وزیر علوم گفت: پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم اما هنوز شیوهنامه اجرایی آن تهیه نشده است.
دکتر منصور غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه تغییر نحوه پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری و کارشناسی ارشد در چه مرحلهای قرار دارد، افزود: موضوع پیش نویس آزمونهای سراسری دارای دو بخش است. یک بحث به آزمون سراسری مربوط است و این بحث پیگیری شده و هم برای دولت و مجلس داده شده است و هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است و مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدوار هستند که برای سال ۱۴۰۱ یک دستورالعمل جدید تنظیم کنند.
وی افزود: البته این نکته هم باید مدنظر قرار گیرد که در حال حاضر ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاهها از طریق سوابق تحصیلی پذیرش میشوند. سازمان سنجش هم هماهنگ کننده این موضوع است و بخش اجرایی آن را برعهده دارد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: وقتی میگوئیم کنکور بیشتر منظور رقابت برای پذیرش در ۱۵ درصد ظرفیت است که در رشتههای پزشکی و برخی رشتههای پرطرفدار و دانشگاههای بزرگ کشور انجام میشود که امیدواریم بتوانیم به یک راه حل مناسب رسید.
غلامی درباره تحصیلات تکمیلی و تغییرات نحوه پذیرش در این دورهها گفت: در مورد کارشناسی ارشد هنوز مدل جدیدی تعریف نشده است. برخی از دانشگاهها مایل هستند که دانشجویان کیفی تری را بپذیرند که امیدوارم بتوانیم برای این موضوع راه حلی پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پیش نویس لایحه تحصیلات تکمیلی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم اما هنوز شیوه نامه اجرایی تهیه نشده است.
وزیر علوم درباره شیوه پذیرش دانشجوی دکتری و نظرات متفاوت داوطلبان و دانشگاهها درباره این شیوه پذیرش گفت: در مورد دکتری مصوبه نهایی این است که سهم مصاحبه ۵۰ درصد و سهم آزمون هم ۵۰ درصد است. درست است که دانشگاهها مایل به افزایش سهم خود در پذیرش دکتری هستند و داوطلبان هم نکاتی را عنوان میکنند، به هر حال این شائبهها و اختلاف نظرها وجود دارد و باید از این فضای ذهنی خارج شویم.
غلامی اضافه کرد: در دنیا هم اکنون دانشجوی دکتری با نظر دانشگاه و حتی گروه آموزشی پذیرفته میشود. ما در ایران در یک دورهای به دلیل تعداد بالای داوطلب مجبور شدیم شیوه دیگری داشته باشیم. بالاخره ممکن است داوطلبان با مواردی برخورد کرده باشند و ذهنیتی برای آنان بوجود آمده باشد که باید سعی کنیم این ذهنیت را پاک کنیم.