توصیه نامه: اغلب دانشگاه ها همراه داشتن دو یا سه توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی داوطلب به خصوص استاد راهنمای پایان نامه کارشناسی ارشد را الزامی می کنند. حتی اگر دانشگاه این مورد را ذکر نکرده بود، بهتر است که شما توصیه نامه را به همراه داشته باشید. (نمونه توصیه نامه مصاحبه دکتری)

با توجه به فرصت محدود بعد از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری تا زمان شروع مصاحبه های دکتری، توصیه می کنیم تا پیش از اعلام نتایج نسبت به اخذ توصیه نامه از اساتید خود اقدام کنید.

6- فرم رزومه: گاهی این فرم از سوی دانشگاه ارائه می شود و گاهی رزومه عمومی شما مورد قبول است. حتی اگر طبق اطلاعیه دانشگاه، همراه داشتن آن برای مصاحبه الزامی نباشد، بهتر است رزومه کاملی از سوابق آموزشی و پژوهشی به همراه داشته باشید. در نوشتن فرم رزومه اصل اختصار را رعایت کنید و حداکثر در دو صفحه رزومه خود را تدوین کنید. (نمونه فرم رزومه مصاحبه دکتری)

7- مدرک آزمون های زبان ملی یا بین المللی: در صورت درخواست دانشگاه، ممکن است ملزم به ارائه مدرک زبان در مصاحبه باشید. عموماً داشتن مدرک زبان آزمون های زبان داخلی یا خارجی تفاوتی برای اساتید مصاحبه کننده ندارد و موضوع مهم نمره مدرک شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک زبان داخل کشور لینک های زیر را ملاحظه نمایید:

  • آزمون MSRT
  • آزمون EPT
  • آزمون تولیمو
  • آزمون زبان دانشگاه تهران

نکته مهم این است که مدارک همه آزمون های فوق مورد قبول همه دانشگاه ها نیست. در جدول زیر به طور خلاصه در این باره توضیح داده شده است:

ردیف

نوع مدرک

وضعیت پذیرش در دانشگاه ها

1

آزمون MSRT یا MCHE

مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد)

2

آزمون تولیمو

مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد)

3

مدرک زبان دانشگاه تهران

در دانشگاه آزاد مورد قبول نیست

4

آزمون EPT

مورد قبول در دانشگاه ازاد اسلامی

5

ازمون MHLE

مورد قبول در رشته های علوم پزشکی

8- پایان نامه کارشناسی ارشد: پایان نامه کارشناسی ارشد را حتماً همراه داشته باشید. این مدرک، سند مهمی از شخصیت علمی شماست. حتی اگر پایان نامه شما ناتمام باشد، بهتر است بخش هایی که تا به حال انجام داده اید و یا نسخه اولیه را همراه داشته باشید.

در صورتی که پایان نامه را ناتمام به جلسه مصاحبه می برید ضروری است با ظاهری مرتب آن را ارائه دهید و تا حد امکان از تلق و شیرازه یا فنری کردن استفاده کنید.

مدارک مصاحبه دکتری؛ مدارک امتیازآور

به همراه داشتن برخی مدارک برای حضور در مصاحبه الزامی نیست، اما داشتن آن ها برای کسب امتیاز و موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری اثرگذار و بسیار حائز اهمیت است. این مدارک عبارتند از:

1- کلیه مستندات مربوط به سوابق پژوهشی: داشتن گواهی پذیرش مقاله (و نیز داشتن صفحه اول مقاله که شامل عنوان و چکیده مقاله است)، برای اثبات داشتن مقاله ضروری است. اما گاهی اساتید می خواهند همه صفحات مقاله پذیرفته شده شما را مشاهده نمایند. بنابراین غیر از چکیده و گواهی پذیرش آن ها، سعی کنید کل مقاله را همراه داشته باشید.

2- کلیه مقالات تحت داوری و کتاب های نیمه کاره: این موارد اگر چه ممکن است امتیازی نداشته باشد، اما می تواند در دید مصاحبه گران نسبت به شما تأثیرگذار باشد.

در صورتی که مقاله ای و رزومه پژوهشی نداشته باشید، جدا از امتیاز آن، دو نکته می تواند در کاهش شانس قبولی شما مؤثر باشد:

1. برای اساتید این سؤال پیش خواهد آمد که چرا رزومه پژوهشی ندارید؟ به خصوص اگر از مقطع ارشد فارغ التحصیل شده باشید و به ویژه اگر چند سال از زمان اخذ مدرک شما گذشته باشد. ممکن است این تردید پیش آید که شما اساساً وقت برای پژوهش ندارید و این دلیلی برای عدم پذیرش شما می تواند باشد.

2. نداشتن رزومه پژوهشی می تواند نشان دهنده این باشد که پژوهش کردن بلد نیستید. و باز این این امر دلیلی برای عدم پذیرش شما خواهد شد!

به همراه داشتن مقالات و کتاب های نیمه کاره، به رفع این تردیدها و سؤالات کمک خواهد کرد.

3- گواهی رتبه اول تا سوم دوره کارشناسی یا ارشد یا رتبه برتر کنکورهای قبل: برای دریافت گواهی رتبه اول تا سوم مقاطع تحصیلی گذشته لازم است به دانشگاه محل تحصیل مراجعه و برای دریافت گواهی رتبه برتر کنکور لازم است از طریق سازمان سنجش اقدام کنید.

4- گواهی تدریس در دانشگاه: امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری از موضوعات چالش انگیز در سال های اخیر است که جزئیات آن را می توانید در لینک مربوطه بخوانید.

5- گواهی طرح های پژوهشی و کارهای حرفه ای: به طورکلی بهتر است تمامی سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی تان را ارائه کنید.

6- گواهی کلیه افتخارات آموزشی و پژوهشی کسب شده مرتبط با رشته تحصیلی

7- گواهی شرکت در کارگاه های آموزشی: داشتن این گواهی ها ممکن است در مصاحبه دکتری به صورت مستقیم امتیازآور نباشد، اما ممکن است در ذهن اساتید اثر مثبت بگذارد و یا حتی ممکن است نشان دادن داشتن یک توانمندی به واسطه این گواهی ها میسر شود که در دید اساتید مهم یا جالب باشد.

چگونه مدارک خود را برای مصاحبه دکتری آماده کنیم؟

دانستن برخی موارد جهت ارائه مدارک در مصاحبه دکتری به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط مصاحبه دچار تنش مضاعفی نشوید و علاوه بر آن، تصویر بهتری از خود در مصاحبه در ذهن اساتید به نمایش بگذارید.

1- تهیه کلربوک و چیدن مدارک در آن: با این کار، پیغامی که به مصاحبه گران منتقل می کنید این است که من فرد منظمی هستم و در دوره دکتری هم، همین نظم و انضباط را خواهم داشت.

علاوه بر این، منظم بودن موجب سهولت در ارائه مدارک در مصاحبه دکتری می شود. تصور کنید در شرایط مصاحبه که به خودی خود تنش زا است، اساتید از شما مدرکی را بخواهند که برای ارائه آن به دردسر بیفتید یا آن را پیدا نکنید. در بهترین حالت شما بی نظم جلوه خواهید کرد و در حالت بدتر علاوه بر استرسی که متحمل شده اید، ممکن است موفق به پیدا کردن و ارائه مدرک در مصاحبه نشوید.

2- تهیه کپی برابر اصل: تلاش کنید از مدارک شناسایی و تحصیلی که در دسترس شما نیست، کپی برابر اصل تهیه کنید. چرا که در دست داشتن اصل برخی مدارک در مصاحبه اجباری است.

3- تهیه چند سری کپی از مدارک: معمولاً در هر دانشگاه، یک کپی از مدارک را بیرون از اتاق مصاحبه تحویل می دهید. سری دیگری نیز همراه داشته باشید که در صورت لزوم، بدون نگرانی سریعاً آن را جایگزین نمایید.

4- کپی رنگی: انجام این کار، نشان دهنده بذل توجه شما به مصاحبه و اساتید مصاحبه کننده است و می تواند اثر خوبی بر اساتید داشته باشد.

5- اسکن مدارک: این مدارک اسکن شده را بر روی لوح فشرده، فلش یا لپ تاپ همیشه همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم به سرعت به آن ها دسترسی پیدا کنید.

داوطلبان عزیز می توانند برای ارتقا رزومه خود با تماس با کارشناسان موسسه سینا و یا ثبت سفارش در پایین همین صفحه و یا ارسال ایمیل به آدرس ایمیل موسسه از خدمات مشاوره ای رایگان و ارتقا رزومه بهره مند گردند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام در زمان مصاحبه از ما مقالات باید کپی داشته باشیم و چند سری باید باشه؟ همراه داشتن اصل کتابچه پایان‌نامه هم کفایت می‌کنه یا باید کپی بگیریم؟ مدارک خودتون را در چند سری باید آماده کنیم؟
سلام وعرض ادب احتراما هر رزومه ای را دارید باید در زمان مشخص که برای هر رشته و دانشگاه متفاوت می باشد را سایت دانشگاه مربوطه بارگذاری نمایید. با تشکر
2 سال پیش
بازدیدکننده

سیما
سلام در زمان مصاحبه از ما مقالات باید کپی داشته باشیم و چند سری باید باشه؟ همراه داشتن اصل کتابچه پایان‌نامه هم کفایت می‌کنه یا باید کپی بگیریم؟ مدارک خودتون را در چند سری باید آماده کنیم؟
2 سال پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام وقتتکن بخیر من‌آزمون دکتری ۱۴۰۰ شرکت کردم‌ولی رزومه خوبی ندارم به ترجمه انگلیسی خیلی علاقه مند هستم یه مقاله از پایان نامه دارم ولی جایی چاپ نکردم دو تا کتاب آمادگی برای آزمون استخدامی چاپ شده دارم نمی دونم مفیده برای دکتری یا نه؟
باسلام وعرض ادب دوست عزیزهرچقدر رزومه دکتربیشتر وبهترباشد بالطبع امتیازبیشتری کسب خواهید کرد وهمین مقاله چاپ شده را میتونید با کمکم موسسه در مجحلات معتبر پذیرش وچاپ برسونید یا کتابهای خارجی ترجمه نمایید یا موسسه ترجمه کنه به نام شما ثبت شود وموارد دیگری که امکان تقویت رزومه میباشد مایل باشید با شماره تماس موسسه یا با ایمیل موسسه با کارشناسان مشاوره وبهترین رزومه برای مصاحبه اماده نمایید. باتشکرازحسن توجه شما به موسسه سینا
3 سال پیش
بازدیدکننده

علی بیگلر
سلام وقتتکن بخیر من‌آزمون دکتری ۱۴۰۰ شرکت کردم‌ولی رزومه خوبی ندارم به ترجمه انگلیسی خیلی علاقه مند هستم یه مقاله از پایان نامه دارم ولی جایی چاپ نکردم دو تا کتاب آمادگی برای آزمون استخدامی چاپ شده دارم نمی دونم مفیده برای دکتری یا نه؟
3 سال پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام